Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Směrnicový a úsekový tvar přímky
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
metoda dosazovací, sčítací
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Sčítací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Soustava lineárních nerovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nerovnice v podílovém tvaru
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Název Řešení soustavy rovnic sčítací metodou Předmět, ročník
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
ROVNICE a NEROVNICE 04 Soustavy rovnic I MěSOŠ Klobouky u Brna.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Rovnice s neznámou pod odmocninou
4.6 SLOVNÍ ÚLOHY vedoucí na soustavy lineárních rovnic Mgr. Petra Toboříková.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Lineární rovnice a jejich soustavy
SOUSTAVY LINEÁRNÍCH ROVNIC 2. METODA SČÍTACÍ Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Soustava lineárních rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Název prezentace (DUMu):
Soustavy lineárních rovnic o dvou neznámých
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Soustavy lineárních rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda Název projektu: Moderní škola Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda Mgr. Martin Krajíc   18.4.2013 matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda Sčítací metodu je výhodné použít tehdy, pokud je u všech neznámých v rovnicích upravených do základního tvaru koeficient jiný než číslo 1 nebo -1. Lze ji ale výhodně samozřejmě použít i v případě, že tam jednička je. Sčítací metoda je univerzálnější a více používaná.

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda Postup řešení: rovnice vyjádříme v základním tvaru (na levé straně máme členy s neznámými – abecedně, na pravé straně číselné členy jednu nebo obě rovnice vynásobíme tak, aby po jejich sečtení nám jedna neznámá vypadla vznikne jedna rovnice o jedné neznámé, dopočteme ji vrátíme se k rovnicím upraveným do základního tvaru a roznásobíme je tak, aby nám po jejich sečtení vypadla druhá neznámá dopočteme druhou neznámou ověříme zkouškou – dosazením řešení do původních rovnic

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda Př: Řešte soustavu rovnic: 2(x - 3y) = 15 4x - y = -3 2x - 6y = 15 -4x + 12y = -30 -4x + 4x + 12y - y = -30 – 3 11y = -33 y = -3 Rovnice upravíme tak, aby po jejich sečtení vypadla neznámá x. Znamená to, že první rovnici vynásobíme číslem -2 a druhou necháme beze změn. Rovnice sečteme. Sečíst rovnice znamená sečíst jejich levé strany a jejich pravé strany.

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda Vrátíme se k rovnicím upraveným do základního tvaru. Nyní je upravíme tak, aby po jejich sečtení vypadla neznámá y. 2x - 6y = 15 4x - y = -3 -24x + 6y = 18 2x - 24x - 6y + 6y = 15 + 18 -22 x = 33 x = -1,5 Zapíšeme výsledek: [x; y] = [-1,5; -3] Zkoušku provedeme dosazením výsledku za neznámé do obou původních rovnic. První rovnici ponecháme bez změny a druhou vynásobíme číslem -6. Obě rovnice opět sečteme.

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda Někdy se soustava rovnic řeší tak, že jednu neznámou vyřešíme sčítací metodou a vzniklý kořen pak dosadíme do některé ze zadaných rovnic. Vyřešením rovnice o jedné neznámé pak získáme kořen druhý. V tomto případe se jedná o metodu, která kombinuje metodu sčítací a dosazovací. 2x + 3y = 1 3x + 2y = 9 -6x – 9y = -3 6x + 4y = 18 -5y = 15 y = -3 2x + 3(-3) = 1 x = 5 Rovnice upravíme tak, aby po jejich sečtení vypadla neznámá x. Znamená to, že první rovnici vynásobíme číslem -3 a druhou vynásobíme číslem 2. Rovnice sečteme. Výsledek zapíšeme: [x; y] = [5; -3] Nyní dosadíme do jedné ze základních rovnic za neznámou y číslo -3 a dopočteme x.

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda Př: Řešte soustavu rovnic: = - /.36 = - /.30 12x – 18y + 6 = 27x – 72y – 4 10x + 15y + 10 = 15x – 3y – 2 -15x + 54y = -10 -5x + 18y = -12 /.(-3) 0 = 26 Rovnice nemá řešení. Výsledek zapíšeme: [x; y] = Ø

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – příklady Př: Řešte soustavy rovnic a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení): Vladimir Arnol'd: „Důkazy jsou matematice tím, čím je hláskování, či dokonce písmo, poezii. Matematické práce se skládají z důkazů, stejně jako se …… skládají z písmen“. 1) - y = - a) T = [1; 2] x + 2y = 7 b) B = [3; 2] 2) 12x = -1 – 16y a) É = nekonečně mnoho řešení 4y = -2 -3y b) Á = nemá řešení

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – příklady 3) = a) S = [1; -1] = b) M = [-1; 1] 4) - = 2y - x a) N = [11; 6] - = b) P = [11; -6] 5) = - a) Ě = nemá řešení = - b) Í = [1; 3]

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – správné řešení Vladimir Arnol'd: „Důkazy jsou matematice tím, čím je hláskování, či dokonce písmo, poezii. Matematické práce se skládají z důkazů, stejně jako se …………..… skládají z písmen“. BÁSNĚ

Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – použité zdroje MOTTAK. Svatební oznámení: Citáty. [online]. [cit. 2013-04-18]. Dostupné z: http://www.mottak.cz/citaty/matematika.php