P114_81 P114 Postup tvorby modelu praktická doporučení 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Advertisements

Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Ing. Monika Šimková. Máme-li data reprezentovat v databázi, jak vybereme jejich strukturu na konceptuální úrovni? Konceptuální modelování analyzuje požadavky.
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
BI, e-commerce Ing. Jiří Šilhán. Úroveň informatiky.
Programování PA - 2.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Ing. Jan Doležal Odborná skupina pro predikci a optimalizaci projektů, VŠE SE MĚNÍ „Kdo nemyslí na budoucí, bude poděšen blízkým.“ (Konfucius)
X13PMT 4. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ
Hromadná korespondence, makro
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Relační databáze.
Význam informací a dat a znalostí
Systém managementu jakosti
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Databázové systémy 1 Cvičení č. 9 Fakulta elektrotechniky a informatiky Univerzita Pardubice.
Databázové systémy Přednáška č. 4 Proces návrhu databáze.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
B. Miniberger, BIVŠ Praha 2009
Relační propojování tabulek. Úvod Tato prezentace má sloužit běžným uživatelům, jak začátníkům, tak i zkušeným uživatelům. Když budete postupovat podle.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Úvod do managementu 1. seminář
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Tvorba informačních systémů
IFA Česká republika 1 Definice stálé provozovny: zpráva Pracovní skupiny 10 OECD Lenka Fialková 13. prosince 2011.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Specifický typ osobnosti
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Databázové modelování
Databázové modelování
EBSCO Ramis Václavík Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Databáze velké množství dat pevně dané struktury
Podnikatelský plán struktura plánu.
Autor: Ing.Holenda Jiří
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Organizace a organizování podniku
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
P114_31 P114 Funkcionální přístup Základní intuice 3.
Checklandova metodologie
Databázové systémy Datové modely.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Metodika řízení projektů
STAVBy pro obchod a služby
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Úvod do databází zkrácená verze.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
P114_121 P114 Příklady datových modelů Úrovně datových modelů IDM Organizace práce,
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
ANALÝZA IS. Životní cyklus IS Specifikace problému, požadavků (studijní fáze) Analýza Návrh Implementace (realizace) Zavedení (instalace) a testování.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Systém managementu jakosti
EBSCO PhDr. Ivana Reznerová
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Malé a střední podnikání
Soustava lineárních nerovnic
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
EBSCO Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Transkript prezentace:

P114_81 P114 Postup tvorby modelu praktická doporučení 8

P114_82 Témata Celkový postup tvorby datového modelu Komponenty datového modelu Jak vytvořit seznam E-typů Jak psát definice základních typů Jak objevovat HIT-atributy Dialog modeláře s „expertem“ Jak zapisovat konstrukci HIT-atributu se sémantikou určení a zápis poměru HIT-atributu vybalancování definic E-typů a sémantiky HIT-atributů Hledání nejvýstižnějšího vyjádření

P114_83 Postup DM Vymezení zájmové oblasti Dialog s expertem Studium podkladů Tvorba seznamu E-typů Definice každého E-typu Prvotní návrh datového modelu v diagramech + textech Formovací seminář Revize datového modelu Transformace do tvaru ERD Zápis ve zvoleném CASE

P114_84 Vymezení zájmové oblasti... zlatokop si vždy vykolíkuje svůj claim Určení komponent, které budeme řešit určení hranic těchto komponent co do nich patří, a co už ne

P114_1/45 Z čeho se DM organizace skládá z komponent odpovídajících funkčním (fyziologickým) okruhům „organizmu“ funkční okruh komponenta / 1:M proč více komponent a ne jedna „všeobjímající“ (dynamika rozvoje v dimenzích funkčních okruhů) proč ne podle morfologie? fyziologický panák a model komponent

P114_1/46 Komponenta: minimum vazeb (souvislostí) překračuje hranici do jiných komponent maximum vazeb (souvislostí ) uvnitř komponenty pokrývá vždy ucelenou business oblast její zavedení jako části IS znamená přínos pro fungování organizace její vymezení není a ani nemůže být exaktní

P114_1/47 Fyziologie správa majektu primární proces finance personalistika obchod infocentrum

P114_1/48 Vnitřní finanční řízení Informační centrum, GO Personalistika + Mzdy Provoz, obstarávání Monitorování a ovlivňování okolí Primární proces

P114_1/49 Příklady komponenta Rozvrh komponenta Studium komponenta Mzdy komponenta Výroba komponenta Obchod komponenta Sklady

P114_810 Jak vytvořit seznam E-typů technika „brainstorming“ –odložená kritika –týmové myšlenkové asociace –čištění seznamu –použití při práci se skupinou „expertů“ technika „podstatných jmen“ –vyprávění starého fabrického inženýra –použití při práci s jedním „expertem“

P114_811 technika brainstorming: vysvětlit co je to „objekt“ ( jednoznačná odlišitelnost od všeho ostatního, má smysl evidovat alespoň dvě různé charakteristiky ) vysvětlit brainstorming ( odložit kritiku a autokritiku, vykřikovat nápady; využití týmových myšlenkových asociací ) provést brainstorming ( cca 5 minut, dokud vykřikují nápady ) zapisovat na flip-chart „tapetovat“ místnost popsanými plakáty provést „čištění“ viz dále

P114_812 technika „podstatných jmen“ nechat vyprávět „experta“ a NEPOSLOUCHAT ! pouze zapisovat podstatná jména provést „čištění“

P114_813 Čištění seznamu E-typů podle kritérií „co je objekt“ –vyškrtat všechny „ne-objekty“ –vyloučit „objekty“ nezajímavé z hlediska businessu organizace –vše v dialogu se skupinou nebo s jedním expertem... následuje dialog s expertem za účelem odhalení funkčních závislostí (konstrukce HIT-atributů)

P114_814 Jak psát definice základních typů Objektem typu (#jmeno E-typu) je každý takový... (každé takové individuum), pro který/é platí... Příklady: –Objektem typu (#Artikl) je každý produkt nebo služba nebo právo, který může být předmětem nákupu či prodeje a to včetně produktů, služeb nebo práv dosud neexistujících, ale potenciálně vytvořitelných pro účely rozvojových aktivit obchodní společnosti. –Objektem typu (#Dokument) je každý záznam nebo zpráva, jehož/jejíž zaznamenání má pro organizaci smysl. –Objektem typu (#Business Partner) je každé takové individuum, které je, bylo nebo může být účastno obchodních aktivit naší společnosti a které je zajímavé z pohledu rozvojových aktivit naší společnosti. Tento způsob definice je závazný, povinný !

P114_815 Jak psát definice základních typů - rigorózně Prvkem typu (#jmeno E-typu) je každý takový objekt, pro který platí... Příklady: –Prvkem typu (#Artikl) je každý takový objekt, který má vlastnost být produktem nebo službou nebo právem, a který může být předmětem nákupu či prodeje a to včetně produktů, služeb nebo práv dosud neexistujících, ale potenciálně vytvořitelných pro účely rozvojových aktivit obchodní společnosti. –Prvkem typu (#Business Partner) je každý takový objekt, který má jednoznačnou právní identitu a který je, byl nebo může být účasten obchodních aktivit naší společnosti a který je zajímavý z pohledu rozvojových aktivit naší společnosti. Všimněte si rozdílu v pragmatickém přístupu k tomu, co je (#Business Partner) oproti předchozí definici

P114_816 Jak objevovat HIT-atributy inspirace v řeči experta nebo v textech podkladových materiálů - tj. v přirozeném používání NL rozpoznat ty výrazy NL, které mají funkční charakter, tj. označují přiřazení něčeho něčemu, čili vyjadřují konstrukci funkce „... potřebujeme datum naskladnění každého zboží...“ (Datum) naskladnění daného (#Zbozi) „... nemáme přehled kdo komu dodává které výrobky...“ (#Dodavatel)-s kteří dodávají daný (#Vyrobek) danému (#Odberatel) je vhodné si pomoci grafickým vyjádřením:

P114_817 „... my ale, kromě toho, potřebujeme vědět, kdo kolik čeho komu skutečně dodal...“ MNOZSTVI ZBOZI DOD ODB MnoZboDodOdb daného druhu dodané daným danému 0,M.. 0,1

P114_818 Diskuse s „expertem“ M: je jasné, že atribut na obrázku popisuje něco jiného, než atribut předchozí. Není ale zboží a výrobek totéž? E: ano M: ponecháme tedy jenom „zboží“ a přeformulujeme již zapsané atributy: (#Dodavatel)-s kteří dodávají dané (#Zbozi) danému (#Odberatel) To množství zboží vás zajímá kumulativně? za jaké období? stačí rok? nebo měsíc ? E: nee, my potřebujeme zapsat dodávku každý den... M: bude to tedy vyhovovat takto:

P114_819 množství (MNOZSTVI) daného druhu zboží (#ZBOZI) dodané daným dodavatelem (#DOD) danému odběrateli (#ODB) v daném dni (DATUM) MNOZSTVI ZBOZI DOD ODB daného druhu dodané daným danému DATUM v daném dni

P114_820 diskuse - pokračování M: a v jednom dni může přijít pouze jedna dodávka? E: ano... Vlastně někdy jich přijde víc... M: potom to musíme nakreslit takto:

P114_821 dodávka; (připíšeme i poměr) : MNOZSTVI ZBOZI DOD ODB A daného druhu dodané daným danému 0,M.. 0,1 CAS v daném CAS = (DATUM, HODINA)

P114_822 Jak zapisovat konstrukci HIT- atributu se sémantikou při dialogu s expertem je srozumitelnější kreslit diagramy mezi zkušenými stačí psát lineární zápis HIT- atributu NIKDY ! však schémátko bez sémantiky Viz zápis sémantiky v přednášce č. 7

P114_823 Určení a zápis poměru HIT-atributu E: my ale ke každému zboží, chceme i výrobce... M: dobře, zapíšeme: (#Vyrobce) daného (#Zbozi) /1,1:1,M... každé zboží má právě jednoho výrobce, a každý výrobce, kterého evidujeme, musí nějaké zboží vyrábět, někteří však vyrábějí více... E: my ale u některého zboží nevíme, kdo ho vyrábí... M: dobře, pak musíme psát: (#Vyrobce) daného (#Zbozi) /0,1:1,M... a skutečně všechno vaše zboží je vždy od jediného výrobce? E: ne, máme na některá zboží více dodavatelů pokračování

P114_824 Určení a zápis poměru - pokračování M: chtěl jste říci výrobců..., pak musíme zapsat: (#Vyrobce)-s daného (#Zbozi) /0,M:1,M (1)... a vy neevidujete jiné výrobce, než ty, od kterých již něco odebíráte? E: Ne. M: co když se dozvíte o novém výrobci pro vaše zboží? Nechcete si ho zaznamenat? E: my to neděláme... M: ale nebylo by to výhodné ? E: no, možná... M: napíšeme raději (#Vyrobce)-s daného (#Zbozi) /0,M:0,M (2)

P114_825 Vybalancování definic E-typů a poměru HIT-atributů definice E-typu #Vyrobce se liší podle toho, zavedeme-li do modelu (1) nebo (2) (viz předchozí slide) : v případě (1): Objektem typu (#Vyrobce) je každý subjekt účastný trhu, který vyrábí některý z těch druhů zboží, které my nakupujeme od dodavatelů. v případě (2): Objektem typu (#Vyrobce) je každý subjekt účastný trhu, který vyrábí nějaký druh zboží, a který má smysl evidovat pro účely našeho podnikání

P114_826 Hledání nejvýstižnějšího vyjádření viz předchozí popis dialogu s expertem Formovací seminář: soustředěná práce týmu expertů z podniku pod vedením zkušeného moderátora - konzultanta –opravy definic E-typů + opravy sémantiky a poměrů HIT-atributů, vzájemné vyvažování –doplňování E-typů a HIT-atributů, které chyběly Revize datového modelu –formální správnost definic E-typů a zápisu sémantiky HIT-atributů –křížové kontroly: sémantika HIT-atributu  definice E-typů  poměr HIT-atributu Upřesňující dialogy s „experty“ To jsou nástroje hledání nejvýstižnějšího vyjádření