Ilegální migrace, organizovaný zločin v EU. EUROPOL Evropský policejní úřad Založen na základě úmluvy v roce 1995 Operativně začal fungovat v roce 1999.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce v oblasti justice Prosinec Civilní vs. Trestní právo Do Lisabonské smlouvy rozlišné režimy Do Lisabonské smlouvy rozlišné režimy Úprava.
Advertisements

Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Dsc.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Struktura a principy Evropského práva
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Evropská Unie.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Policejní, justiční a schengenská spolupráce Tomáš Weiss. 6
Společná obchodní politika EU
Regionální politika RP ČR.
Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
EVROPSKÁ UNIE.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Mexicko-americké vztahy, Kuba v LA
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Mexicko-americké vztahy
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
MIGRACE.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2014 Praha,
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Východisko protialkoholové strategie EU Boj proti alkoholu jako takovému nebo boj proti alkoholu jako návykové látce?
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Sociální zabezpečení v EU
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Spolupráce v oblasti justice
Stát Definice, funkce, typy.
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Mexicko-americké vztahy
Volný pohyb osob v EU Prostor svobody, bezpečnosti a práva
Předávání údajů o cestujících leteckými dopravci Policii České republiky projekt spolufinancovaný z ročního programu 2010 Fond pro vnější hranice.
Veřejné Finance.
Úvod, základní principy a cíle
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Organizovaný zločin v EU
Organizovaný zločin v EU
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Transkript prezentace:

Ilegální migrace, organizovaný zločin v EU

EUROPOL Evropský policejní úřad Založen na základě úmluvy v roce 1995 Operativně začal fungovat v roce 1999 Hlavní náplní boj proti organizovanému zločinu

Kompetence Původně především drogy, obchod s radioaktivními látkami, pašování lidí a obchod s nimi a praní peněz související s těmito formami zločinu V roce 1999 rozšířeno o terorismus a následně v roce 2001 o všechny formy organizované trestné činnosti (např. i rasismus, podvody)

Změna Úmluvy na rozhodnutí Komise s ní přišla v roce 2006 Snaha začlenit Europol do aquis Výrazné posílení kompetencí Rozšíření počtu trestných činů na 32 Možnost vyšetřovat i neorganizovanou kriminalitu Operativní možnost ve spolupráci s ČS, těm zůstávají donucovací pravomoci Možnost budovat nové databáze

Ilegální migrace Výrazný problém v EU, nežádoucí Důvody migrantů jsou většinou ekonomického charakteru („pull“ faktor), v EU pak podřadná práce zprostředkovaná pomocí OZ Mezistátní pohyb v rozporu se státním právem a opatřeními. Ilegální vstup Ilegální pobyt Ilegální práce

Počty ilegálních migrantů Složité, jsou to jen odhady Celkově v EU 3-6 milionů ilegálních migrantů Nejvíce v Německu – 1-1,5 milionu Velká Británie – asi jeden milion Španělsko – okolo 400 tisíc Česká republika – Drbohlav – 200 tisíc?? – nejvíce Ukrajinci

Trasy ilegální migrace V zásadě tři až čtyři: StředomořskáBalkánskáCentrálníBaltská

Počty zadržených migrantů na hranicích Německo, VB a Francie v desítkách tisíc Česká republika dříve velmi oblíbená, v roce 1998 přes zadržení ale, 2006 již okolo Polsko tradičně nízké počty, ale otázka efektivity ochrany hranic Ukrajina loni zadržela přes lidí, ale efektivita odhadována velmi malá – 5-10%

Řešení Důsledná ochrana vnějších hranic Otázka schopnosti zemí východního rozšíření Boj proti ilegálnímu zaměstnávání – zvyšování pokut pro zaměstnavatele Readmisní smlouvy – navracení Od 2005 hlasování QMV – větší manévrovací prostor

Organizovaný zločin Není jednotná a mezinárodně platná definice. EU následující identifikační znaky: Spolupráce více než dvou osob. Podezření ze spáchání závažné trestné činnosti. Činnost zaměřená na honbu za ziskem. V organizaci má každý své konkrétní a specifické úkoly. Činnost je dlouhodobá. Uvnitř organizace panuje určitá forma kázně a kontroly. Páchání trestné činnosti na mezinárodní úrovni.

Org. Zločin II Používání násilí a jiných prostředků. Využívání stávajících hospodářských a obchodních struktur ve svůj prospěch. Napojení organizace na procesy praní peněz. Ovlivňování politiky, médií, veřejné správy, soudních orgánů nebo ekonomiky. Jsou-li pozitivně identifikovány první tři znaky a alespoň tři další z uvedeného soupisu, jedná se o organizovaný zločin.

Charakteristika Skupiny od poměrně volných až po velmi dobře organizované s přísnou hierarchií Průběžné zvyšování kvality spolu s rozvojem komunikačních prostředků a dalších technologií Přesun z násilné do ekonomické sféry Organizovány velmi často na základě etnické sounáležitosti Vysoká regenerační schopnost, těžké je zcela rozbít V Rusku nájemná vražda již od dolarů – ročně

Pašování osob Úzká souvislost s nelegální migrací Obrovský rozsah, ročně v miliardách EUR Pro migranty velmi drahé – Čína-EU odhadem eur, i ze sousedících států v tisících eur Značná část migrantů tyto peníze předem nemá a je pak nucena je splácet třeba i několik let a zůstává tak pod kontrolou pašeráckých organizací. Značná část migrantů tyto peníze předem nemá a je pak nucena je splácet třeba i několik let a zůstává tak pod kontrolou pašeráckých organizací. Vysoce ziskový „byznys“, míra rizika poměrně malá Komplexní – od převodu přes hranice k zajištění úkrytu a práce

Obchod s lidmi Europol odhaduje ročně na 8-12 miliard eur Často spojeno s problematikou prostituce Zdrojové země - východní Evropa – Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina; Asie – Čína, Thajsko Od příslibů práce až k únosům Na území EU dle odhadů až takových osob Na území EU dle odhadů až takových osob

Boj proti pašování Nenáročnost na rozsáhlost sítě, složité 2002 – Rámcové rozhodnutí o boji proti obchodování s lidmi Sblížení právních řádů v oblasti vykořisťování pracovní síly či sexuálního vykořisťování 2004 – Rámcové rozhodnutí o boji proti sexuálnímu vykořisťování a dětské pornografii – cílem ochrana zranitelnějších skupin osob

Drogy Výroba a pašování drog nejčastější formou OZ v EU – navíc takřka vždy mezinárodní Objem obchodu s drogami celosvětově 2-5% celosvětového HDP Zdrojové oblasti – heroin – Asie, kokain – Latinská Amerika, syntetické drogy (extáze) – Belgie, Nizozemí, pervitin - ČR Roční spotřeba EU-15 dle Europolu – 135 tun heroinu, 250 tun kokainu ročně

Boj proti drogám Protidrogová strategie EU Protidrogový akční plán – rozvíjí strategii v kratším období Doplněny národními protidrogovými strategiemi – některé státy v nich mají i alkohol a tabák Základním problémem snadná dostupnost drog Klíčové zadržet drogy na hranicích – úspěšnost roste, 2004 zabavena 1/3 kokainu 2004 – stanovena definice pašování drog a obchodování s nimi, navrženy doporučené tresty

Finanční kriminalita Praní špinavých peněz – snaha ukrýt pravý zdroj financí Ročně „propráno“ až dva biliony eur S větším prostorem snazší praní – nutnost koordinace Po roce 2001 vstupuje do popředí boj proti financování terorismu

Boj proti finanční kriminalitě Především směrnice o praní špinavých peněz První vydána v roce 1991, v současnosti platí třetí – neustále se rozšiřoval okruh subjektů povinných spolupracovat Těmi jsou banky, advokáti, účetní, auditoři, kasina, reklamní agentury – povinnost ověřovat totožnost klienta a oznamovat podezření

Padělání eura Profesionalizace, stále větší kvalita V roce 2003 došlo k zabavení bankovek v hodnotě 30 milionů Odhadovaná cena výroby bankovky 8% hodnoty, ale nutnost distribuční sítě – % Zatím boj proti padělání úspěšný jen částečně

OLAF Evropský úřad pro boj proti podvodům – založen na základě rozhodnutí z roku 1999 Potřeba bránit finančním únikům z rozpočtu Společenství Také snaha obnovit důvěru v instituce (zejména po Santerově Komisi) Nezávislý úřad může lépe kontrolovat instituce EU

OLAF II Zaručen přístup ke všem dokumentům všech institucí ES! Agenda především kontrola nakládání s penězi z fondů EU Obecně shromažďuje informace o podvodech a korupci Nejnepoctivější zemědělci ze Španělska a Řecka

EUROJUST Založen v roce 2002, hlavním úkolem podpora vyšetřování a stíhání přeshraničních trestných činů Kolegium se skládá z jednoho zástupce za každý členský stát – státní zástupci nebo soudci Poskytují odborné znalosti – znalost právního systému své země + možnost přímé komunikace s úřady Obecně zlepšování spolupráce mezi národními systémy

Pravomoce EUROJUSTu Může doporučit zahájení trestního stíhání či vyšetřování, sám ale nemá pravomoc záhájit Může předkládat návrhy ke zlepšení soudní spolupráce

Spolupráce v oblasti civilní justice Postupná harmonizace v oblasti civilního práva Základním kamenem je vzájemné uznávání rozsudků Vytváření Evropského justičního prostoru v praxi

Dědictví a závěti jako příklad Nový návrh nařízení z roku 2009 Důvodem narůstající počet lidí, kteří žijí mimo svoji zemi původu – průtahy a komplikace dědického řízení Jedno řízení, jeden předmět