Vývojová psychologie Vývoj hry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Dětský svět Dětské naivní teorie
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Vývojová psychologie úvod
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozdíly mezi osobnostmi
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
DĚTSKÁ HRA.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Hrové chování.
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Pedagogická diagnostika
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Modely mentální retardace
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Socializace Kejřová.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Vývojová psychologie Vývoj hry

Co je to vývojová psychologie? Obecná výv. psych. = široce chápané pojetí Fylogenetická psych. – založena na pozorování a srovnávání chování různých druhů živočichů na rozdílném stupni evoluční řady, etologie (Konrad Lorenz) studuje tyto jevy: vyhledávání potrav, teritoriální chování, výběr partnera a námluvy, hnízdění, péče o potomstvo Antropogenetická psych. - vývoj psychiky u lidí v různých historických etapách a různých civilizačních kontextech, etnopsychologie, kulturní antropologie (Margaret Meadová) Ontogenetická psych. – vývoj psychiky člověka, od jeho početí až do smrti Aktuální geneze psychiky – vývoj psychických procesů v průběhu konkrétní akce (v průběhu učení, po oznámení špatné zprávy, při zvládání krize atd.) Vývojová psych. jako ontogenetická = úžeji leč obvykleji chápané pojetí

Změny v průběhu vývoje Vývojová psychologie v užším pojetí studuje všechny změny, k nimž dochází v průběhu života člověka. Evoluční změny – zákonitý (ne pouze nahodilý), jednorázový (neopakovatelný) postup řady změn ze sebe navzájem vycházející, které lze hodnotit jako přechod od méně dokonalého k dokonalejšímu (složitějšímu) a které jsou zaměřeny k uskutečnění určitého cíle (přežít, předat geny). Období stability Involuční změny

Cíle vývojové psychologie Popsat vývojové změny, které jsou charakteristické pro určité období. Z těchto popisů odvodit obecné zákonitosti, které se týkají vývoje jednotlivých struktur a příčinných souvislostí v celém průběhu vývoje člověka. Konečným cílem je vytvořit jednotnou teorii, která umožňuje z malého počtu základních předpokladů odvodit co nejvíce faktů, včetně kvalitní predikce. Ale jak je to doopravdy? Nomotetické paradigma Idiografické paradigma

Metody vývojové psychologie Pozorování za přirozených nebo experimentálních (kontrolovaných podmínek), rozhovor, testové metody. Ale jak to skloubit s časem (vývoj je vždy vývojem v čase)? Longitudinální (podélné) výzkumy a studie Příčné výzkumy a studie (cross section) Semilongitudinální (zrychlený longitudinální) výzkum Retrospektivní (anamnestický) postup Prospektivní (katamnestický) postup

Činitelé psychického vývoje Genetické dispozice, genotyp. Způsob partnerského výběru princip pozitivní selektivity princip negativní selektivity Prostředí – fyzické, sociokulturní, socializační činitelé, sociální vrstva. Vzájemná interakce těchto dvou faktorů. Metoda výzkumu – zkoumání jednovaječných dvojčat.

Zrání Proces zrání je předurčen genetickým programem, projevuje se zákonitou posloupností určitých změn, které lze chápat i jako stav připravenosti k dalšímu rozvoji. Vývojové proměny v jednotlivých oblastech postupují v určitém stabilním pořadí. Jejich individuální variabilita se projevuje v rychlosti, rovnoměrnosti či míře rozvoje. V procesu zrání se objevují kritická období, která jsou nejvhodnější k rozvoji jednotlivých psychických vlastností či k důležité vývojové změně (období vzniku citové vazby matky a dítěte, učení se cizímu jazyku, rozvoj logického uvažování na počátku školního období…) Zrání ovlivňuje pouze předpoklady k rozvoji určitých psych. procesů. Dále je rozvíjí učení až na individuální úroveň. Vztah zrání a učení má charakter interakce. Výsledky učení nemají trvalý charakter, mohou být ovlivňovány novými zkušenostmi. Zrání je trvalé a nevratné (s výjimkou patologie).

Hra Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a předmětů. Paralelní hra (souběžná) – od 2 let, jednoduchá manipulace, zvídavé odhalování vlastností hračky či věci, napodobivý charakter (hraji si tak jako druhé dítě, časté tahanice o jednu věc) Společná hra (asociativní) – od 3 roku Kooperativní hra – od 4 roku, diferenciace ženské a mužské role

Klasifikace her Langmeier: Funkční či činnostní hry Konstrukční hry Realistické hry Iluzivní hry Úkolové (rolové) hry Caillois: Hry soupeřivé – sport, zápasení, utkání Hry o štěstí – rozpočítadla, člověče nezlob se, karetní hry Hry mimetické (nápodobivé) – rolové, hry s panenkou, dramatizace Hry vertigonální (=ze závratě) – houpání a kolotoč, tanec, horolezectví Paidia (jednoduché, dětské hry) Ludus (složité hry)

Teorie hry Hra napomáhá rozumnému a účelnému životu (ač sama o sobě může být nerozumná), vede k osvojení dovedností potřebných pro život, k zotavení a uvolnění i k překonání sociálních nároků. Komenský. Teorie didaktických her. Hra má smysl sama o sobě, je jednou ze základních potřeb člověka ve všech společenstvech a kuturách, nepotřebuje být obhajován jinými důvody. Hra souvisí se svobodou člověka a s jeho tvůrčí, fantazijní a uměleckou schopností. Huizing – homo ludens (stvořil kulturu) ne homo faber

Teorie hry J. A. Komenský: Hra je přirozená lidská potřeba. A. Lazarus: Hra je prostředník k přirozenému odpočinku. H. Spencer: Hra slouží k odčerpání přebytečné energie. G. S. Hall: Hra jako rekapitulace fylogenetických období v ontogenetickém vývoji. K. Gross: Hra má funkci přípravy a přípravného učení na „opravdový“ život. Psychoanalytikové: Hra přináší slast č funkční libost. M. H. Erickson: Hra jako řešení problémů a krizí. Hlavní znaky hry – svobodná vůle, odpoutání se od běžných způsobů zacházení s předměty a myšlenkami.

Teorie hry Heinz Heckhausen – hra u dětí má 5 znaků: Hra není vázána účelem. Hra plní funkci v aktivačním okruhu. Při hře se jedinec vyrovnává s aktuálním světem. Ve hře je bezprostřední cílová perspektiva. Hra má charakter kvazireality.