Úvod do kognitivních věd PSY 481

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.
Advertisements

Kultura mezilidské komunikace II 1
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
Úvod do umělé inteligence
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obecná psychologie II
Systémy pro podporu managementu 2
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
U MĚLÁ INTELIGENCE Lucie Ježková O3.B. C O TO VLASTNĚ JE ? Obor informatiky, který se zabývá vytvářením strojů, které se dokážou „inteligentně chovat“
Úvod do managementu 1. seminář
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
NAIL028. Úvod  Kdo David Obdržálek  Co algoritmy software hardware  Jak přednáška, cvičení 2/2 Z+Zk.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Přehled metod umělé inteligence a její historie (bakalářská práce) Vedoucí práce: Ing. Ladislav Beránek, CSc., MBA Vypracoval: Michal Jelínek.
Jazyky pro umělou inteligenci RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Témata kognitivní psychologie
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
Behaviorismus (část II)
Teoretická informatika Základní informace k předmětu Literatura Závěrečná práce Zkouška.
Kognitivní věda Multidisciplinární přístup Jakub Jura Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence.
Úvod do kognitivních věd PSY 481
Evoluční algoritmy Info k předmětu Literatura Závěrečná práce.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
KOGNITIVNÍ VĚDA (Cognitive Sciences, Kognitive Wissenschaften) Esej v rozsahu slov v kombinaci se závěrečním ústním pohovorem, který ověří posluchačovy.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Co je kognitivní psychologie?
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
BIOKYBERNETIKA Organizace výuky BIO/LS Kontakty Ing. Lucie Houdová, Ph.D. – přednášející, cvičící Místnost: UN526 Konzultační.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
Mentální reprezentace
Teoretická informatika II
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Multidisciplinární přístup
Zdravotnický management
Zdravotnický management
Zdravotnický management
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kognitivní psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Dějiny psychologie Gestalt psychologie.
Kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
Zdravotnický management
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Úvod do kognitivních věd PSY 481

Formality Přednášející: Michal Vavrečka Email: vavrecka@fss.muni.cz Konzultace: dle dohody Místo a čas: každé úterý v 18.00 v místnosti 23 Předpoklady: základní znalosti počítačů a psychologie Osnova: viz. sylabus v informačním systému Příprava na hodinu: četba zadaného článku Povinná účast: 75 procent Způsob ukončení: test

Literatura Česká Mařík, O. (Ed.). (1993). Umělá Inteligence (1). Praha: Academia. Mařík, O. (Ed.). (1997). Umělá Inteligence (2). Praha: Academia. Mařík, O. (Ed.). (2001). Umělá Inteligence (3). Praha: Academia. Mařík, O. (Ed.). (2003). Umělá Inteligence (4). Praha: Academia. Peregrin, J. (2003). Filosofie a jazyk. Praha: Triton. Pstružina, K. (1998). Svět poznávání: k filozofickým základům kognitivní vědy. Olomouc: Nakladatelství Olomouc Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely . Praha: Grada. Smullyan, R. (2003). Navěky nerozhodnuto. Úvod do logiky a zábavný průvodce ke Gödelovým objevům. Praha: Academia. Sternberg, R. J. (1996). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. Šíma, J., Neruda R. (1996). Teoretické otázky neuronových sítí. Praha: Univ. Karlova. Thagard, P. (2001). Úvod do kognitivní vědy. Praha: Portál.

Literatura Zahraniční Crane, T. (2002). The Mechanical Mind: A Philosophical Introduction to Minds, Machines and Mental Representation. Harmondsworth: Penguin Books. Gazzaniga, M., Ivry, R., & Mangun, G. (1998). Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind. New York: W.W. Norton and Co. Haugeland, J. (1997). Mind Design II: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence (2nd ed.). Cambridge, MA: MIT Press (A Bradford Book). Hofstadter, D. R. (1999). Gödel, Escher, Bach : an eternal golden braid. New York : Basic Books. Hogan, J. P. (1998). Mind Matters: Exploring the World of Artificial Intelligence. New York: Del Ray. Luger, G.F. (1994). Cognitive Science: The Science of Intelligent Systems. Boston, MA: Academic Press. Pfeifer, R. ,& Scheier, C. (2001). Understanding Intelligence. Cambridge, MA: MIT Press. Pinker, S. (1997). How the Mind Works. New York: W. W. Norton & Company. Sternberg, R. J. (Ed.).(1999). The nature of cognition. Cambridge, MA: MIT Press. Wilson, R. A., & Keil, F. C. (Eds.). (1999). The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences. Cambridge, MA: MIT Press

Obsah Co jsou kognitivní vědy Přehled konstituujících oborů Filosofická východiska Stručná historie Současnost Metodologická východiska Možnosti aplikace Příklady aplikací Shrnutí

Co jsou kognitivní vědy ? Definice Slovo kognice označuje všechny procesy, kterými jsou smyslovými vstupy transformovány, zpracovávány, ukládány, vyvolávány a používány. Týká se to i takových procesů, které probíhají za nepřítomnosti relevantních stimulací, například imaginace a halucinace. (Neisser) Věda – je jeden ze způsobů poznání založený na testy ověřitelných popisech světa, získaných pomocí lidského výkladu v přirozených kategoriích obecně pozorovatelných a reprodukovatelných smyslových údajů, získaných interakcí s přirozeným světem. Kuhn? Feierabend? Popper? Lakatos?

Co jsou kognitivní vědy ? Definice CS Kognitivní vědy jsou interdisciplinárním přístupem ke studiu mysli a inteligence za použití znalosti z oblasti psychologie, filozofie, lingvistiky, neurověd, antropologie, informatiky, a inženýrství. […] Studium mysli je z podstaty interdisciplinární, což umožnuje rozdílný vhled i metodologie daných oborů. (z webu University of Waterloo) Kognitivní vědy představují interdisciplinární vědecké zkoumání mysli. Jejich metody a poznatky vycházejí z informatiky, lingvistiky, neurověd, psychologie, kognitivní neuropsychologie a filozofie. Snaží se porozumět jak funguje mysl v termínech procesů operujúcich na reprezentacích. Mysl jako základ inteligentní akcie ve světě je opisovaná v termínech výpočtů a zpracování informace. (Green)

Co jsou kognitivní vědy ? Společné znaky definic: 1. Předmětem zkoumání kognitivních věd je obvykle mysl, inteligence, myšlení nebo kognice. 2. Povaha vědeckého zkoumání v kognitivních vědách je interdisciplinární. 3. Předmět kognitivních věd je charakterizovaný v komputačně-reprezentačních pojmech. Body 1.) a 2.) tvoří širokou definici CS, třetí bod (spolu s 1. a. 2.) odlišuje tzv. úzkou definici CS.

Obory tvořící CS

Pro a proti definice CS Pro: Definice dobře odráží intedisciplinární založení kognitivních věd a také oblasti jejich zájmu. Proti: Z definice není jasné jaký je rozdíl mezi CS a jednotlivými obory, které CS konstituují.

Teoretická východiska • Racionalismus (Descartes: 1596-1650) • Empirismus (Locke, Hume, Berkeley: 18 stol.) • Strukturalismus (Wundt & Tichener: 19 stol.) • Analytická filosofie (Frege) • Funkcionalismus (James) • Behaviorismus (Watson) • Informační teorie (Shannon) • Universální gramatika (Chomsky)

Stručná historie CS S rozvojem počítačů dochází v 50 letech 20. století ke změně v pohledu na způsob fungování lidské psychiky. Člověk začíná být nazírán jako „systém zpracovávající informace“. Nastává příznivá doba pro rozvoj oblasti, jejiž cílem je pochopení a napodobení lidské kognitivních schopnosti. - Cybernetics (Wiener 1947) - Communication Theory (Shannon 1949) - Computing Machinery and Intelligence (Turing 1950) - Linguistics (Chomsky 1956) Dartmouth 1956 – konference, která je považována za místo zrození oboru UI MIT 1956 – konference, která je považována jako místo zrozená oboru CS

Historický kontext 1949 Donald O. Hebb publikuje The Organization of Behavior Shannon and Weaver publikují The mathematical theory of the communication 1950 Alan Turing publikuje Computing machinery and  intelligence 1952 Egon Brunswick publikuje The conceptual framework of psychology Frederic Bartlett publikuje Think and to Conceive: Experiments of Practical psychology 1956 Jerome Bruner a kol. publikují A study of thinking George A. Miller publikuje v Psychological Review svůj slavný článek magické číslo 7

Historický kontext 1958 Allen Newell, Marvin E. Shaw a Herbert A. Simon. Článek Elements of a Theory of Human Problem Solving, byl prvním pokusem o popis informačního paradigmatu v psychologii. Donald Broadbent publikuje Perception and Communication 1959 Wolfgang Köhler publikuje Gestalt psychology today Noam Chomsky publikuje jeho revizi knihy Verbal Behavior kterou předtím vydal B. F. Skinner J. J. C. Smart publikuje článek Sensations and Brain Process 1966 J. J. Gibson publikuje The senses considered as perceptual system Jerome S. Brunerova kniha Studies in Cognitive Growth byla vydána. Článek Saula Sternberga High Speed Scanning in Human Memory  byl otištěn v časopise Science

Historický kontext 1967 Ulric Neisser publikuje Cognitive Psychology 1971 R. Shepard & J.Metzler publikují článek Mental rotation of 3D objects 1972 A. Newell & H. Simon publikuje Human Problem Solving 1979 J.J. Gibson  publikuje The ecological approach to visual  perception Lachman, Lachman & Butterfield publikuje Cognitive psychology and information processing: An introduction 1980 John Searle představil svůj článek Minds, Brain, and Programs  the Chinese room argument

Historický kontext 1982 David Marr publikuje Vision: an investigation computationalon the human representation and the processing of the visual information 1983 John R. Anderson publikuje The Architecture of Cognition Jerry Fodor publikuje The Modularity of the Mind 1984 Zenon Pylyshyn publikuje Computation and Cognition 1986 McClelland, J. L. &  Rumelhart, D. E. vydávájí sérii knih Parallel Distributed Processing A. Paivio publikuje Mental Representations: a dual codeapproach

Klíčové postavy CS J.R. Anderson R. Brooks K. Godel A. Church N. Chomsky M. Gazzaniga M. Minsky A. Newell J. von Neumann U. Neisser J. Searle C. Shannon H. Simon R. Stenberg A. Turing

Odborníci na CS u nás I.M. Havel J. Kelemen V. Kvasnička K. Pstružina J. Rybár J. Wiedermann

CS a ostatní přístupy

Paradigmata CS Existence reprezentací Reprezentacionismus Nonreprezentacionismus   Obecný přístup Kognitivismus Konekcionismus Enaktivní přístup Způsob tvorby reprezentací Designérský Učitelský

Oblasti aplikace Prohledávání stavových prostorů Expertní systémy Neuronové sítě Multiagentní systémy Paralelismus Kvantové počítače Robotika Genetické programování Sebemodifikující hardware V případě odhalení mechanismů, které konstituující lidské kognitivní schopnosti, a jejich úspěšného napodobení, je možné aplikovat takovéto poznatky do všech oblastí lidské činnosti.

Konkrétní aplikace Prohledávání stavových prostorů Různé typy her u kterých lze dospět k řešení algoritmickou cestou Šachové programy – Deep Blue apod. 2. Expertní systémy Systémy se znalostními bázemi pro specifické oblasti GPS – pokus o tvorbu systému řešícího obecně zadanou úlohu MYCIN – program pro pomoc při lékařské diagnostice infekčních chorob CYC – pokus o vytvoření báze obsahující znalosti common sense SOAR – hybridní generace expertních systémů

3. Neuronové sítě NETTalk – aplikace na převod psané řeči do mluvené Konkrétní aplikace 3. Neuronové sítě NETTalk – aplikace na převod psané řeči do mluvené

Konkrétní aplikace 4. Multiagentní systémy A-Life – specifická oblast simulace jak agentů tak prostředí. Boids – simulace průběhu letu hejna „ptáků“ Framstick – program pro tvoření umělých societ a sledování jejich interakcí. The Sims – hra imitující realný svět autonomní agenti+pravidla kooperace

Konkrétní aplikace 7. Robotika Ghenghis Cog Mars Sojourner

Konkrétní aplikace 8. Genetické algoritmy Fylogenetický vývoj organismu za použití Artificial Evolutionary System. Cílem bylo vytvořit tvar písmene T. Vychozí populace obsahovala 40 jedinců. Na obrázku jsou znázorněny nejlépe oceněné tvary po každé šesté generaci. Výsledného tvaru bylo dosaženo v 72 generaci, kdy počet buněk organismu vzrostl na 1400.

Současnost Oblasti zájmu 1. Rozpoznávání obrazu 2. Analýza a syntéza řeči 4. Kategorizace, konceptualizace 3. Počítačová lingvistika 4. Mentální reprezentace 5. Řešení problémů 6. Rozhodování 7. Plánování 8. Vtělěná robotika 9. Strojové učení

Klíčové oblasti 1. Vědomí 2. Emoce 3. Vývoj 4. Sémantika Současnost Klíčové oblasti 1. Vědomí 2. Emoce 3. Vývoj 4. Sémantika

Současnost CogSci2006 – 26.-29.7.2006 – Vancouver, Kanada Konference byla členěna do následujících sekcí: Deduktivní usuzování Kategoriální učení Metareprezentace a sociální kognice Jazyková akvizice Pohyb a rozpoznávání objektů Kategorizace a koncepty Percepce a vědomí

Současnost CogSci2006 – pokračování Indukce Kauzální uvažování Percepce tváří Rozhodování ACT Lexikální sémantika Zpracování vět a pragmatika Kognitivní modelování v reálném prostředí Analogie Paměť Komunikace Pozornost a prostor Intencionalita Porozumění a kontext Učení Prostorové procesy Interakce člověka a stroje Ukotvení konceptů Metafory Neuroekonomie Kulturní modely v kognici

Současnost Kognice a umelý život VI. – 28.5. – 1. 6. 2006 – Třešť, Česká republika Konference nebyla speciálně členěna. Některé příspěvky pro ilustraci: Michal Bída, Cyril Brom, Rudolf Kadlec: Význam emocí pro umělé bytosti Ivan M. Havel: Prožívání epizodických situací - modality a hraniční případy Věra Kůrková: Matematické modelování generalizace Karel Pstružina: Abstrakce, komparace a generalizace Martin Takáč: Kognitívna sémantika rozlišovacích kritérií Peter Trebatický: Korektúra textu neurónovými sieťami s echo stavmi Jiří Wiedermann: Chtěli byste být mozkem v baňce, anebo o důležitost vtělenosti a situovanosti při rozvoji mentálních schopností kognitivního agenta

Současnost Kognice 2006 – 6.-7.10.2006 – Praha, Česká republika Konference se koná při příležitosti nedožitých 70. narozenin PhDr. Miluše Sedlákové, CSc Témata Kognice a problémy moderní doby Vnímání: Otázky objektivity Umělá inteligence Člověk v prostoru Obrazy mysli v jazyce K odhalení významu Mysl a myšlení Jazyk a kognice

Současné projekty Po celém světě působí tisíce pracovišť, které se podílejí na výzkumu a vývoji projektů CS. Mezi nejznámnější patří: 1. Japonská robotika – důraz je kladen na praktickou stránku a upotřebitelnost.

Současné projekty 2. Laboratoře MIT – univerzita, která stála u zrodu CS si zachovává své výhradní postavení. Jsou zde laboratoře UI, neurověd, robotiky ap. Mertz Seeing meaning SimRip

Současné projekty 3. Brain building – projekt profesora H. de Garise. Jedná se konstrukci lidského mozku za pomocí bloků na principu FPGA, které jsou postupně rozšiřovány o další moduly.

Současné projekty 4. Evropská unie – pod záštitou rámcových projektů probíha na evropských univerzitách výzkum v oblasti vtělené robotiky, který má za cíl stáhnout náskok pracovišťv USA a Japonsku. Mezi současné projekty patří. BACS Bayesian Approach to Cognitive Systems COSPAL Cognitive Systems using Perception-Action Learning COSY Cognitive Systems for Cognitive Assistants DECISIONS-IN-MOTION Neural Decision-Making in Motion GNOSYS An Abstraction Architecture for Cognitive Agents ICEA Integrating Cognition, Emotion and Autonomy MACS Multisensory Autonomous Cognitive Systems MindRaces Mind RACES: from Reactive to Anticipatory Cognitive Embodied Systems

Současnost 5. Robotický sport – spíše pro odlehčení. JIž několik let probíhají mistrovství světa v robofotbale. Na vývoji „hráčů” a tvorbě strategií pracují specializované týmy.

Shrnutí Kognitivní vědy : - interdisciplinární přístup - vznikly v polovině minulého století - zabývají se myšlením, inteligencí a dalšími poznávacímí procesy - paradigmatem je člověk jako informaci zpracovávající systém - integrují v sobě poznatky z více oblastí - navazují na analytickou filozofii - ale snaží se být přístupem syntetickým (syntetizujícím) - kladou důraz na možnosti napodobování - nevyznávají jednotnou architekturu či metodologii - nabízejí značné možnosti v oblasti aplikace

Ivan M. Havel : Přirozené a umělé myšlení jako filosofický problém Příště V následující hodině se budeme zabývat Filozofií mysli Článek k prostudování: Ivan M. Havel : Přirozené a umělé myšlení jako filosofický problém V informačním systému jej naleznete v sekci studijních materiálů. Můžete jej nalézt také na webové adrese nebo v knize Mařík, O. (Ed.). (2001). Umělá Inteligence (3). Praha: Academia.

Konec Děkuju za pozornost