INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
Advertisements

BIOCHEMIE.
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Obecná biologie.
Látkové složení lidského těla- prvky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Složení živých soustav
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Základy přírodních věd
Obecná charakteristika živých soustav
Chemická stavba buněk Září 2009.
Chemické složení organismů
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Zpracoval Martin Zeman 5.C
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Základy přírodních věd
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Sloučeniny v organismech
Biochemie Úvod do biochemie.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Biologie.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Základy biologie člověka
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Přírodní látky Bílkoviny = Proteiny –přírodní látky složené ze 100 – 2000 molekul aminokyselin (AK) → makromolekuly –obsah – C, H, N, O, S, P –vazby mezi.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Základní struktura živých organismů
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemie, složení živých organismů.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Pokuste se o definici proteinů svými vlastními slovy: Bílkoviny jsou organické, polymerní, makromolekulární látky, jejichž základními stavebními jednotkami.
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Autor: Ing. Michal Řehulka  Přírodní makromolekulární látky (Biopolymery)  Vytvářejí dlouhé vláknité molekuly  Nesou a uchovávají genetickou informaci.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla Název sady:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_321_Buňka a chemické složení buňky Název školy Masarykova střední škola zemědělská a.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Chemické složení buňky a organismů.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Proteiny Bílkoviny. Bílkoviny jsou makromolekulární přírodní látky složené ze sta a více molekul aminokyselin. Při tvorbě bílkovin se aminokyseliny peptidickou.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Chemické složení živých organismů
Název prezentace (DUMu): Buňky
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
BUŇKA – základ všech živých organismů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Buňka  organismy Látkové složení.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
3. Vlastnosti živých soustav
Bílkoviny (proteiny).
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
4. Buňky.
Prokaryotická buňka.
Bílkoviny = Proteiny Přírodní látky
Transkript prezentace:

INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 BIOLOGIE Přednáška č.1 NEŽIVÁ – ŽIVÁ PŘÍRODA (návaznost na IVZ I) ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (I.) (základní pojmy, chemické složení, buňka) Ing. Helena Jedličková

Přednáška č.1 NEŽIVÁ – ŽIVÁ PŘÍRODA ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (I.) Obsah: I. Úvod: biologická část IVZ 2 (povinné a volitelné předměty: podmínky- cíle studia, literatura) II. Neživá a živá příroda - rozdíly, ! život, živé soustavy, jedinec, biologický druh ! III. ! ŽIVOT – OBECNÉ VLASTNOSTI !

I. ÚVOD A. Povinné a volitelné předměty B. Cíle a podmínky studia C. Literatura

Ad. A. Povinné a volitelné předměty – podmínky studia IVZ-přednášky= 4 semestry: 1., 2., 3. semestr zakončen testem, 4.semestr - ZK Na přednášky IVZ v jednotlivých semestrech navazují povinná a volitelná cvičení Informace, obsah, podmínky studia a literatura viz. IS PdF MU) Povinné předměty navazující na přednášky IVZ: 1. semestr - Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie - zápočet 3. semestr - Základy biologie – kolokvium (teorie z IVZ 1 + 2 +3 + cvičení) 4. semestr - Praktikum z biologie a pěstitelství – kolokvium ( IVZ 3+4 + cv.) 5. semestr - Aplikovaná biologie – cvičení.- zápočet Cvičení z  volitelných předmětů Učení o přírodě - NEŽIVÁ A ŽIVÁ PŘÍRODA (1.-10. semestr) mají studentům umožnit: 1, - snadnější proniknutí do problematiky, pokud nemají dostatečné středoškolské znalosti z některé části učení o přírodě, požadované v povinných předmětech (znalosti z mineralogie, geologie, fyziologie, genetiky, taxonomie, botaniky, zoologie, ekologie, aplikované biologie..) 2, - zajímavou formou prohlubovat a rozšiřovat znalosti, praktické činnosti a dovednosti, požadované v povinných předmětech = alternativní formy a metody vzdělávání o přírodě 3 - profilaci studentů =specializace na učení o přírodě a environmentální výchovu ( = povinné absolvování předepsaných volitelných předmětů- viz. IS)

Ad B. IVZ 2 - cíle studia ŽIVOT - podmínky, projevy, biologické zákonitosti pochopení základních principů existence života - absolvent by měl znát gnozeologický základ tak, aby obsah nejen chápal, ale i - na modelových příkladech pro 1. st. jej uměl vysvětlit žákům

Ad. C. Literatura: Klíčová slova / viz. tématické okruhy/ lze vyhledat v následujících publikacích: (pozn. doporučený studijní materiál je podtržen, ostatní publikace jsou alternativní) 1. Stockley,Corinne. : Ilustrovaný přehled biologie, Blesk, Ostrava 1994 2. Stockley,Corinne. : Ilustrovaná encyklopedie biologie, Fragment, Havlíčkův Brod 2000 3. Jelínek,J., Zicháček,V. : Biologie pro gymnázia, Olomouc, Olomouc 1999 jakékoliv středoškolské event. vysokoškolské učebnice biologie k vyhledání klíčových slov Další vhodná literatura : 4, Učebnice přírodopisu a biologie pro II. st. ZŠ a SŠ Kvasničková,D.aj.: Přírodopis 5(6) roč., Fortuna, Praha 1993 Kvasničková,D.aj.: Poznáváme život-přírodopis 6(7) roč., 1, Fortuna, Praha 1994 Kvasničková,D.aj.: Poznáváme život-přírodopis 6(7) roč., 2, Fortuna, Praha 1995 Dobroruka,L.J. aj.: Přírodopis , Scientia, Praha , 1998 aj. 5, Hamčová,H., Vlková,I. : Biologie v kostce I, II, Fragment, Praha 1997 nebo podrobné: Rosypal,S. : Přehled biologie, Scientia, Praha 1994 Romanovský,A. a kol. : Obecná biologie, SPN, Praha 1984 Doplňující literatura : Beckett.B., Gallagherová,R.M.: Přehled učiva biologie, Svojtka , Oxford-Praha, l998 Čížková,J., Bradáčová,L. : Přehled živé přírody, Alter, Praha 1993 aj.

Kdyby tomu tak nebylo, soustava by se rozpadla, přestala by být živou. NEŽIVÁ A ŽIVÁ PŘÍRODA – rozdíly (návaznost na IVZ 1) ŽIVOT, živé soustavy, jedinec, BIOLOGICKÝ DRUH 1, Živé soustavy jsou tvořeny stejnou hmotou jako je hmota neživých předmětů. (Jsou složeny z chemických prvků a sloučenin!) 2, V živých organismech platí všechny zákony fyziky a chemie stejně jako v neživé přírodě. !! Rozdíl spočívá v tom, jak je hmota organizována v prostoru a v čase. Hmota živých soustav je organizována velmi složitě, je tvořena BIOGENNÍMI PRVKY (makrobiogenní, mikrobiogenní-stopové) !! !! V živé přírodě (v organismu, buňce…) probíhají chemické přeměny, které jsou nutné pro zachování její existence. Tyto procesy směřují k uchování soustavy a k její reprodukci, tj. k uchování existence jedince a druhu. Kdyby tomu tak nebylo, soustava by se rozpadla, přestala by být živou. !! ŽIVOT je zvláštní forma neživé hmoty: 1, život = přírodní děj 2,život = život jedince (vznik-smrt) Živé soustavy se od neživých předmětů liší složitostí organizace.

Jedinec a biologický druh !! Živá příroda se skládá z jednotlivých živých bytostí = jedinec, individum, popř. organismus = soustava ohraničená od okolí, časově omezená a schopná vykonávat všechny životní funkce. Mezi ní a okolím probíhá výměna látek a energií v prostoru a čase. !! Biologický druh = soubor organismů podobných vlastností, schopných se navzájem rozmnožovat a mít plodné potomstvo. I druh je ohraničenou soustavou.

III. Obecné vlastnosti živých organismů jsou společné všem organismům a jako celek je odlišují od neživé přírody !!!

!!!!! Obecné vlastnosti živých organismů (1) 1, Zvláštní chemické složení – hl. organické látky (bílkoviny a nukleové kyseliny, tuky a sacharidy…) => vysoký obsah biogenních látek. 2, Složitá makro- i mikrostruktura – živé organismy jsou vysoce organizované a strukturálně složité organismy, jsou uspořádány stupňovitě (hierarchicky) – např. atomy uspořádány do molekul atd. Cílem je co nejlepší průběh biochemických procesů. 3, Buněčná stavba – všichni kromě virů mají základní stavební jednotku – buňku. 4, Metabolismus = přeměna látek a energie A, Látkový metabolismus = přeměna látek – organismus přijímá z vnějšího prostředí látky, ty zpracovává na látky tělu vlastní a pak odstraňuje zplodiny metabolismu. B, Energetický metabolismus = přeměna energie – úzce souvisí s látkovým metabolismem = příjem a přeměna energie z potravy = rozklad potravy => vznik energie (využije hned, zásoba  ATP – adenosin trifosfát)

!!!!! Obecné vlastnosti živých organismů (2) 5, Růst – kvantitativní změna organismu, nevratné zvětšování objemu a hmoty organismu, často spojené se změnami tvarů organismu 6,Vývoj - ontogeneze– kvalitativní změna organismu 7, Dráždivost (pohyb) – schopnost reagovat na podněty přicházející z prostředí 8, Autoregulace – pochody uvnitř organismu jsou regulovány v závislosti na vnějším prostředí zpětnými vazbami) 9, Rozmnožování a dědičnost – schopnost organismu produkovat potomky s podobnými vlastnostmi rodičů 10, Proměnlivost a fylogeneze (9,10 = základ evoluce)

POPELOVINA = zbytek těla organismu Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů SUŠINA = zbytek těla organismu po odstranění vody, obsahuje organické a anorganické látky POPELOVINA = zbytek těla organismu po spálení, obsahuje jen anorganické látky

prvky, z nichž jsou složeny organismy: Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů I. PRVKOVÉ SLOŽENÍ: biogenní prvky –(gennos – vytvářet ) tvoří 2/3 Mendělejovy tabulky prvků; prvky, z nichž jsou složeny organismy: makrobiogenní 99,9% živé hmoty ---------- je jich 11: základní: C, O, H, N – 95 % ostatní: S, P, Mg, Ca, Na, K, Cl – 4,9 % mikrobiogenní = katalytické 0,1 % sušiny => v těle malé množství součástí enzymů Fe, Cu, Mn, Zn, I, … ---- stopové: zlato,stříbro…..

tvoří asi 60 – 95 % objemu těla Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů II. LÁTKOVÉ SLOŽENÍ: ANORGANICKÉ LÁTKY VODA tvoří asi 60 – 95 % objemu těla dokonalejší a starší organismy mají zpravidla méně vody (např. medúzy 98 %, houby 35 – 95 %, zelené rostliny 70 – 85 %, člověk 60 – 63 %, semena 5 – 20 %) Význam: 1. rozpouštědlo – organických i anorganických látek , rozkládá je na lehce vstřebatelné ionty 2. transportní médium - přesuny infúzí, bez potřeby energie 3. chemický aktivátor 4. pH – souvisí se stálým udržením pH 5. termoregulace – poměrně dlouho kumuluje teplo a poměrně rychle se ho zbaví, zabraňuje přehřátí organismu 6 produkt metabolismu aj.

SOLI CO2, N2,O2 aj. ANORGANICKÉ LÁTKY Výskyt: Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů ANORGANICKÉ LÁTKY SOLI Výskyt: A, disociovány na ionty (Na+, K+, Ca+, …) B, vytvářejí nerozpustné sloučeniny (uhličitany, křemičitany, fosforečnany…) Význam: 1. elektrické a transportní procesy na membránách, 2. součást makromolekulárních látek (barviva, enzymy,…), 3. v nerozpustné formě vytvářejí ochranné a oporné struktury (schránky, kostry..) PLYNY CO2, N2,O2 aj.

zdroj a přenašeče energie  funkce zásobní Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů ORGANICKÉ LÁTKY 30 % organismu, 90 % sušiny Význam: stavební látky => tvoří různé struktury buněk a mezibuněčné prostory zdroj a přenašeče energie  funkce zásobní řídící funkce (DNA, hormony, enzymy) aj.

1,rychlý zdroj energie (glukóza, škrob, glykogen,…) Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů - ORGANICKÉ LÁTKY a, SACHARIDY- CUKRY Význam: 1,rychlý zdroj energie (glukóza, škrob, glykogen,…) 2, stavební látky (celulóza, chitin) 3,schopnost udržovat a přenášet energii vázanou v chemických vazbách 4,snadno se nesou krví - vstřebávají se z potravy-projdou stěnami do tkáňového moku 10 % z organických látek těla

- estery vyšších karboxylových (mastných) kyseliny a alkoholu Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů - ORGANICKÉ LÁTKY b, LIPIDY - TUKY - estery vyšších karboxylových (mastných) kyseliny a alkoholu - kapalné nebo pevné látky- většinou nerozpustné ve vodě (=> Význam: 1, tepelný izolátor, ochrana proti vodě 2, zásobárna energie (oproti cukrům obrovské množství energie) 3, rozpouštědla (např. vitamínů…) 4, stavební látky 2 % z organických látek těla Dělení:  neutrální tuky – estery mastných kyselin (olejová, stearová, palmitová) a alkoholu glycerolu  vosky – slouží k promaštění srsti - odpuzení vody (např. lanolin – srst ovcí)  fosfolipidy – stavební látky v buňce (hl. buněčná membrána)

funkční látky (enzymy, protilátky, některé hormony..) Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů - ORGANICKÉ LÁTKY c, BÍLKOVINY = PROTEINY Význam: funkční látky (enzymy, protilátky, některé hormony..) zásobní látky (např. v semenech luštěnin) stavební látky (např. keratin, aktin, myosin, kolagen, elastin…), druhově a individuálně specifické = produkty sekundárního metabolismu (zásada obrany těla)!!!!! - 30 % z organických látek těla

- makromolekulární látky složené z nukleotidů: Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů - ORGANICKÉ LÁTKY d, NUKLEOVÉ KYSELINY - makromolekulární látky složené z nukleotidů:  Deoxyribonukleová kyselina DNA -funkce: nositel genetické informace  Ribonukleová kyselina RNA - funkce: syntéza bílkovin

a) ENZYMY = BIOKATALYZÁTORY b) VITAMÍNY c) HORMONY Obecné vlastnosti živých organismů (I.) Ad. 1. Chemické složení živých organismů - ORGANICKÉ LÁTKY FUNKČNÍ TŘÍDĚNÍ ORGANICKÝCH LÁTEK: a) ENZYMY = BIOKATALYZÁTORY b) VITAMÍNY c) HORMONY d) BIOLOGICKÁ BARVIVA e, TŘÍSLOVINY = TANINY f) SILICE A PRYSKYŘICE g) GLYKOSIDY h) ALKALOIDY i) ORGANICKÉ KYSELINY j) TERPENY k) KLOVATINY l) LATEXY

BUŇKA DOSTUDOVAT Z LITERATURY: - obecná stavba buňky rostlin, živočichů a hub - funkce organel, rozdíly - prokaryotická a eukaryotická buňka a třídění organismů

Tématické okruhy-klíčová slova TÉMATICKÝ OKRUH 1.Biologické vědy-předmět a metody zkoumání Život -charakteristika živých soustav, základní podmínky a projevy života Chemické složení živé a neživé přírody (třídění prvků – makrobiogenní, mikrobiogenní , stopové a sloučenin – anorganické látky, organické látky v živých organismech) TÉMATICKÝ OKRUH 5.Organismus -rozmanitost života Prokarryota-prvojaderní: říše nebuněční=podbuněční-hlavně viry - stavba, význam říše prvobuněční -hlavně bakterie a sinice -“- Eukariota - jaderní : říše rostliny, houby, živočichové -“- (POZNÁMKA: charakteristika na úrovni přehledu literatura č.11) /Stavba buňky a základní rozdíly ve stavbě buněk organismů uvedených říší, přenos látek přes membránu - difuze a aktivní transport, turgor a osmóza. Základní buněčné organely eukariot a jejich funkce(buněčná stěna, cytoplazma, jádro,vakuoly-lyzozomy, mitochondrie, endoplasmatické retikulum, plastidy), mitóza a meióza- vysvětlit význam