Půdy, pedologie, pedogeografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Katedra pedologie a ochrany půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
Pedosféra VLASTNOSTI PŮD A ZNAKY PŮDNÍHO PROFILU
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Půda skupina č. 5 Macháčková, Pavlíková, Galočíková, Konečná, Stoklasová.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
Půdy České republiky Igor Dostal.
Půda skupina č. 2 Chřibková, Brandýsová, Štrohalmová, Kuková, Korphová.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Půda skupina č. 1 Berek Matěj, Humplík Lukáš, Sýkora Štěpán, Kupková Pavlína.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
Tošková, Jakschová Proske, Bednarz
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
Pedologie Nauka o půdách.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Půdy.
Transkript prezentace:

Půdy, pedologie, pedogeografie

Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Definujte pojmy Půda Pedologie předmětem pedologie je ………………… Pedosféra se definuje jako soubor všech půd Země, který vznikl na styku čtyř sfér: ………………………………. litosféra, atmosféra, biosféra, hydrosféra Pedogeografie je hraniční věda, studuje zákonitosti rozšíření a příčiny rozšíření, řeší problémy generalizací aj. Mezi půdotvorné faktory patří: matečná hornina, klima, organismy, reliéf, čas

Složení a vlastnosti půdy Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Složení a vlastnosti půdy Uveďte procentuální zastoupení pevné, kapalné a plynné fáze půdy pevné 50%, kapalné 25–30%, plynné 25–30% Pevná fáze obsahuje složky …………. (v %) minerální (45%), organická (5%) Organická složka dále obsahuje ……………. edafon, humus

Hranice zrnitostních frakcí Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Hranice zrnitostních frakcí (skelet) nad 2 mm písek: 0,02–2 mm prach: 0,002–0,02 mm jíl: pod 0,002 mm

Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Půdní druhy Podle čeho se stanovují půdní druhy? zrnitostní frakce Skupinové dělení půdních druhů: lehká, střední, těžká Která složka převažuje v hlinitopísčitá půdě? písek Sestavte všechny kombinace druhů půd, kde převládá hlinitá složka. písčitohlinitá, (hlinitá), jílovitohlinitá

Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Půdní reakce Jaká půdní reakce převažuje v ČR? Velikost pH? slabě kyselá – kyselá (pH 6,4–4,6) Uveďte oblasti, kde převažují kyselé až silně kyselé půdy a kde naopak neutrální až zásadité. silně kyselé: humidní klima, tajga – podzoly neutrální/zásadité: alkalické – pouště, spraše, vápencové krasy

Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Pedogeneze Definujte půdní horizont a co vytváří? půdní profil Podle kterých vlastností se odlišují půdní horizonty? mocnost, textura, struktura, barva, obsah humusu Podle čeho určujeme půdní typy? podle přítomnosti, vyvinutí a uspořádání horizontů Uveďte základní dělení půdních horizontů: organické, minerální

Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Minerální horizonty A – humusový E – eluviální (ochuzený) B – iluviální (obohacený) C – matečná hornina (R – skalní podloží)

Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Půdotvorné procesy Akumulační Erozní Translokační: eluviace (E) x iluviace (B) Transformační: zvětrávání, humifikace

Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák

Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Klasifikace půd světa Půdní typ: souhrn půd stejného vývojového stupně, jejichž půdotvorné procesy byly vyvolány a řízeny obdobnými půdotvornými faktory, a které tudíž mají souhlasné znaky a tím i horizonty. Příkladem půdního typu je např. ……….. Nejvýznamnější půdní klasifikací současnosti je ……………… Půdní mapa světa byla vytvořena v měřítku …………….... Vyznačuje 3 kategorie půd: a) ………………. (28), ………………………… (153) a ……………………………. .

Fyzická geografie - Půdy, pedologie, pedogeografie - Mgr. Lukáš Dolák Půdní zonalita 3 typy zonality půd: dle zeměpisné šířky, stupně kontinentality/oceanity, nadmořské výšky Zonální půdy dány jakými činiteli? bioklimatickými Příklady azonálních půd: fluvizemě, regosoly, arenosoly Příklady intrazonálních půd: vápence, hadce, gleje (extrémní podmínky)