Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Základní pojmy, principy a zákony
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Teorie rozdělování a její kontexty
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Teorie rozdělování a její kontexty
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Oligopol, monopol
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, jiri.mihola@quick.cz , www.median-os.cz, 2010 Téma 5 Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence

Obsah A. Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence Paretovská optimálnost dokonalé konkurence

Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence Dokonale konkurenční tržní prostředí je takové, ve kterém producent není schopen ovlivnit cenu, za kterou prodává. V dokonalé konkurenci je firma příjemcem tržní ceny, kterou musí akceptovat. V dokonalé konkurenci je možný volný vstup do odvětví a volný výstup z odvětví.

Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence V dokonale konkurenčním prostředí prodává producent veškeré množství své produkce za cenu, která se vytvoří na trhu. Producentovi se přitom nevyplatí odchýlit se od tržní ceny.

Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence Pokud by producent snížil cenu pod úroveň tržní, tak v podmínkách dokonalé konkurence prodá za méně, než je schopen a jeho celkový příjem poklesne. Sníží se i jeho ekonomický zisk, který tak není maximální, čímž přijde o prostředky na inovace. Pokud by naopak producent v dokonalé konkurenci zvýšil svou cenu nad úroveň tržní, tak ztratí zákazníky, kteří se přesunou ke konkurenci s nižší tj. tržní cenou. Opět by přicházel o ekonomický zisk.

Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence V dokonale konkurenčním prostředí je poptávka po produkci dané firmy d absolutně elastická, tj. nemění se s rozsahem produkce dané firmy, respektive cena nezávisí na rozsahu produkce (kterékoli) jedné firmy.

Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence

Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence Proč v dokonalé konkurenci firma není schopna ovlivnit cenu statku, který produkuje ? Firma tvoří jen nepatrnou součást produkce daného statku, a tudíž rozsahem své produkce cenu neovlivňuje.

Podmínky dokonalé konkurence Velké množství prodávajících a kupujících: produkce každé firmy je jen „kapkou v moři“ v celkové produkci. Volný vstup výrobců do odvětví a volný výstup z odvětví: v daném odvětví neexistují žádné administrativní či jiné bariéry vstupu do odvětví či výstupu z odvětví. Pokud to není splněno nejde o velkého množství prodávajících. Prodejci potom mají sílu ovlivnit cenu statků. Homogenní produkt: statky firem se neliší svou kvalitou ani dalšími vlastnostmi. Pokud se produkty liší, tak si konkurují jen do určité míry. Dokonalá informovanost kupujících: jen v případě dokonalé informovanosti si každý kupující může vybrat toho nejlepšího prodávajícího. Nulové náklady na změnu dodavatele: statky všech producentů jsou pro každého spotřebitele k dispozici všude.

Paretrovská optimálnost dokonalé konkurence V praxi bývají všechny výše uvedené podmínky dokonalé konkurence málokdy současně a v plné míře splněny. Dokonale konkurenční tržní prostředí je totiž prostředím, které můžeme označit za paretooptimální. V případě tržní rovnováhy nelze zvýšit užitek nějaké osoby, aniž by se snížil užitek jiné osoby.

Paretrovská optimálnost dokonalé konkurence Pro firmu obecně platí, že v případě rovnováhy produkuje takové množství produkce, pro které jsou nanejvžš mezní příjmy rovny mezním nákladům. V dokonalé konkurenci je přitom mezní příjem roven ceně statku, za kterou je statek prodáván

Paretrovská optimálnost dokonalé konkurence Za danou cenu je firma schopna prodat libovolné množství produkce, rozhodne-li se tedy zvýšit množství vyprodukované produkce o jednu jednotku, zvýší se celkový příjem firmy právě o cenu daného statku, mezní příjem je tedy roven ceně statku. Rovněž průměrný příjem firmy roven ceně statku.

Rovnováha firmy v dokonale konkurenčním prostředí

Paretrovská optimálnost dokonalé konkurence Předpokládejme nyní, že cena, za kterou v bodě své rovnováhy (tedy v bodě pro který platí MR = MC) jednotlivé firmy působící v dokonale tržním prostředí prodávají své produkty, je krátkodobě vyšší než průměrné náklady těchto firem.

Paretrovská optimálnost dokonalé konkurence Je-li ekonomický zisk kladný, signalizuje daná skutečnost, že se podnikání v dané oblasti vyplatí, že zisky v této oblasti jsou vyšší než zisky dosahované v jiných oblastech a tudíž se ostatním producentům se vyplatí vstup do odvětví.

Krátkodobá rovnováha firmy v dokonale konkurenčním prostředí

Paretrovská optimálnost dokonalé konkurence Vstup dalších firem do odvětví vede k posunu křivky tržní nabídky (z S0 do S1). Za situace, kdy je ekonomický zisk EP, respektive ekonomický zisk na jednotku EP/Q´ nulový, přestane se firmám vyplácet do odvětví vstupovat.

Vstup dalších výrobců do odvětví, pokud v dokonalé konkurenci firmy v bodě své rovnováhy dosahují zisku

Paretrovská optimálnost dokonalé konkurence Pokud by naopak cena (a tím průměrné příjmy) jednotlivých firem v bodě jejich rovnováhy na dokonale konkurenčním trhu byla nižší než průměrné náklady, dosahovaly by firmy ekonomické ztráty .

Odchod některých výrobců z odvětví, pokud v dokonalé konkurenci firmy v bodě své rovnováhy dosahují ztráty

Paretrovská optimálnost dokonalé konkurence V dlouhodobé rovnováze dokonale konkurenčního prostředí je vyráběno optimální množství statků, a firmy, které působí na trhu dokonalé konkurence, maximalizují svůj zisk. V dlouhodobé rovnováze dokonale konkurenčního trhu jsou v rovnováze jak jednotlivé firmy, které na tomto trhu působí, tak je v rovnováze i samotný trh.

Paretovská optimálnost dokonalé konkurence a dlouhodobá rovnováha firmy i odvětví v dokonalé konkurenci

Paretrovská optimálnost dokonalé konkurence V dokonalé konkurenci jsou ve stavu dlouhodobé rovnováhy uspokojeni všichni spotřebitelé, kteří jsou ochotni zaplatit tržní cenu. Nevyplatí se přitom produkovat žádné dodatečné statky, protože mezní náklady spojené s touto produkcí by byly vyšší než mezní užitek, které by tyto dodatečné statky přinesly spotřebitelům.

Děkuji za pozornost. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Teoretický seminář VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Děkuji za pozornost.