Základy fotografování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální fotografie mýtů zbavená
Advertisements

Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Referát č. 19 Počítačová grafika Lucie Březíková 4.C.
Základy fotografování kompozice snímku
Digitální fotoaparát Ing. Zdeňka Javorková
Digitální fotografie.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základy počítačové grafiky III
Jak fotografovat bouřky a blesky
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
Digitální fotoaparát.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Úprava fotografie v ZME Mgr. Ivana Pechová. Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Parametry ovlivňující kvalitu fotografie Parametry.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
Obhajoba maturitní práce
počítačová grafika XI – jak fotografovat I
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Jednooká digitální zrcadlovka
Přehled a parametry digitálních fotoaparátů
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
Základy fotografování (V. Část)
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Digitální fotoaparát
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základy digitální fotografie 1. Základy fotografování
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
Film Klára Čermáková 4.C.
Digitální Fotoaparát Kodak EasyShare C1013.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Písemka. 01. pomocí minimálně 4 obrázků vysvětlete rozdíl mezi bitmapovou a vektorovou grafikou bitmapová grafika Vektorová grafika.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Fotogrammetrická dokumentace architektury 3 x 3 pravidla pro jednoduchou fotogrammetrickou dokumentaci architektury Jindřich Hodač Ph.D. Letní semestr.
Fotografie. O co se jedná? je proces získávání a uchování obrazu za pomocí specifických reakcí na světlo, a také výsledek tohoto procesu. Zahrnuje získání.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy počítačové grafiky III
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁTY
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Ostatní fotografické potřeby 3. ročník Zbožíznalství.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Fotoaparát.
Tajemství fotografování Cvičná prezentace. Fotografické přístroje Různé typy fotografických přístrojů jsou vybaveny různými druhy hledáčků Mezi další.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Fotoaparáty - KOMPAKTY
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
V hledáčku kompozice II.
Makrofotografie Pouhým okem neviditelné a přesto to tam je!
Makrofotografie Pouhým okem neviditelné a přesto to tam je!
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
V hledáčku kompozice II.
Člověk a technika – OPTICKÉ PŘÍSTROJE
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základy fotografování úvod fotografování

Digitální fotoaparát Kontrolní displej hledáček spoušť Volič režimu činnosti expozimetr CCD snímač Objektiv (optická soustava)

Vznik obrazu a ohnisková vzdálenost (zoom) Oblast CCD snímače či okénko kinofilmu Čočka (optický střed objektivu) • ohnisková vzdálenost má také vliv na hloubku ostrosti

CCD snímač nebo okénko kinofilmu Expozice snímku závěrka CCD snímač nebo okénko kinofilmu clona světlo

Expoziční hodnoty: clona a čas Clona (clonové číslo) a čas (expoziční doba) společně zajišťují, aby na film či snímač CCD dopadlo optimální množství světla. Clona reguluje průměr světelného paprsku a exp. čas dobu dopadání. Vždy existuje několik kombinací clony a času. Tyto hodnoty mohou být stanoveny: automaticky, tj. fotoaparátem na základě jeho vlastních měření a výpočtů poloautomaticky, kdy fotograf zvolí čas a fotoaparát stanoví clonu (nebo opačně) manuálně, kdy obě hodnoty nastavuje fotograf a přebírá tak plnou kontrolu nad expozicí Kromě těchto typů expozice existují ještě speciální expoziční režimy, které mají zajistit optimální expozici v rozličných situacích Poznámka: Jaké množství světla je optimální, určuje citlivost filmu; citlivější film potřebuje méně světla, ale zvyšuje zrnitost snímku.

Clona a čas Clonové číslo Expoziční doba Clonové číslo také ovlivňuje hloubku ostrosti, která má pro celkový vzhled fotografie velký vliv. Špatná volba expoziční doby může způsobit rozmazání fotografie! Pokud při fotografování zvolíme kratší čas než 1/45 sec. a nefixujeme fotoaparát použitím stativu, může dojít k rozmazání snímku vlivem pohybu ruky při stisku spouště. Naopak částečné rozmazání pohybujících se předmětů na snímku může být žádoucí. Clonové číslo Expoziční doba 2 1/1000 2,8 1/500 4 1/250 5,6 1/125 8 1/60 11 1/30 16 1/15 22 1/8 V důmyslném výběru clony a času spočívá kouzlo fotografie i princip expozičních režimů fotoaparátu.

Automatická expozice (+,-) Při tomto režimu jsou obě expoziční hodnoty (clona a čas) stanovovány automaticky bez zásahu fotografa na základě různě složitých měření a výpočtů tak, aby zaručovaly co možná nejlepší snímek. V tomto případě byla automatická expozice vcelku úspěšná.  V tomto případě je stěžejní motiv snímku příliš světlý,tzv. „přepálený“. Jeho důležité části jsou přeexponované!  V tomto případě obsahuje snímek příliš mnoho tmavých míst. Do fotoaparátu dopadlo málo světla, snímek je podexponovaný! 

Za zmínku určitě také stojí teorie zlatého řezu. Kompozice záběru Fotograf musí mít jasno, co má jeho snímek vyjadřovat, co v něm má být dominantní a co má ustoupit do pozadí, hlavně se musí na svět umět dívat stejně jako objektiv fotoaparátu. Za zmínku určitě také stojí teorie zlatého řezu. Pokusy o fotografování záběrů s výraznými přechody světla a stínu většinou nedopadnou dobře. Stíny jsou příliš tmavé, osvícené části příliš světlé.  Načasování expozice je naprosto v pořádku: vlna se právě tříští o kameny. Musíme však stále pamatovat na to, že co je ve skutečnosti vodorovné, musí být vodorovné i na fotografii! Naopak hra světel a stínů vytvořená přirozeným slunečním světlem může působit docela dobře. Zvláště když ještě příroda namíchá ty správné barvy.  V záběru by měl fotografovaný předmět vyniknout. Docílíme toho zajištěním malé hloubky ostrosti a především vhodnou volbou obsahu záběru.  Pozor při fotografování s bleskem! Nejen že může dojít ke vzniku efektu červených očí, ale světelný záblesk vytvoří v záběru výrazné stíny! !!! Jablko na tomto snímku poněkud zaniká, protože záběr obsahuje zbytečně mnoho dalších rušivých objektů, které jablku konkurují a odvádějí od něho pozornost. 

Zlatý řez Vše kolem nás má prý něco společného se zlatým řezem. Poměr zlatého řezu se v přírodě vyskytuje zcela spontánně a to od nepaměti. Co to vlastně zlatý řez je? grafický pohled na A4: umělecký pohled: kancelářský pohled: typografický pohled: matematický pohled: A na závěr odborný článek na grafickém webu. (po kliknutí na odkaz přejděte klávesami Atl+Tab do okna webu)

Tak to je vše přátelé … … a nebo vlastně není. Kromě základní teorie to chce především spoustu vlastních zkušeností a osobitý přístup. Každá fotografie se stává uměleckým dílem v okamžiku, kdy jí člověk začne dávat sám sebe. Mgr. Jiří Beneš © 2005

Hloubka ostrosti • vliv clonového čísla • vliv ohniskové vzdálenosti širokoúhlý objektiv teleobjektiv

Expoziční režimy režim Sport: režim Krajina: Clonové číslo Expoziční doba Ohnisková vzdálenost 2 1/1000 400 mm 2,8 1/500 200 mm 4 1/250 135 mm 5,6 1/125 90 mm 8 1/60 75 mm 11 1/30 50 mm 16 1/15 35mm 22 1/8 28 mm režim Sport: tento režim má zachytit určitý okamžik v dynamickém pohybu tak, aby nebyl rozmazaný. To zajistí krátká expoziční doba a dostatečná hloubka ostrosti. režim Krajina: tento režim má zajistit především vysokou hloubku ostrosti a je doporučován i širší úhel záběru, tedy menší ohnisková vzdálenost. režim Portrét: Cílem tohoto expozičního režimu je zajistit co nejmenší hloubku ostrosti. Proto fotoaparát (nebo v případě manuální expozice fotograf) nastaví velkou ohniskovou vzdálenost a nízké clonové číslo.