Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV)..
Obecný trojúhelník – sinová věta – slovní úlohy
Z lodi je vidět světlo majáku pod úhlem 6°57´od směru, kterým pluje. Po ujetí 8,4 km je z lodi vidět světlo téhož majáku 45°35´od směru plující lodi. Jak daleko byla loď od majáku v uvedených dvou místech? 45°35´ 8,4 x y A B M
Loď byla v uvedených místech vzdálena 9,6 km a 1,6 km od majáku.
Jak je široká řeka BC, jestliže byly změřeny velikosti úhlů z míst A a B na témže břehu řeky: = 23°, = 142°. Vzdálenost míst A a B je 50 m. AB C x Řeka je široká asi 75,5 metru.
Úlohy k procvičení 1.Určete vzdálenost dvou míst K a M, oddělených od sebe bažinou, jsou-li změřeny z míst K a L, vzdálených od sebe 120 m, velikosti úhlu při vrcholu K měří 72°12´, při vrcholu L měří 44°48´. (95 m) 2. Čelo vojenské kolony C bylo pozorováno z míst U, V, vzdálených od sebe 1,2 km. Úhel při vrcholu U měří 78°42´a při vrcholu V měří 63°14´. Jak daleko bylo čelo kolony od míst U, V? (1,74 km; 1,91 km)
Literatura 1. Hudcová, Milada a Kubičíková, Libuše. Sbírka úloh z matematiky pro SOU a SOŠ. Praha: Prometheus, spol. s r. o., ISBN Mikulčák, Jiří, a další. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Praha: Prometheus, spol. s r. o., ISBN