Nep ř ímá úm ě rnost Pojem nep ř ímá úm ě rnost Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Advertisements

Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Přímá úměrnost - opakování
Přímá úměrnost Trojčlenka
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přímá úměrnost.
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST.  Při budování bazénu bylo vykopáno 10 t zeminy. Do jednoho vozíku se vejde 200 kg zeminy. Kolikrát by musel zeminu vyvážet jeden.
* Nepřímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Graf nepřímé úměrnosti
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
Graf nepřímé úměrnosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Funkce Lineární funkce
Mnohočleny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
1 Slovní úlohy o pohybu úvod Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Lineární funkce VY_32_INOVACE_056_Lineární funkce
Dělení lomených výrazů
Příprava na lomené výrazy
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
1 Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výrazy Výrazy s proměnnými Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Graf nepřímé úměrnosti
Lineární funkce v praxi Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozcvička Urči typ funkce:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Funkce Lineární funkce
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
VY_32_INOVACE_043_Úměrnost
Slovní úlohy o pohybu úvod 1
Funkce Lineární funkce
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
Příprava na lomené výrazy
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Fyzika – vyhledávání hodnot z grafů.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pohybové úlohy 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pohybové úlohy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek – 2. část
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
ČÁSTI TĚLA Potřebné věci Autor © Žaneta Prošková
Transkript prezentace:

Nep ř ímá úm ě rnost Pojem nep ř ímá úm ě rnost Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Rozcvi č ka Zapiš výsledky:

Nep ř ímá úm ě rnost Je nutné vyrobit 480 součástek. Jeden dělník by všechny součástky vyrobil za 24 hodin. Za kolik hodin by všechny součástky vyrobili/vyrobilo 2, 3, 4, 6, 8, 12, 24 dělníci/dělníků? Vyjádři, co na čem závisí: Počet hodin na počtu dělníků. Sestav tabulku. x (dělníci) y (hodiny) X a y jsou proměnné.

Nep ř ímá úm ě rnost Dva dělníci vyrobí součástky za…………….. hod. Šest dělníků vyrobí součástky za……………….. hod Počet dělníků se 3x zvětšil. Počet hodin se 3x zmenšil. Je nutné vyrobit 480 součástek. Jeden dělník by všechny součástky vyrobil za 24 hodin. Za kolik hodin by všechny součástky vyrobili/vyrobilo 2, 3, 4, 6, 8, 12, 24 dělníci/dělníků?

Nepřímá úměrnost Dvanáct dělníků vyrobí součástky za…………….. hod. Tři dělníci vyrobí součástky za……………….. hod. 2 8 Počet dělníků se 4x zmenšil. Počet hodin se 4x zvětšil. Je nutné vyrobit 480 součástek. Jeden dělník by všechny součástky vyrobil za 24 hodin. Za kolik hodin by všechny součástky vyrobili/vyrobilo 2, 3, 4, 6, 8, 12, 24 dělníci/dělníků?

Nep ř ímá úm ě rnost Čtyři dělníci vyrobí součástky za…………….. hod. Dvacet čtyři dělníci vyrobí součástky za……………….. hod. 6 1 Počet dělníků se 6x zvětšil. Počet hodin se 6x zmenšil. Je nutné vyrobit 480 součástek. Jeden dělník by všechny součástky vyrobil za 24 hodin. Za kolik hodin by všechny součástky vyrobili/vyrobilo 2, 3, 4, 6, 8, 12, 24 dělníci/dělníků?

Nep ř ímá úm ě rnost Kolikrát se zvětšil počet dělníků (x), tolikrát se ……………. doba výroby (y). zmenšila Kolikrát se zmenšil počet dělníků (x), tolikrát se …..…………..doba výroby (y). zvětšila Počty dělníků a doba výroby se mění v převráceném poměru.

Nep ř ímá úm ě rnost Vzdálenost mezi dvěma městy je 120 km. Za jak dlouho urazí tuto vzdálenost vozidlo při rychlosti 20 km/h, 30 km/h, 40 km/h, 50 km/h, 60 km/h, 80 km/h, 120 km/h? Vyjádři, co na čem závisí: Čas na rychlosti. Sestav tabulku. x (rychlost) y (čas) ,421,51

Nep ř ímá úm ě rnost Při rychlosti 60 km/h jelo auto …………….. hod. Při rychlosti 20 km/h jelo auto ……………….. hod. 2 6 Rychlost auta se …………….... 3x zmenšila. 3x zvětšila. Jízdní doba se …………….... Vzdálenost mezi dvěma městy je 120 km. Za jak dlouho urazí tuto vzdálenost vozidlo při rychlosti 20 km/h, 30 km/h, 40 km/h, 50 km/h, 60 km/h, 80 km/h, 120 km/h?

Nepřímá úměrnost Při rychlosti 40 km/h jelo auto …………….. hod. Při rychlosti 80 km/h jelo auto ……………….. hod. 3 1,5 Rychlost auta se …………….... 2x zvětšila. 2x zmenšila. Jízdní doba se …………….... Vzdálenost mezi dvěma městy je 120 km. Za jak dlouho urazí tuto vzdálenost vozidlo při rychlosti 20 km/h, 30 km/h, 40 km/h, 50 km/h, 60 km/h, 80 km/h, 120 km/h?

Nepřímá úměrnost Při rychlosti 120 km/h jelo auto …………….. hod. Při rychlosti 30 km/h jelo auto ……………….. hod. 1 4 Rychlost auta se …………….... 4x zmenšila. 4x zvětšila. Jízdní doba se …………….... Vzdálenost mezi dvěma městy je 120 km. Za jak dlouho urazí tuto vzdálenost vozidlo při rychlosti 20 km/h, 30 km/h, 40 km/h, 50 km/h, 60 km/h, 80 km/h, 120 km/h?

Nep ř ímá úm ě rnost Kolikrát se zvětšila rychlost auta (x), tolikrát se ……………. jízdní doba (y). zmenšila Kolikrát se zmenšila rychlost auta (x), tolikrát se …..…………. jízdní doba(y). zvětšila Rychlost a jízdní doba se mění v převráceném poměru.

Nep ř ímá úm ě rnost Hodnota x se zvětšuje 2x. Hodnota y se zmenšuje 2x. Hodnota x se zmenšuje v poměru 6 : 24. Hodnota y se zvětšuje v poměru 6 : 24. x (dělníci) y (hodiny)

Nep ř ímá úm ě rnost je taková závislost proměnné y na proměnné x, pro kterou platí: Kolikrát se zvětší hodnota proměnné x, tolikrát se zmenší hodnota proměnné y. Kolikrát se zmenší hodnota proměnné x, tolikrát se zvětší hodnota proměnné y. Hodnoty proměnné x a y se mění v převráceném poměru. Proměnná y je nepřímo úměrná proměnné x.

Nep ř ímá úm ě rnost x y Součin x. y sobě odpovídajících hodnot proměnných je stále stejný a nazývá se koeficient nepřímé úměrnosti k. rovnice nepřímé úměrnosti x. y 120

Nep ř ímá úm ě rnost Urči, ve kterých případech jde o nepřímou úměru: a) Počet hub, které najdeme, a rozloha lesa. NE b) Výška člověka a jeho hmotnost. NE c) Počet dělníků a potřebná doba na vykopání příkopu. ANO d) Počet čerpadel a doba na naplnění bazénu. ANO e) Počet žáků a počet poznámek. NE f) Počet osob ve výtahu, který má nosnost 480 kg, a hmotnost osob. ANO

Nep ř ímá úm ě rnost Tři dělníci vyhloubí příkop pro uložení telefonního kabelu za 24 dní. Za jak dlouho tuto práci udělá/udělají 1, 2, 4, 6, 8, 12, 24 dělníků/dělníci? Vyjádři, co na čem závisí: Počet dnů na počtu dělníků. Sestav tabulku. x dělníci) y (dny)

Nep ř ímá úm ě rnost Rozhodni, zda je závislost y na x popsaná tabulkou nepřímá úměrnost: 24 ANO x1 23 y ,52 NE x412 y62412 x.y