Úvod do studia geografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Litosféra Kamenný obal Země.
Advertisements

Socioekonomická geografie
Úvod do studia geografie
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
GEOGRAFIE KRAJINNÁ SFÉRA
Metody zkoumání ekonomických jevů
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Krajina, krajinné složky
Země.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
STAVBA ZEMĚ.
* Galaxie * Vnitřní stavba Země * Zemské nitro * Desková tektonika
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Krajina a krajinná sféra
Krajina a životní prostředí
Vnímání cestovního ruchu jako respekt k lidské kultuře a planetární biosféře Jaroslav Vencálek Ostravská univerzita v Ostravě
Regionální zeměpis Funkce a cíle Zdeněk Bergman Funkce geografie poznávací aplikační všeobecně vzdělávací.
GEOLOGICKÉ VĚDY z řeckého geos (Země) a logos (věda) vědy o Zemi
STAVBA ZEMĚ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Metaetika Shrnutí.
Definování cíle a hypotézy
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
GEOLOGIE – VĚDA O ZEMI.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Základní principy geografického výzkumu
Vnitřní stavba Země Jan Dušek.
KRAJINNÁ SFÉRA.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Litosféra Zkvalitnění ICT ve slušovické škole autor: Helena Nováková
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – sféry Země autor VM:Ondřej Vojáček.
Biosféra.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Sociologie ?.
Nauka o krajině. Nauka o krajině se stala fundamentem na jehož základě se formovala geoekologie jako komplexní fyzická geografie, která se orientuje na.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Vztahy geografie k ostatním vědám
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Stavba Země.
K RAJINNÁ SFÉRA. obsah krajina krajinná sféra příroda přírodní krajinná sféra litosféra pedosféra hydrosféra atmosféra biosféra kontrolní otázky.
ÚVOD DO STUDIA GEOGRAFIE. GEOGRAFIE JAKO VĚDA GEOGRAFIE – slovo řeckého původu - v překladu do češtiny znamená POPIS ZEMĚ neboli ZEMĚPIS ( γεός geos pozemský,
STAVBA ZEMĚ. Stavba Země POZOR Země není rozhodně kulatá jako glóbus! Má nepravidelný tvar zvaný GEOID!
Litosféra stavba Země stavba dna oceánů. obsah litosféra stavba zemského tělesa ▫zemská kůra, zemský plášť, zemské jádro litosférické desky dno světového.
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Myšlení a myšlenkové operace
FILOsOFIE A VĚDA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Pedagogika jako vědecká disciplína
LITOSFÉRA Stavba zemského povrchu
PLANETA ZEMĚ.
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Geografie Krajinná sféra
Obsah přednášky Věda * Geografie jako věda
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
Charakteristika zeměpisu CR
Přírodní složky a oblasti Země
KRAJINNÁ SFÉRA PŘÍRODNÍ SLOŽKA ČLOVĚKEM TVOŘENÁ SLOŽKA
Základní filozofické otázky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Člověk a příroda Fyzika.
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Transkript prezentace:

Úvod do studia geografie

Věda, paradigma, hypotéza, teorie

„Geografie je vědou“ „geografie je vědou“, co je to věda? Věda je nepřetržitý proces lidského poznávání přírody, společnosti, člověka, lidského myšlení a kultury. na rozdíl od běžného poznávání jde ve vědě o: systematické racionální a metodické vyvozování a zobecňování nových poznatků na základě abstraktního myšlení a teoretické činnosti.

Věda Věda nastoluje požadavek obecného poznání, na základě něhož lze v nepřehledném světě oddělit podstatné od nepodstatného a určit obecně platné zákony. tyto zákony dovolují předvídat, předpovědi modelovat atd.

Věda Věda je nepřetržitý proces lidského poznávání přírody, společnosti, člověka, lidského myšlení a kultury.

Od novověku je věda založena na představě zákonitého (a matematizovatelného) chování skutečnosti, která se odhaluje hypotézou, ověřuje experimentem. zobecňuje v teorii

Základní metody vědy vědecké pozorování analýza syntéza indukce dedukce Úkol – definice jmenovaných metod

Věda versus lidské poznávání Věda: na základě abstraktního myšlení a teoretické činnosti systematické racionální a metodické vyvozování zobecňování nových poznatků

Vědy a jejich dělení Vědy se liší objektem studia, předmětem studia, metodami. Podle metod se vědy dělí: formální (matematika a logika) přírodní humanitní Podle stupně obecnosti: teoretické a aplikované

Dějiny vědy jsou posety odloženými hypotézami překonanými teoriemi Země je plochá Země je kulatá Geocentrická teorie Heliocentrická teorie Wegenerova teorie kontinentálního driftu

PARADIGMA určitý vědecký styl dané epochy či vědeckého společenství. para-deiknymi, z řečtiny doslova ukazovat-podle. Užívá se ve významu gramatického vzoru nebo obecně typického příkladu, kterým lze něco ilustrovat, vykázat, vyložit.

hypotéza Hypotéza, domněnka, předpoklad. výchozí, dosud ale neprokázané tvrzení, které se předkládá na zkoušku k ověření (experimentem, zkušeností). Pracovní hypotézy ukazují další cestu vědeckého zkoumání, mohou se stát základem vědecké teorie

teorie Řádně doložené objasnění některého přírodního (sociálního) jevu, které zahrnuje fakta, zevšeobecněné zákony, logické dedukce a otestované dílčí hypotézy Teorie není dohad nebo tušení, ale vysvětlení vycházející z rozsáhlého pozorování , experimentů a tvořivých úvah Příklady: heliocentrická teorie, teorie deskové tektoniky, teorie evolučního vývoje organismů

Vědecký výzkum

Kuhn T. S. Kuhn přinesl přesvědčivé argumenty i o tom, že pokrok vědeckého poznání není přímočarý, nýbrž že je čas od času přerušován zásadními zvraty – vědeckými revolucemi, při nichž dochází k revizi samotných základů dosavadního vědění. Vědecké poznání nesměřuje k nějaké jediné Pravdě o světě Paradigma – vědecká revoluce – nové paradigma Podrobněji čas. Vesmír 9/2008, KnihaT.S. Kuhn: Koperníkovská revoluce

Věda v euroamerické civilizaci Od dob antiky – zkoumání skrytých zákonů, které působí za viditelnou stránkou věci v euroamerické společnosti je od 17.st. privilegována věda oproti jiným formám poznání (mimovědní poznání)

Vývoj vědy teorie T.S. Kuhna o proměně věd: období platnosti paradigmatu je vystřídáno vědeckou revolucí paradigma – (z řec. příklad),souhrn všeobecně uznávaných teoretických a metodologických předpokladů, postupů v určité etapě vývoje vědeckého bádání

Vývoj vědy teorie T.S. Kuhna o proměně věd: paradigma vědecká revoluce V R teorie T.S. Kuhna o proměně věd: paradigma vědecká revoluce nové paradigma N P

Systémové paradigma teorie systémů výchozí předpoklady: každý dílčí prvek je součástí většího celku tedy i každý objekt se složen z menších částí

Systém systém - skupina objektů propojená vazbami počet objektů i vazeb systému je konečný objekty i vazby ( vzájemné vztahy) lze zkoumat objekty jsou uspořádány hierarchicky

Systémový přístup využívá metod analýzy a syntézy, vědecky zjednodušuje realitu používá především metody analýzy a syntézy odhaluje hlubší strukturovanou podstatu

Model Model - zjednodušené zobrazení systému , není se systémem či původním objektem, který systém popisuje shodný

Věda v euroamerické civilizaci Od dob antiky – zkoumání skrytých zákonů, které působí za viditelnou stránkou věci v euroamerické společnosti je od 17.st. privilegována věda oproti jiným formám poznání (mimovědní poznání)

Geografie

Geografie je založena na schopnosti geograficky myslet – tj. jasně formulovat nejrůznější prostorové vlastnosti geografických jevů , schopnost systematicky třídit, analyzovat, aplikovat geografické teorie, provádět syntézy, realizovat modely. není encyklopedická znalost geografických objektů a jejich prostorová lokalizace (jak je často prezentováno ve školské praxi, tj. ne jen KDE to je, ale i PROČ to tam je)

Geografie a její definice Geografie – věda zkoumající zákonitosti vývoje krajinné sféry a jejích objektů, zvláště vztahy územní diferenciace a integrace věda studující prostorové rozšíření jevů v krajinné sféře Země, jejich vzájemnou interakci a vývoj v čase. (Wikipedia)

Vývoj geografie- 1. období – starověk celkem 5 období podle objektu geografie geo –grafie ( země – pis), 1. období – starověk zatím je omezený obsah poznání, proto vědy ještě málo strukturované objektem geografie je celá Země teoretické úvahy o tvaru, rozměrech Země, postavení Země jako planety popis povrchu souše a moří

2. období: středověk až 19. století, úpadek vědy na pomezí starověku a středověku, proto se vytrácí první aspekt starověkého období objekt geografie – dvojrozměrný povrch souše a oceánů smyslem je poznat jej (mapování, popis) vrcholné období velkých zeměpisných objevů období inventarizace jevů dostupných běžnému pozorovnání úkol: nastudovat velké zeměpisné objevy

3. období: 19. století až polovina 20. století období vědecké analýzy, poznání a pochopení jevů ( nejen inventarizace) nutnost hluboké analýzy jevů se odrazila v diferenciaci dosud jednotné vědy na dílčí specializované analytické obory (pedogeografie, klimatologie, geomorfologie) a samostatné vědy (geologie, meteorologie atd.) nutnost pochopení jevů - objektem geografie není už jen dvojrozměrný povrch, ale trojrozměrné geosféry planety Země (např.litosféra, biosféra, atmosféra)

4. období, jednotlivé krajiny planety Země – období syntézy poznatků, třetí čtvrtina 20. st. Země, její sféry se nechovají nezávisle, právě naopak, proto po hluboké analýze jevů nastupuje období syntézy poznatků, důraz na vnitřní provázanost geosfér v krajině objektem geografie je krajina jako celek toto směřování vede k potřebě jednotné geografie

Vývoj geografie, 5. období, krajinná sféra Země, od 80. let 20 st Vývoj geografie, 5. období, krajinná sféra Země, od 80. let 20 st. dosud pokračující syntetické zaměření geografie na globální celek - krajinnou sféru Země

Aplikace teorie systémů pro geografii Geosystém nejvyššího řádu je krajinná sféra, je vazebně propojena s dílčími systémy – listosférou, hydrosférou, pedosférou, atmosférou, bipsférou a sociosférou, každý dílčí systém se dále člení až KAM? po nejmenší prvek nejnižšího subsystému, který už geografie dále nečlení, chová se jako celek

Objekt geografie geosféry Země krajinná sféra vymezení prostoru krajinné sféry

Geosféra geosféra - koncentrická vrstva Země – prostor se specifickým výskytem určitých jevů z řeckého „sfaira „– koule, zeměkoule, globus, přeneseně i jako prostor např. sféra zájmů apod.

Geosféry Země Země vnitřní struktura - vrstvy lišící se hustotou a složením „slupky cibule“ rotace – uspořádání od nejhustšího po nejřidší, od jádra se železa, niklu a síry po atmosféru pevná část, tekutá část a plynná část

Geosféry Země Homogenní: Litosféra, tj. kamenný obal Země – zemský kůra a spodní část zemského pláště ( pod ním je již plastická astenosféra) ( - 100 km až 8,8 km) Hydrosféra (-4 km až 0 km) Atmosféra (0 až 40 tisíc km, řadu dílčích vrstev, t, s, m, i, t, e – z.k.) , pozn. hranice zemské korony je považována za hranici planety Země

Geosféry Země Heterogenní Pedosféra biosféra antroposféra, sociosféra

Definice krajinné sféry tenká heterogenní geosféra kolem pevného povrchu Země, která je geosystémem nejvyššího řádu

Krajinná sféra a její hranice je vymezena Mohorovičičovou vrstvou diskontinuity tropopauzou ke krajinné sféře náleží část litosféry - zemská kůra: pevninská a oceánská, hydrosféra a kryosféra, pedosféra, biosféra, antroposféra a troposféra

Mocnost krajinné sféry od zemského jádra po horní hranici atmosféry – více než 46 tisíc km krajinná sféra – její „tloušťka“? cca 30 km, Úkol:jakým dílem je vertikální mocnost krajinné sféry vůči celé Zemi?“ krajinná sféra - jediná známá sféra života ve vesmíru

Geografie a její definice věda studující prostorové rozšíření jevů a objektů v krajinné sféře Země, jejich vzájemnou interakci a vývoj v čase. (Wikipedia) věda zkoumající zákonitosti vývoje krajinné sféry a jejích objektů, zvláště vztahy územní diferenciace a integrace Úkol: vyhledejte ještě min. dvě definice geografie od různých autorů

Geografie je založena na schopnosti geograficky myslet – tj. jasně formulovat nejrůznější prostorové vlastnosti geografických jevů , schopnost systematicky třídit, analyzovat, aplikovat geografické teorie, provádět syntézy, realizovat modely. není encyklopedická znalost geografických objektů a jejich prostorová lokalizace (jak je často prezentováno ve školské praxi, tj. ne jen KDE to je, ale i PROČ to tam je)

Zařazení geografie Geografie je vědou na rozhranní věd přírodních a společenských, skupina věd o Zemi soubor metod objekt studia příp. předmět studia

Přehled systému geografických věd kartografie a geoinformatika obecná k, tematická k., GIS, DPZ, GPS, fotogrammetrie, Vědy o sg. komplexu obecná socioekonomická geografie historická geografie Vědy o fzg. komplexu: obecná fyzická geografie paleogeografie krajinná sféra Vědy o sg.složkách: g. obyvatel, g. sídel g. průmyslu, g. zemědělství, g. dopravy g. služeb, g. rekreace g. vědy a kultury Vědy fzg.složkách: geomorfologie klimatologie hydrogeografie a oceanografie pedogeogfrafie biogeografie geografie přír. zdrojů“ FZG SG Vědy o systémech a vědě nauka o krajině geoekologie planetární geografie teoretická geografie Vědy o regionech: regionální geografie politická geografie

metody zkoumání vojenské geografie