Manipulace s objekty ve virtuálním prostředí s omezeními Bakalářská práce Karel Štěpka
Motivace Výpočetní síla a zobrazovací schopnosti grafických karet rostou Jsou kladeny stále vyšší požadavky na realističnost scén Během posledních let nedošlo v přístupu k editaci scén k výrazným kvalitativním posunům Editace scén s desítkami objektů je časově náročná
Sémantická omezení Umístění objektů v reálném světě je často řízeno určitými pravidly „Semafor stojí před přechodem, na chodníku“ „Monitor stojí na stole, čelem k židli“ „Příbor leží na stole, vedle talíře“ Tato pravidla využívá přichytávací systém, vyvinutý jako plug-in pro prostředí VRECKO Během přesouvání objektů scénou systém pravidla aplikuje a upravuje polohu objektů
Činnosti systému Přichytávání Rotace automatická manuální Dynamické seskupování vztah „rodič – potomek“ vztah „rovný s rovným“ Dynamické rozbíjení skupin
Dynamická hierarchie scény
Reprezentace omezení Polygonální přichytávací oblasti vázací přijímací duální (kombinace předchozích) Systém zarovnává navzájem odpovídající oblasti Hierarchie tříd přichytávacích oblastí určuje, mezi kterými oblastmi mají vznikat vazby „na zdi“, „na úložné ploše“, „před židlí“…
Editor omezení Ruční editace omezujících podmínek je zdlouhavá neintuitivní nespolehlivá (nenabízí možnost kontroly) Editor umožňuje nastavování pomocí myši, ale zachovává i možnost přesného zadání klávesnicí Během editace jsou omezení zobrazena uživateli společně s objektem
Editor omezení – GUI
Výsledky uživatelského testování Čas k sestavení scény (minuty:sekundy) SimpleObjectMovement (již implementovaná metoda) ObjectMovement (již implementovaná metoda) ConstrainedObjectMovement
Výsledky uživatelského testování Odchylka od vzorové scény pozice (šířka židle = 1,5 jednotky) natočení (radiány) Nově implementovaná metoda rychlostí i přesností předčila dřívější metody
Děkuji za pozornost