zásady navrhování dopravních – železničních staveb Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07/2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
TRASOVÁNÍ ŽELEZNIC základ evropské železniční sítě byl vybudován již někdy v 19. století v současné době se nové tratě stavějí už převážně jako tratě určené pro vysoké rychlosti v ČR probíhá hlavně modernizace a optimalizace pro rychlosti 160 km.h-1 výstavba nových tratí se vyskytuje velmi zřídka, zpravidla se jedná o přeložky stávajících tratí z důvodu těžební činnosti, případně výstavbu nových kapacitních vleček
TRASOVÁNÍ ŽELEZNIC trasování železnic se svým charakterem zásadně liší od trasování jiných pozemních komunikací trasa železnice je charakteristická relativně malými sklony ve stoupáních a se vzrůstajícími rychlostmi také velkými poloměry směrových oblouků
podklady pro trasování k optimálnímu provozně i stavebně vyhovujícímu vyhledání trasy je třeba stanovit: přepravně provozní podmínky dopravně provozní podmínky stavební podmínky v současné době se rovněž vyžaduje krajinné vyhodnocení, které na svých analytických a syntetických mapách charakterizuje území dotčené trasou
podklady pro trasování při trasování a projektování železniční trati je důležitá geologická stavba území značná kvalitativní variabilita povrchových vrstev vyžaduje vysokou četnost průzkumových prací a přesnou lokalizaci jednotlivých průzkumových míst podrobnost a rozsah geologického průzkumu se řídí složitostí geologických poměrů a důležitou podmínkou je rovněž jeho dostatečný předstih před projekčními pracemi
DRUHY TRAS podle umístění trasy v příčném profilu území rozeznáváme trasu: údolní svahovou tunelovou náhorní
vyhledání trasy Trasa železniční tratě se navrhuje tak, aby byla: z hlediska sklonových poměrů trasou konstantního odporu o nejmenším sklonu bez ztracených spádů co nejpřímější a její oblouky co největších poloměrů co nejkratší s nejmenšími zemními pracemi, které se mají vzájemně vyrovnávat bez nákladných umělých staveb a objektů (mosty a tunely)
DĚKUJI ZA POZORNOST