21. Vnímám rozdíly v dostupnosti pitné vody Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VODA 8. třída.
Advertisements

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Pro úvod bych se rád podíval na koloběh vody
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
Voda a její okolí.
19.1 Rozmístění obyvatel světa
36.1 Obsahy složitějších obrazců
vypracovala: Vendula skalová
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
Voda a vzduch = základ života
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
84.1 Skloňování číslovek, druhy
Voda Co o ní víme?.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Hydrosféra Filip Bordovský.
Alternativní zdroje energie
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
HYDROSFÉRA VODA NA ZEMI.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
Elektronická učebnice - II
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
53.1 Písemné odčítání v oboru přirozených čísel do
47.1 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Monika Mrkusová Písemné.
5.1 Měření na centimetry a milimetry
49.1 Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Elektronická učebnice - II
21.1 Útvary souměrné podle osy
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
72.1 Odčítání desetinných čísel
63.1 Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
EU OPVK – III/2 – A3 – 7/22 – Rak Petr Předmět Zeměpis, 8.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/2012.
Voda Mgr. Helena Roubalová
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6
12.1 Hydrosféra - vodní obal Země
Víš, proč se naší zemi říká Modrá planeta?
VY_32_INOVACE_Vac_I_16 Hydrosféra
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Hydrosféra záliv podmořský svět jezero
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Hydrosféra koloběh vody v přírodě
Elektronická učebnice - I
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Elektronická učebnice - I
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

21. Vnímám rozdíly v dostupnosti pitné vody Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Ing.Mgr. Josef Pícha

44.2 Co již víme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Veškerá voda na Zemi vytváří vodní obal - hydrosféru Chemický vzorec : H2O Život na Zemi začínal ve vodě Vyskytuje se ve třech skupenství – kapalném, plynném a pevném

Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 44.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Vodu můžeme rozdělit podle obsahu nečistot na: 1.Pitnou vodu 2.Užitkovou vodu 3.Odpadní vodu 4.Destilovanou vodu Vodu můžeme rozdělit podle obsahu nečistot na: 1.Pitnou vodu 2.Užitkovou vodu 3.Odpadní vodu 4.Destilovanou vodu Voda tvoří 75 % veškerého zemského povrchu o celkovém množství 1,4 mld. km 3 Z toho připadá přes 97 % na slanou vodu moří a oceánů, která je pro běžného člověka nevyužitelná. Sladké vody tak zaujímají jen necelá 3 %, z nichž je pro člověka využitelná jen asi desetina. Video k úpravě pitné vody

44.4 Co si řekneme ještě nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis

44.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Nejsušší kontinent Afrika odhalil, že má podzemní zásoby vody, což je pro Afriku důležitou informací, jelikož je zde stále více než 300 mil. lidí bez vody. Prohlédněte si detailní mapu zásob podzemní vody, kterou vědci sestavili. Tmavá modrá značí velké zásoby, oranžová naopak malé zásoby. 1. Urči, ve kterých zemích Afriky se nachází nejvíce a nejméně podzemní vody 2. Představ si, že zastupuješ Světovou zdravotnickou organizaci WHO, která má za úkol vyřešit problém dostupnosti vody v Africe. Jakým způsobem bys problém řešil? Řešení možná nalezneš na dalším snímku.

44.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Mezi evropskými zeměmi se vodou nejméně šetří ve Velké Británii. Zde činí denní spotřeba vody v přepočtu na obyvatele 343 l. Poměrně vysoká spotřeba je rovněž ve Španělsku, kde denně proteče 265 l vody na obyvatele. U následujících zemí – Francie, Portugalska, Maďarska či Finska – je již spotřeba poměrně vyrovnaná mezi 150 – 160 l. Na opačném pólu žebříčku spotřeby vody se kromě ČR a Slovenska, kde se spotřebuje 109 l na obyvatele, nacházejí převážně pobaltské státy. Spotřeba vody v ČR měla od roku 1989 výrazně klesající tendenci. Dnešní spotřeba se pohybuje kolem 103 litrů na osobu a den, což představuje cca 60 % úrovně přelomu 80. a 90. let. V posledních letech u domácností spotřeba opět mírně stoupá. Děje se tak v důsledku napojování dalších odběratelů na vodovody. Podobný trend lze pozorovat kupříkladu také v Polsku a na Slovensku. Za západní Evropou ČR – co se týče spotřeby – výrazně zaostává. Bohatší státy s deficitem vody řeší problém odsolováním mořské vody. Typickým příkladem je Kuvajt, který je na odsolenou mořskou vodu plně odkázán. V poslední době se řeší problém nedostatku vody její recyklací. Nejvíce zkušeností s touto technologií má Izrael. Recyklovaná voda se již ale používá v USA, Británii, Austrálii a Singapuru. Uvedené technologie jsou sice v praxi realizovatelné, vyžadují však značné, zejména energetické a investiční náklady a vedou k výraznému zvýšení nákladů na zemědělskou produkci.

44.7 Acces to drinking water in the world Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography Some facts about water in the developing world million people in the world lack access to safe water supplies million people die each year from water-related disease. 3. Almost 2 in 3 people who need safe drinking water survive on less than $2 a day. 4. In many developing countries, women and girls walk on average over 3.5 miles each day to fetch water. Women often spend more than 15 hours per week gathering water. 5. Every 20 seconds, a child dies from a water-related disease million people in the world lack access to safe water supplies million people die each year from water-related disease. 3. Almost 2 in 3 people who need safe drinking water survive on less than $2 a day. 4. In many developing countries, women and girls walk on average over 3.5 miles each day to fetch water. Women often spend more than 15 hours per week gathering water. 5. Every 20 seconds, a child dies from a water-related disease. In which region are problems with water acces? And what about our country? Do we have any problems here?

44.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.Voda tvoří __ veškerého zemského povrchu a/ 75% b/ 15% c/ 2% d/ 50% 3.Spotřeba vody je přímoúměrná a/ rostoucímu počtu bazénů ve světě b/ rostoucí lidské populaci c/ rostoucí poptávce po balené vodě d/ rostoucímu počtu chovných zvířat ve světě 2.Které tvrzení je správné? a/ Sladké vody je více než slané b/ Ze slané vody neumíme vyrobit sladkou vodu c/ Slaná voda představuje 97% vody na Zemi d/ Sladká voda představuje 97% vody na Zemi 4.Nejvíce problémů s dostupností pitné vody má: a/ Sev. Amerika b/ Grónsko c/ Střední Evropa d/ Subsaharská Afrika 1.a 2.c 3.b 4.d Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis

1. slide 1http:// http:// http:// http:// http:// http:// http:// http://tech.ihned.cz/c zizen-modre-planety 9. 5http://zpravy.ihned.cz/c afrika-skryva-vodni-zasoby-pod-jejim-povrchem-je-az-stokrat-vic-vody-nez-nad-nim http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/odsolovani-morske-vody-spasa-nebo-casovana-bomba http://aquapuretraveller.blogspot.cz/2010/07/access-to-drinking-water-world-map.html 1. slide 1http:// http:// http:// http:// http:// http:// http:// http://tech.ihned.cz/c zizen-modre-planety 9. 5http://zpravy.ihned.cz/c afrika-skryva-vodni-zasoby-pod-jejim-povrchem-je-az-stokrat-vic-vody-nez-nad-nim http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/odsolovani-morske-vody-spasa-nebo-casovana-bomba http://aquapuretraveller.blogspot.cz/2010/07/access-to-drinking-water-world-map.html Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 44.9 Použité zdroje, citace

AutorIng. Mgr. Josef Pícha Období Ročník7. ročník Klíčová slovaPitná voda AnotacePrezentace se zabývá rozdíly dostupnosti pitné vody Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Anotace