DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ A EVALUACE DESIGNU (DESIGN, TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak ovlivňuje můj život současná technika
Advertisements

Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Makra v Excelu.
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
Ideový závěr Co si mám z přednášky odnést (+ komentáře k užití statistiky v biologii)
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
SOFTWARE operační systémy
Tomáš Dupal Lukáš Toman Garant: Marcela Fejtová Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Zlepšování jakosti.
Jak funguje věda - jak vědci přemýšlejí, - jak přicházejí na své objevy, - co můžeme od vědy očekávat - a co naopak ne Mgr. Jan Kolář, Ph.D. Ústav experimentální.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Tvorba webových aplikací
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Seminář v rámci soutěže MUP Praha o nejlepší studentský podnikatelský nápad pro studenty středních škol více informací na: Osobní business.
použitelnost webu (usability)
Použitelnost webu [1/24] Použitelnost webu Martin Kopta, Dobrý web
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Vybrané techniky a metody sociální práce
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Systémy pro podporu managementu 2
Jak se stát dobrým právníkem?
[IVE-SMA] UI analyzačního nástroje Daniel Puncman A4M39NUR.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2012 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (HCI, DESIGN, EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2013 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
 Otevřená aliance asistivních technologií  Usiluje o vytváření aktivit k rychlejšímu zavádění těchto systémů do běžné praxe.  Velký důraz klade na.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Dokumentace informačního systému
Letsim 1 letecký simulátor Prezentace projektu - 36SI.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Jak se implementuje Primo v ČR Martin Vojnar, MULTIDATA Praha s.r.o.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Anotace Žák definuje základní SW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat základní software Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Měkké systémy.
Checklandova metodologie
Metodologie měkkých systémů
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Letsim letecký simulátor Analytická část Letsim 1.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
SOFTWARE Operační systémy.
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
Vývoj mobilních aplikací a jejich výhody
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Produktová strategie a proces inovace ve společnosti Mironet.cz a. s.
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Návrh podnikatelského plánu založení distribučního centra pro EU a svět pro výrobu tisknutelného světla na papír Jiří Plch.
Assessment centrum.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Analýza marketingového mixu ve vybraném podniku
Aplikační seminář
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Zdeněk Papež IBM - CVUT Student Research Projects Current Time Zdeněk Papež
Autor práce: Michaela Janová
Metodologie měkkých systémů
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Přímá manipulace (mentální modely)
Tomáš Bouda KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač
Heuristická analýza (Proč a jak)
Metody pedagogiky.
GRASP Patterns.
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Transkript prezentace:

DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ A EVALUACE DESIGNU (DESIGN, TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ

OBSAH Dobrý design Síla prototypování Hodnota evaluace Tomáš Bouda HCI na KISK 2

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 3

4

5

6

7

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 8

9

10

Tomáš Bouda HCI na KISK 11

CO JE DOBRÝ INTERAKČNÍ DESIGN? Tomáš Bouda HCI na KISK 12

INTERAKČNÍ DESIGN - DOBRÉ MENTÁLNÍ MODELY Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 13

INTERAKČNÍ DESIGN – PRINCIP ZPĚTNÉ VAZBY Foto: gmail.com Tomáš Bouda HCI na KISK 14 -Vibrační zpětná vazba. -Pípaní v telefonu při vytáčení čísla.

INTERAKČNÍ DESIGN – DOBRÁ NAVIGACE Tomáš Bouda HCI na KISK 15 -Kde jsem? -Co mohu udělat? -Jak se mohu vrátit zpět?

INTERAKČNÍ DESIGN – DOBRÁ NAVIGACE Foto: Inflow.cz Tomáš Bouda HCI na KISK 16

INTERAKČNÍ DESIGN – KONZISTENCE Ten samý prvek by se měl chovat v každé části systému stejně. Akční tlačítko Applu: Tomáš Bouda HCI na KISK 17

INTERAKČNÍ DESIGN – INTUITIVNÍ INTERAKCE Systém by měl být ovladatelný tak, abychom se mohli soustředili na cíl naší práce. Tomáš Bouda HCI na KISK 18

DOBRÝ INTERAKČNÍ DESIGN -Dobré mentální modely -Princip zpětné vazby -Dobrá navigace -Konzistence -Intuitivní Interakce Tomáš Bouda HCI na KISK 19

INTERAKČNÍ DESIGN Cílem není vytvořit skvěle vypadající produkt. Smyslem je vytvářet design, který funguje. Navrhujeme to, jak se nám bude s produktem pracovat. Tomáš Bouda HCI na KISK 20

DESIGN PRO KAŽDÝ DEN Donald A. Norman „Pokud máte problém s ovládáním přístroje, počítače nebo jiného systému, pak není chyba ve vás. Chyba je v systému.“ Tomáš Bouda HCI na KISK 21

JAK SE VÁM POUŽÍVÁ FACEBOOK? „Rodiče se teď připojili na Facebook a díky tomu jsem zjistil, jak je neintuitivní. Jako geek mám tendenci tyhle věci považovat za normální a přirozené – ve skutečnosti to ale znamená, že v hlavě nosím neuvěřitelná kvanta postupů. Vydalo by to na desetisvazkovou knížku o tom, kdy na co kliknout a jakou klávesovou zkratku použít. To všechno je překomplikované a většinou zbytečné.“ Michal Kašpárek (Živě.cz) Tomáš Bouda HCI na KISK 22

DESIGN ZAMĚŘENÝ NA UŽIVATELE Larry Tasler a Tim Mott Participativní design Larry (XEROX, Apple) vyvinul manuál k vedení rozhovorů s uživatelem. Tak bylo možné vytvořit software, který by uživatelé opravdu využívali. Vyvíjeli a testovali Apple Lisa -GUI, metafora s pracovním stolem -Jedno, tři a dvě tlačítka na myši Foto: sler sler Tomáš Bouda HCI na KISK 23

TAKE AWAY MESSAGE #1: Design zaměřený na uživatele (HCD) Tomáš Bouda HCI na KISK 24

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 25

EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ Prototypování je strategie, jak se efektivně vypořádat s věcmi, které je těžké předvídat. Přemýšlejte nad cílem produktu. Tomáš Bouda HCI na KISK 26

EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ -Prototyp x Finální verze Tomáš Bouda HCI na KISK 27

EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ Charakteristiky prototypu -Někdy větší -Nefunkční -Názorný -Levný Tomáš Bouda HCI na KISK 28

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ – CO JE ÚČELEM? Jeff Hawkins – Palm Pilot -dřevěný prototyp Jeff využíval v reálném světě Foto: come-from/ Tomáš Bouda HCI na KISK 29

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Bill Buxton: Bill Buxton on sketching experiences, Institute of Design Strategy Conference, May Tomáš Bouda HCI na KISK 30

Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 31

HLEDÁNÍ ALTERNATIV Tomáš Bouda HCI na KISK 32 Zdroj:

LASEAUOVA NÁLEVKA – REDUKCE ALTERNATIV Tomáš Bouda HCI na KISK 33 Zdroj: LASEAU, Paul. Graphic thinking for architects and designers. New York, N.Y: VNR Van Nostrand Reinhold, ISBN

Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 34

PROTOTYP -Nemusí být kompletní -Měl by být lehce změnitelný Tomáš Bouda HCI na KISK 35

PROTOTYP ŠETŘÍ ČAS A RYCHLE SE Z NĚJ POUČÍME Tomáš Bouda HCI na KISK 36

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Prototypy slouží různým účelům: Role Prototyp je designován za účelem zjištění, co s produktem může uživatele dělat. Zkoumáme funkcionalitu (storyboard, prototyp telefonu). Vzhled a pocity Prototyp je designován za účelem zjištění, jak produkt působí na uživatele z hlediska vzhledu a uživatelského prožitku (hračky pro děti, přenosný počítač pro architekty atp.). Implementaci Prototyp je designován za účelem zjištění, jak budou funkce opravdu implementovány. (menu ve Wordu) Haude a Hill: Tomáš Bouda HCI na KISK 37

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ - ROLE Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 38

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ – VZHLED A POCITY Zdroj: d=95&id=10432&Itemid=0 d=95&id=10432&Itemid=0 Tomáš Bouda HCI na KISK 39

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ - VZHLED Zdroj: Haude a Hill: /Prototypes.pdfhttp:// 2004/Prototypes.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK 40

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ - IMPLEMENTACE Zdroj: scripts-to-enhance-header-navigation/ scripts-to-enhance-header-navigation/ Tomáš Bouda HCI na KISK 41

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ - INTEGRACE Haude a Hill: Tomáš Bouda HCI na KISK 42 Tento prototyp reprezentuje komplexní uživatelský prožitek.

PROTOTYPOVÁNÍ INTERIÉRU V LETADLECH Velké prototypy v životní velikosti nebo prototypování za použití simulace. Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 43

PROTOTYPOVÁNÍ PRVNÍHO APPLE STORU Před otevřením prvního Apple Storu byl zřízen prototyp prodejny, kde se testovala hudba, která hrála v různých koutech obchodu. Apple si tak vyzkoušel, jak bude reálný obchod nakonec vypadat a působit na lidi. Zdroj: helped-create-the-first-apple-store/ helped-create-the-first-apple-store/ Tomáš Bouda HCI na KISK 44

JE DOBRÉ ZKOUŠET VÍCE NÁPADŮ A KONCEPTŮ Tomáš Bouda HCI na KISK 45 Zdroj: Designing Interactions Možné typy myší prototypované u firmy XEROX.

PROTOTYPOVÁNÍ - HLEDÁNÍ GLOBÁLNÍHO MAXIMA Tomáš Bouda HCI na KISK 46

PROTOTYPOVÁNÍ ZNAMENÁ: -Hledání a definování správných otázek. -Snažte se najít odpověď na co nejvíce z nich. Tomáš Bouda HCI na KISK 47

TAKE AWAY MESSAGE #2: Prototypujte uživatelský prožitek (role, vizáž, implementaci). Tomáš Bouda HCI na KISK 48

EVALUACE DESIGNU Tomáš Bouda HCI na KISK 49

PROČ TESTOVAT? Příběh Universatoru: Jaké to bylo a proč to nedopadlo David Šiška a Jan Kolář „V tento moment všechny naše předchozí chyby vyvrcholily. Zjištění z uživatelského testování, že je web nevhodně navržen, přišlo až příliš pozdě. Způsobilo to ještě větší zpomalení nezkušeného vývojového týmu, který musel pracovat na změnách. Motivace uvnitř týmu kvůli pocitu nekonečnosti vývoje klesala.“ Zdroj: jake-to-bylo-a-proc-to-nedopadlo-7626http:// jake-to-bylo-a-proc-to-nedopadlo-7626 Tomáš Bouda HCI na KISK 50

EVALUACE DESIGNU Jak můžeme měřit úspěšnost softwaru? Otázky jsou otevřené, odpovědi subjektivní a komplexní, často se jedná o osobní preference, který systém je lepší. Tomáš Bouda HCI na KISK 51

EVALUACE DESIGNU Proč hodnotit design prostřednictvím uživatelů? Tomáš Bouda HCI na KISK 52

EVALUACE DESIGNU Metody evaluace designu jsou různé a jsou tak vhodné k dosažení různých cílů. Tomáš Bouda HCI na KISK 53

EVALUACE DESIGNU Různí testování – různé metody. Tomáš Bouda HCI na KISK 54

EVALUACE DESIGNU Zeptejte se lidí, jak často cvičí. Pravděpodobně vám neřeknou pravdu. pozorování x dotazování Tomáš Bouda HCI na KISK 55

METODY EVALUACE Dotazník Focus grops Experti Sdílená kritika (Peer Critique) Heuristická analýza Dogfooding – produkt jsou nuceni používat zaměstnanci firmy. (Např. Facebook nutil své vývojáře používat špatnou aplikaci pro Android). Pozorování Když přesně nevíte, co hledáte. Tomáš Bouda HCI na KISK 56

JAKÝ TYP EVALUACE POUŽÍT? Záleží na: Reliabilita (spolehlivost) Bude výsledek dalšího měření v případě stejných podmínek shodný? Generalizace Je výsledek stejný v případě 50 letého zaměstnance univerzity a studenta v první třídě? Reálnost Je to, co zkoumáme, možné přenést do reálného světa? Nebo jsou výsledky využitelné pouze v laboratoři? Porovnávání Který ze systémů je lepší? Zahrnutý objekt výzkumu Zkoumáme systém, který pomáhá zachraňovat životy? Tomáš Bouda HCI na KISK 57

TAKE AWAY MESSAGE #3: Ujasněte si, co se chcete dozvědět. Tomáš Bouda HCI na KISK 58

DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ