Multimédia. Médium lat. medius = prostřední mediare = prostředkovat - „to, co se nachází uprostřed; zprostředkující činitel V širším smyslu: jakýkoliv.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Didaktická média v dějepisném vyučování
Internet Autor: Eva Trávníčková, ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
INTERNET.
Počítačová grafika - úvod
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT34.04 Téma: Multimédia Číslo.
Relační databáze.
E-learning ve výuce na SŠ
Začlenění multimédií do HTML dokumentu Moderní počítačové aplikace.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
INFORMATIKA 9 Využití multimédií
Informace a Internet Bohumil Bareš. Informace V nejobecnějším smyslu je informace chápána jako údaj o reálném prostředí, o jeho stavu a procesech v něm.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
Získáváme fotografie pro práci Odkud a jak…. Kde se používá počítačová grafika tiskoviny – časopisy, noviny, knihy, letáky reklama – billboardy, propagační.
Internet a cestovní ruch
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Mediální plán Lze ho definovat jako dokument určující, jaká média a kdy se nakoupí, za jakou cenu a jaké by měla přinést výsledky. Zahrnuje průběhové diagramy,
WWW – hypertextový informační systém
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Koláž je jedním z nejpozoruhodnějších a také nejtypičtějších technických a výrazových prostředků, které se objevily na umělecké scéně 60. století. Umožňuje.
DATABÁZOVÉ SYSTÉMY. 2 DATABÁZOVÝ SYSTÉM SYSTÉM ŘÍZENÍ BÁZE DAT (SŘBD) PROGRAM KTERÝ ORGANIZUJE A UDRŽUJE NASHROMÁŽDĚNÉ INFORMACE DATABÁZOVÁ APLIKACE PROGRAM.
Ing. Michal Unzeitig ARTIO s.r.o..  Co je Museo24  Vize a cíle  Role společnosti ARTIO  Technické řešení –CIDOC CRM –Sémantický web Obsah.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Diplomová práce Valašské muzeum v přírodě - virtuálně vedoucí: doc. Ing. Petr Rapant CSc. kontakt: konzultant VMP : Jaroslav Polášek.
Mgr. Martin Flašar Médium lat. medius = prostřední mediare = prostředkovat - „to, co se nachází uprostřed; zprostředkující činitel.
Nástroje interpretace novomediálního díla II JS_14.
Zásady tvorby prezentace
REŠERŠNÍ STRATEGIE Mgr. Anna Vitásková.
Multimédia.
Digital Earth Jan Čech, Jakub Gamrát. úvod ► Virtuální třírozměrný model planety Země s multimediální prezentací informací o uživatelem zvolené lokalitě.
 Počítačová síť je souhrnné označení pro technické prostředky, které realizují spojení a výměnu informací mezi počítači. Umožňují tedy uživatelům komunikaci.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Miroslava Tomanová Číslo VY_32_INOVACE_3466 NázevInternet - úvodní pojmy Téma hodinyInternet – úvodní.
Média. Tištěná Velkoplošná Audio a audiovizuální Elektronická 3D.
Autorské právo Autorské právo (anglicky copyright law) je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným.
Marketingová komunikace prostřednictvím umění Korporátní image.
TMKSSK. Co vlastně je masová komunikace? 1.1 Mediální komunikace (MK)1.1.  Médium z latiny (= prostředek, zprostředkující činitel) – médium je to,
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Internet Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny.
Pojmy internetu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastInternetové technologie, programování Datum vytvoření2012.
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru M/01 PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu Informační a komunikační technologie, inovuje.
NEPOČÍTAČE – DALŠÍ DIGITÁLNÍ PŘÍSTROJE. OBSAH 1) Počítače Počítače 2) Pojem „digitální“ Pojem „digitální“ 3) Využití dig. technologií ve spotřební elektronice.
UM_NM_I_PS14.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
SETKÁNÍ S UMĚLECKÝM DÍLEM
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
CHARAKTERISTIKA INTERNETU
Masová média a jejich vliv
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Moderní didaktické technologie a zdroje informací
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Informatika v devítce přehled. Úvodní povídání ● Co znamená pro koho informatika ● Cíle pro první půlrok ○ Rozumět principům komunikace (historie, vývoj,
UM_NM_I_PS14.
Sociální psychologie.
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Předmět: Informatika Ročník: VI.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Multimédia

Médium lat. medius = prostřední mediare = prostředkovat - „to, co se nachází uprostřed; zprostředkující činitel V širším smyslu: jakýkoliv prostředek vyjádření umělecké intence, prostředek komunikace V užším smyslu: termín označující skutečný fyzický materiál zvolený jako prostředek vyjádření (vehicle of expression) jakéhokoliv uměleckého díla. (V malířství se jedná např. o tekutinu, v níž je rozpuštěn pigment.) Další možné konotace termínu: informační (paměťové) médium, spiritistické médium atd.

Typologie médií podle McQuaila (2006): Intermédia – obl. umění; překračování hranic určitého média, koncept užívaný v polovině šedesátých let členem hnutí Fluxus Dickem Higginsem k popsání neuchopitelných, často matoucích, interdisciplinárních aktivit, které se odehrávaly na pomezí více uměleckých žánrů (např. oblast mezi kresbou a poezií, malbou a divadlem, apod.)‏ Mixmédia – obl. umění; označuje užití různých technických prostředků. V podstatě synonymní s multimédii.

Multimédia – označuje médium, které používá různé formy informačního obsahu a zpracování informací (např. obraz, zvuk, text, interaktivní). Filmová projekce v kině je příkladem non-interaktivního lineárního multimédia. Nová média (Interaktivní média) – termín užívaný k popisu forem elektronické komunikace zprostředkované počítačovou technologií. Opozitum ke „starým médiím“ (tisk, televize, rozhlas, apod.). Jejich výhodou je interaktivita, která umožňuje jak tvůrci, tak příjemci vstupovat do dialogu. (webové stránky, blogy, , CD/DVD-ROM, elektronické stojany, virtuální realita, interaktivní televize, internetová telefonie, mobilní technologie, podcasting, apod.)‏ Hypermédia – termín vytvořený v r Tedem Nelsonem (US filosof, sociolog) je logickou extenzí termínu hypertext, ve kterém se prostřednictvím hyperlinků (odkazů) spojuje grafika, audio, video a text v non-lineární informační médium. Příkladem hypermédia je World Wide Web.

Typologie médií podle Stanleyho Gibba: na základě vztahů mezi prvky díla (1973)‏ Multimedia – respektují autonomii začleněných a vzájemně konfrontovaných prvků – zvuk, kulisy, scénický pohyb, obraz, gesta, vůně atd. Mixed-media – zrovnoprávnění elementů díla bez nároku na jejich hierarchizaci Intermedia – přísná vzájemná závislost jednotlivých komponent díla

Sokolowski - Šeďová (Multimédia : Současnost budoucnosti, Grada Publishing 1994)‏ V dnešním slova smyslu definujeme pojem multimédia jako integraci textu, obrázků, grafiky, zvuku, animace a videa za účelem zprostředkování informací. Při jejich použití na počítači musí být uživateli umožněno, aby se zúčastnil tohoto zprostředkování interaktivně, tzn. aby měl možnost zasáhnout do průběhu multimediálního programu. Charakteristické rysy MM aplikací: interakce vizualizace individualizace simulace

Pokus(y) o definici MM MM – slučují více forem uměleckého vyjádření, uspokojují vnímatele na více senzorických úrovních, tím ovšem možná oslabují hodnotu jednotlivých složek komplexního díla (tedy i hudby). Multimédia = synchronní existence několika mediálních vrstev; sdělení prostřednictvím několika médií zároveň Povaha každého z těchto sdělení (mediovaného obsahu) musí odpovídat charakteristikám a možnostem vnímání jednotlivých smyslů.

Multimedialita vs. multimodalita Na úrovni produkce (uměleckého díla) hovoříme o multimedialitě na úrovní recepce (příjemce sdělení) hovoříme o senzorické multimodalitě. Ptáme se, jak jsou multimédia možná, čím jsou podmíněna a co vedlo k jejich vzniku. Chceme-li definovat MM, položme si otázku opačně – jak je možná izolovaná existence jednotlivých druhů umění, když lidské tělo je svojí povahou založeno holisticky, tzn. je uzpůsobeno k vnímání všemi smysly najednou?

Rozdělení multimédií a) MM v užším smyslu – digitální (nová) média b) MM v širším smyslu – syntetické druhy umění; konstrukce historie MM a) V užším smyslu - soubor mediálních forem: text, hudba, řeč, video, grafika, fotografie komunikovaný v ideálním případě interaktivně (WWW, CD- ROM, VR, videohry) b) V širším smyslu – kombinace uměleckých druhů (hudba, pohyb, poezie, malířství, architektura); od antického divadla po VR

Rysy multimédií (Packer-Jordan): Integrace – kombinování uměleckých druhů či mediálních forem a technologií do hybridních výrazových forem Interaktivita – schopnost uživatele manipulovat a ovlivňovat svoji zkušenost s médiem přímo, a komunikovat s jiným prostřednictvím tohoto média Hypermedia – propojování separátních mediálních prvků k vytvoření řetězce osobních asociací Imerze – zážitek vstupu do simulovaného či trojrozměrně působícího prostředí Narativita – estetické a formální strategie, které se odvozují od výše uvedených konceptů, které ústí do nelineárních forem vyprávění příběhu a mediální prezentace.

Znaky MM díla podle: Packer, E. R., Jordan, K.: Multimedia – From Wagner to Virtual Reality, W.W. Norton, NY ) syntetičnost, komplexnost a integrita díla, 2) návaznost spíše na podněty trendů a proudů od 1. poloviny 20. století než na tradiční kategorie jako jsou divadlo, opera, balet, koncert, výstava, atd. 3) záměrnost, dějovost, linearita, kontinuita a synchronnost děl je zpochybněna 4) dílo se brání zasazení do konvenčního prostředí v tradičním kontextu, cíleně porušuje bariéru mezi hledištěm a jevištěm, mezi tvůrcem a recipientem 5) nejasná je hranice mezi „vysokým“ a „nízkým“ uměním, mezi vážným a banálním 6) preferován je proces vzniku díla před dílem jako finálním produktem, poetika otevřeného díla 7) návrat rituální funkce umění, vtažení recipienta „dovnitř“dění (aktivizace diváka)‏ 8) zdůraznění role komunikace a interaktivity, dochází ke vzájemnému ovlivňování světa umění a světa technologií

Richard Kostelanetz (The Theatre of Mixed-Means, in: Avalanches ,SNEH 1995) uvádí přehlednou tabulku chápání prostoru, času a akce v jednotlivých formách:

Bibliografie: Bosseur, Jean-Yves. Le sonore et le visuel. Dis Voir, McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Portál, Monaco, James. Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Albatros, Packer-Jordan. Multimedia: From Wagner to Virtual Reality. W. W. Norton & Company, Sokolowski-Šeďová. Multimédia : Současnost budoucnosti. Grada Publishing, 1994.