Absolutní hodnota reálného čísla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Advertisements

Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Převody jednotek objemu,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Mgr. Marcela Sandnerová Pojem charakteristiky variability Variabilita (proměnlivost)  Odlišnost hodnot příslušného znaku Čím větší je variabilita sledovaného.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_66.
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
Rovnice a nerovnice Lineární rovnice a nerovnice s absolutní hodnotou VY_32_INOVACE_RONE_07.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Užití geometrické posloupnosti Název sady:Posloupnosti a finanční matematika.
KONDENZÁTOR Autor Mgr. Libor Vakrčka Anotace Prezentace PowerPoint – výklad, výpočet, samostatná práce, zkoušení, DÚ, opakování Očekávaný přínos Pomocí.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Transformace napětí, proudu
Geometrická posloupnost - součet
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
P-N přechod SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Elektrický proud v kapalinách
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Transformátor SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Transkript prezentace:

Absolutní hodnota reálného čísla Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech studijních oborů, je zaměřena na osvojení pojmů absolutní hodnota reálného čísla, k zopakování výpočtů s absolutní hodnotou. Výukový materiál slouží také k procvičení svých vědomostí na daných příkladech a následnou kontrolu výpočtů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje výpočty s absolutní hodnotou, geometrický význam absolutní hodnoty, upevní a následně ověří své znalosti na příkladech Tematická oblast Operace s čísly a výrazy Téma Absolutní hodnota reálného čísla Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Maturitní obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání Název DUM Š21_S1_04_Absolutní hodnota reálného čísla Datum 30.4.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Absolutní hodnota Absolutní hodnota vyjadřuje vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly. Pro každé reálné číslo a definujeme: je-li a≥ 0, potom |a|= a je-li a< 0, potom |a|= -a Příklad: |-3,5|= |3,5|= 3,5

Znázornění na číselné ose 1. x = 3 3 3 … vzdálenost od nuly na reálné ose - 3 0 3 2. 𝑥−2 = 3 3 3 … vzdálenost od nulového bodu -1 2 5

Výpočty s celými čísly -|-25|= -12 - |3| = |-7|+|2|+|-16|-|+9|= -12 ∙|-3|= |5 - 10|- |4 - 8|= |− 3−96 + 62−(−4) |=

Postup výpočtu -|-25| = -25 -12 - |3| = -12 - 3 = -15 |-7|+|2|+|-16|- |+9| = 7 + 2 + 16 – 9 = 16 -12 ∙ |-3| = -12 ∙ 3 = -36 |5- 10|- |4- 8| = |-5|- |-4| = 5 - 4 = 1 |− 3−96 + 62−(−4) |= − −93 + 66 = −93+66 == −27 =𝟐𝟕

Výpočty s racionálními čísly |(-8) ∙ (-6) ∙ (-0,5)| : |(-0,002) ∙ (-100)| = |14,5 - 0,5 - 4| ∙ |-0,006| - |- 2 200 | = 4,8 − 8 + |10 − 5,6| 2 - 5 ∙ −0,20 −5 |4| = | 4 9 - 1 5 | : |- 22 15 |- (-|- 21 28 |:| 18 16 |) =

Postup výpočtu |(-8) ∙ (-6) ∙ (- 0,5)| : |(- 0,002) ∙ (- 100)| = |-24| : |0,2| = 24 : 0,2 = 120 |14,5 - 0,5 - 4| ∙ |- 0,006| - | - 2 200 | = =|10| ∙ 0,006 - 1 100 = 10 ∙ 0,006 - 0,01 = 0,06 - 0,01 = 0,05 4,8 − 8 +|10 − 5,6| 2 − 5 . −0,20 − 5 |4| = 3,2 + 4,4 2 − 1−5 4 = 7,6 2 − −4 4 = = 3,8 + 1= 4,8 | 4 9 - 1 5 |: | - 22 15 | - ( -|- 21 28 | : | 18 16 | ) = 20−9 45 : 22 15 - ( - 21 28 : 18 16 ) = = 11 45 ∙ 15 22 + 21 28 ∙ 16 18 = 1 3 ∙ 1 2 + 3 4 ∙ 8 9 = 1 6 + 1 2 ∙ 4 3 = 1 6 + 4 6 = 𝟓 𝟔

Kontrola znalostí A B 1) |-25| + |-13| - |-7| - |+4|= 1) |-35| - |-8| +|-15| - |-1| = 2) |- 1 4 | ∙ | - 8 15 | - 10 = 2) - 9 +|- 1 6 | ∙ |- 18 19 | = 3) |27,6 - 7 - 0,6|∙|-0,009|- 3 3000 = 3) 5 500 - |-32,4 - 0,6 + 3|∙|- 0,003| = 4) | 3 5 - 2 7 | : |- 33 45 | - | 14 21 | : |- 7 3 |= 4) |- 21 28 | : | 7 8 | - | 3 6 - 1 7 | : |- 5 6 | =

Výsledky A B |-25| + |-13| - |-7|- |+4| = 27 1) |-35| - |- 8| + |-15| - |-1|= 41 2) |- 1 4 | ∙ | - 8 15 | - 10 = - 9 𝟏𝟑 𝟏𝟓 2) – 9 + |- 1 6 | ∙ |- 18 19 | = - 8 𝟏𝟔 𝟏𝟗 3) |27,6 - 7 - 0,6 |∙|- 0,009|- 3 3000 = 0,179 3) 5 500 -|-32,4 - 0,6 + 3|∙|- 0,003|= - 0,08 4)| 3 5 - 2 7 |:|- 33 45 |-| 14 21 |:|- 7 3 |= 𝟏 𝟕 4)|- 21 28 |:| 7 8 |-| 3 6 - 1 7 |:|- 5 6 |= 𝟑 𝟕

Zdroje Literatura: 1.RNDr. Pavel Čermák , Mgr. Petra Červinková: Odmaturuj ! z matematiky 1 . 3.vydání(opravené). Brno: DIDAKTIS, 2004. 239s.. ISBN 80-7358-014-4 2.Emil Calda, Oldřich Petránek, Jana Řepová: Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť 1.část.2.vydání.Praha:SPN,1986.195.s. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Čížová.