DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Advertisements

Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Pilotních projekt SIPVZ, okruh D – Implementace výukového softwaru na speciálních školách Soubor výukových prezentací pro zvláštní školu Speciální školy,
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Využití programu Learning Space při přípravě výukové jednotky pro distanční vzdělávání Kateřina Kostolányová.
Název projektu: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Subjekt.
Učebnice Etická výchova – jak ji používat? Ne diktát shora, ale nabídka. Ne cíl, ale prostředek
Nová učebnice latiny nakladatelství Veritas
Relační databáze.
E-learning ve výuce na SŠ
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Struktura výuky.
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
ICT ve výuce chemie pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
ICT ve výuce fyziky pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.11 Téma: PowerPoint.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.04 Téma: PowerPoint.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
Znalostní a vzdělávací databáze pro energetiku Praha, Květen 2009 INERGO, a.s. Praha CDFE, o.p.s. Praha INERGO výukový server.
Didaktické prostředky Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003)
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Didaktické pomůcky ve výuce Písemné a elektronické komunikace Mgr. Lucie Černohorská.
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
Institut Celoživotního Vzdělávání
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/
Elektronické doplňky k učebnicím fyziky pro ZŠ
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktická příručka z chemie pro střední školu
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice Josef Trna PdF MU©2009

Vzdělávací technologie - prostředky Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výuková technologie: Metody Formy Prostředky Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace

Výukový prostředek - učebnice Učebnice = výukový prostředek, který je prostředkem didaktické komunikace učitele a žáka Charakteristiky učebnice: Vědecká správnost Systematičnost Didaktická struktura

Výukový prostředek - učebnice Funkce učebnice (Průcha, Skalková, Mazáčová): Informační Transformační Systematizační Zpevňovací a kontrolní Koordinační a integrační Rozvojově – výchovná Orientační Sebevzdělávací Motivační

Výukový prostředek - učebnice Perspektivní funkce učebnice: Normativní (nahrazuje standardy) Multimediální (doplnění CD; provázanost na web atd.) Stavebnicová (učitel ji upravuje) Komunikativní Kulturační

Výukový prostředek - učebnice Alternativy využití učebnice ve výuce (J. Maňák): Četba textu a jeho prostá reprodukce Četba textu a zodpovídání otázek na jeho obsah Četba textu a vyhledávání hlavních myšlenek Četba a srovnávání dvou různých textů o témže obsahu a jejich srovnávání Vysvětlení závěrů obsažených v textu Strukturní analýza a systematizace faktů z textu Vlastní stanoviska k obsahu v textu, srovnávání a hodnocení Samostatné závěry, kritické a tvořivé rozvinutí myšlenek z textu

Výukový prostředek - učebnice Alternativní učebnice: Programované učebnice Učebnice – encyklopedie Multimediální učebnice

Fyzikální učebnice Grafické prvky fyzikální učebnice: Text Obrázky Schémata Fotografie Tabulky

Fyzikální učebnice Obsahové prvky fyzikální učebnice: Výkladový blok (text+obrázky+schémata) Experimenty (popis +obrázky+ schémata) Úlohy (otázky a úkoly) Aplikace (popis+obrázky+fotografie) Diagnostika (otázky+testy) Logické opory (strukturní pojmová schémata; zdůrazněné hlavní informace)

Cvičebnice – pracovní listy Cvičebnice (pracovní sešit apod.) - obsahuje soubory učebních úloh, projektů, včetně jejich řešení. Součástí bývají i přehledy souvisejících vztahů, zjednodušené tabulky konstant a hodnot veličin. Pracovní list – je formální pomůckou pro řešení úloh, provádění pokusů a měření veličin. Didakticky –instruktážně vede žáka při jeho učební činnosti. Zrychluje a zefektivňuje řešení úlohy. Podporuje správnou formalizaci řešení úloh. Často se používá u laboratorních úloh.

Sbírky úloh a experimentů Sbírka úloh (experimentů) – slouží jako databáze učebních úloh (experimentů) pro učitele a žáka. Bývají využívány jak ve výuce, tak častěji při zadávání domácích úloh a při individualizovaném procvičování učiva.

Sbírky testových úloh a testů Sbírka testových úloh a testů – slouží jako databáze k diagnostice pro učitele i pro žáka. Dnes nabývá význam její elektronická podoba, včetně vhodného software na tvorbu i vyhodnocování testů.

Tabulky Tabulky fyzikálních konstant a vybraných hodnot fyzikálních veličin – jsou využívány při řešení učebních úloh a projektů. Jejich součástí bývají i přehledy fyzikálních vztahů.

Encyklopedie Na trhu existuje řada fyzikálních a technických encyklopedií. Je vhodné z nich vytvořit malou příroční knihovničku pro vyhledávání informací.

Elektronické zdroje Internet – rozmáhajícím se zdrojem informací je Internet (wikipedie atd.). Velkým nebezpečím je ověřitelnost správnosti uváděných dat. Součástí učebnic se stávají CD s databází informací, které lze ve výuce a domácí přípravě využít. Webové stránky – existují specializované webové stránky určené pro podporu výuky fyziky. Učitel si je může vytvořit sám nebo i s žáky a využívat je. E-learning – Internet dává možnost využití e-learningových kurzů (Moodle aj.)