10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Advertisements

AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Zdravá škola.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Minimální preventivní program školy
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Podpora rozvoje zdravých životních návyků PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
11. Humanisticky orientované vzdělávání
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Odloučené pracoviště NAD PLOVÁRNOU Statutární zástupce školy Mgr. Božena Suchánková Vedoucí učitelka Věra Kopečná.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
5. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ Vytváření podmínek pro vzdělávání se také nazývá jako NEFORMÁLNÍ kurikulum. Podporují rozvoj osobnosti dítěte (kompetencí) v rámci.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Šablony OP VVV a podpora nadání
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická diagnostika
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
KLIMA TŘÍDY.
Konstruktivismus Zora Syslová.
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Organizační formy a metody vzdělávání
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Volnočasové aktivity a jejich řízení
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Školská sociální práce
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte Historie: J. Á. Komenský Velká didaktika (1657) = návrhy na vytváření optimálního vzdělávacího prostředí (škola, třída) - příjemné, světlé, čisté, ozdobené (obrazy, mapy…)

Typologie edukačního prostředí

Edukační prostředí VNITŘNÍ VNĚJŠÍ psychosociální fyzikální statické klima proměnlivé atmosféra

Druhy prostředí - typické subjekty Rodinné Školní Skupinové Mediální Profesní Zdravotnické Sportovní Intimní

PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ Věcné podmínky Životospráva Psychosociální podmínky Organizace Řízení mateřské školy Personální a pedagogické zajištění Spoluúčast rodičů

Psychosociální klima Pocity dětí, učitelů… = nelze popsat na základě pozorování, ale na základě výpovědí = speciální dotazníky SOUTĚŽIVOST x SOUDRŽNOST

„Klima třídy, které učitel navodí, může mít zásadní vliv na motivaci žáků a jejich postoj k učení. Proto jsou učitelovy dovednosti uplatňované při vytváření kladného klimatu třídy velmi důležité.“ Kyriacou, 1996, s. 79

RVP PV Děti i dospělí se cítí v prostředí mateřské školy dobře, spokojeně, jistě a bezpečně. Nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na nové prostředí i situaci. Pedagogové respektují potřeby dětí (obecně lidské, vývojové a individuální), reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování (jednají nenásilně, přirozeně a citlivě, navozují situace pohody, klidu, relaxace apod.). Děti nejsou neúměrně zatěžovány, či neurotizovány spěchem a chvatem.

RVP PV Všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich není zvýhodňováno ani znevýhodňováno. Jakékoliv projevy nerovností, podceňování a zesměšňování dětí jsou nepřípustné. Volnost a osobní svoboda dětí je dobře vyvážená s nezbytnou mírou omezení, vyplývajících z nutnosti dodržovat v mateřské škole potřebný řád a učit děti pravidlům soužití. Dětem se dostává jasných a srozumitelných pokynů. Třída je pro děti kamarádským společenstvím, v němž jsou zpravidla rády.

RVP PV Pedagogický styl, resp. způsob, jakým jsou děti vedeny, je podporující, sympatizující, projevuje se přímou, vstřícnou, empatickou a naslouchající komunikací pedagoga s dětmi. Je vyloučeno manipulování s dítětem, zbytečné organizování dětí z obavy o časové prostoje, podporování nezdravé soutěživosti dětí. Jakákoli komunikace s dítětem, kterou dítě pociťuje jako násilí, je nepřípustná. Je uplatňován pedagogický styl s nabídkou, který počítá s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte. Vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě předškolního dítěte a potřebám jeho života (je dítěti tematicky blízká, jemu pochopitelná, přiměřeně náročná, dítěti užitečná a prakticky využitelná.) Pedagog se vyhýbá negativním slovním komentářům a podporuje děti v samostatných pokusech, je uznalý, dostatečně oceňuje a vyhodnocuje konkrétní projevy a výkony dítěte a přiměřeně na ně reaguje pozitivním oceněním, vyvaruje se paušálních pochval stejně jako odsudků.

RVP PV Ve vztazích mezi dospělými i mezi dětmi se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost, solidarita, vzájemná pomoc a podpora. Dospělí se chovají důvěryhodně a spolehlivě (autenticky). Pedagog se programově věnuje neformálním vztahům dětí ve třídě a nenásilně je ovlivňuje prosociálním směrem (prevence šikany a jiných sociálně patologických jevů u dětí).

LITERATURA: ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3 ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463- X GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5 HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2008. JEŘÁBKOVÁ, B., Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, ISBN 80-210-0830-X LACINOVÁ, I., HAVLOVÁ, J., ŠPRACHTOVÁ, L., ŠROMOTOVÁ, M. Co dělají mateřské školy v Norsku pro zdravý vývoj dětí. Kroměříž : Spirála, 1999. ISBN 80-901873-3-1 ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Podmínky jako základ rozvoje kompetencí u dětí. In SYSLOVÁ, Z. (ed) Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. 1. aktualizace [CD ROM]. Praha : Verlag Dashöfer, 2007. ISSN 1802-4130 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.