HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
ZPRACOVÁVÁME KVANTITATIVNÍ DATA II.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Inference jako statistický proces 1
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Poučení z AKD I., II poslední aktualizace
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
Základy pedagogické metodologie
Biostatistika 5. přednáška Aneta Hybšová
Lineární regresní model Statistická inference Tomáš Cahlík 4. týden.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Test dobré shody Fisherův přesný test McNemar test
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Statistická významnost a její problémy
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
PSY717 – statistická analýza dat
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie
Statistika – základní pojmy, diagramy
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Evaluační výzkum 1 SPP119 FSS MU 2008/2009 „MĚŘENÍ “ Nejen v sociálně-vědním výzkumu M. Suchanec – many thanks to L. Van Baest + M. van Assen 2006, 2007.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Zpracování dat z kvantitativního výzkumu. Na základní škole se uskutečnil výzkum, kde se měřila hmotnost žáků 8.tříd. Výzkumu se účastnilo 33 žáků. Byly.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Hypotézy ve výzkumu Kateřina Vlčková Přednášky: Základy pedagogické metodologie.
Testování hypotéz Otestujte,… Ověřte,… Prokažte,… že střední věk (tj.  ) …činí 40 let (= 40) …je alespoň 40 let (≥ 40)
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Základy pedagogické metodologie
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociologický výzkum II.
Základy pedagogické metodologie
Úvod do induktivní statistiky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Testování hypotéz - pojmy
Transkript prezentace:

HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu. Ne naopak.

formulujte hypotézy z následujících výzkumných problémů ● Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků? ● Existuje vztah mezi vzděláním rodičů a prospěchem žáků? ● Jaký vliv na prospěch v jazykových předmětech má lektor - rodilý mluvčí - u žáků druhého stupně ZŠ?

FORMULACE HYPOTÉZ ● Základní vlastnost hypotézy: vyjadřuje vztahy mezi proměnnými. ● Příklad výroku, který nemá vlastnosti hypotézy: „Dobří učitelé využívají ve třídě humor.“ (dobří učitelé - to není měřitelná proměnná) ● Výrok přeformulovaný do hypotézy: „Učitelé, kteří používají ve třídě humor, dosahují lepších učebních výsledků než učitelé, kteří nepoužívají humor.“ ● V hypotézách se mezi proměnnými vyjadřují vztahy (někdy také ve formě rozdílů či následků). (podle Gavora 2000 s. 52)

ZLATÁ PRAVIDLA HYPOTÉZ ● Hypotéza je tvrzení. Vyjadřuje se vždy oznamovací větou. Na konci výzkumu musíme toto tvrzení přijmout nebo zamítnout ● Hypotéza vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. ● Hypotéza se musí dát testovat (empiricky zkoumat). Její proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat. (podle Gavora 2000 s. 53)

TYPICKÉ CHYBY PŘI TVORBĚ HYPOTÉZ ● Chyby vyplývající z nedodržení zlatého pravidla - hypotézy nevyjadřují vztah mezi proměnnými (popř. nevypovídají o rozdílech); Např.: „Chlapci mají většinou rádi fyziku.“; „Městské školy jsou dobře vybaveny výpočetní technikou.“ - hypotézy nemají formu oznamovací věty ● Formulace hypotézy je složitá a dlouhá ● Hypotéza obsahuje mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy Podle: Gavora 2000 s. 53 Chráska 2007 s. 19

Formulujte alespoň 5 hypotéz

k uvedené hlavní hypotéze uveďte alespoň 2 dílčí hypotézy ● Žáci, kteří sledují vědeckotechnické pořady v TV, mají lepší prospěch než žáci, kteří vědecko technické pořady nesledují

pokuste se formulovat k věcné hypotéze statistickou hypotézu ● Hypotéza (věcná): Záškoláctví se vyskytuje častěji u žáků z městských škol než u žáků vesnických škol ● Hypotéza statistická:

pokuste se formulovat k věcné hypotéze statistickou hypotézu ● Hypotéza (věcná): Záškoláctví se vyskytuje častěji u žáků z městských škol než u žáků z vesnických škol ● Hypotéza statistická: Četnost projevů záškoláctví je vyšší u žáků z městských škol než u žáků z vesnických škol

statistické hypotézy ● “Statistickou hypotézu neověřujeme přímo, nýbrž vždy proti nějakému jinému tvrzrní, obyčejně proti tzv. nulové hypotéze. Nulová hypotéza je doměnka, která prostřednictvím statistických termínů tvrdí, že mezi proměnnými, které zkoumáme, není vztah.” (Chráska 2007 s. 69) ● „Pokud se při statistické analýze ukáže, že nulovou hypotézu je možno odmítnout, přijímáme tzv. alternativní hypotézu. Např.: hypotéza (věcná): Muži kouří víc než ženy. nulová hypotéza: H 0 Frekvence kouření je u mužů i žen stejně velká alternativní hypotéza: H A Frekvence kouření je u mužů a žen rozdílná

pokuste se formulovat 5 nulových hypotéz a k nim odpovídajících 5 alternativních hypotéz

POUŽITÁ LITERATURA ● DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, s. ISBN: ● GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, ISBN ● HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, ISBN ● CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, ● PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, ISBN

DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně