SOCIÁLNÍ DATA JAKO ZDROJ PRO STUDIUM PERCEPCE PROSTORU Vít Voženílek
Sociální sítě počet uživatelů Facebooku přesáhl 1 miliardu každý uživatel o sobě vytváří velké množství nestrukturovaných informací 4/5 informací na webu je nestrukturovaných Forrester: 45 % pracovní sály v USA tráví tři a více hodin vyhledáváním informací NLP – Natural Language Processing – vyhledávací nástroje – analytické nástroje
Flickr geografické umístění fotografií (tj. místo, kde byly fotografie pořízeny) pečlivě hledali v popisech fotografií fotografie Vídně z ledna 2007 až ledna 2011
Modelování hranice vnímání města “city center”, “city centre”, “downtown”, “inner city”, “stadtzentrum”, “innenstadt”, “stadtmitte”, “stadtinneres” a “stadtkern” cílem nebylo vymezit hranici centra pro jednotlivce nedostatek fotografií pro každého jednotlivce zjišťováno bylo „kolektivní“ vnímání centra města pro skupinu místních obyvatel a turistů
protože u fotografií chyběly informace identifikující uživatele jako místního obyvatele nebo turistu, bylo požito heuristické pravidlo De Choudhuryho: – předpoklad – že turisté fotí během několika dnů, místní obyvatelé fotí po mnohem delší dobu – odlišení turistů a místních obyvatel podle dat první a poslední fotografie (21 dnů) pomocí odhadu kernel density byly odvozeny hranice vnímání centra Vídně pro místní obyvatele i pro turisty
Hranice percepce centra Vídně (50%, 70% a 90%)
Modelování pocitů osob k prostředí vyhledávaná byla podstatná jména popisující prostředí, např. letiště, muzeum, atd. pouze anglická slova v popisech fotografií počítačovým zpracováním přirozeného jazyka s využitím textových knihoven a analýzou textu byl určen postoj autora k prostředí
Pocity z vnímání prostředí (zelená příjemný, šedá neutrální, červená/žlutá nepříjemný)
Hodnocení oblíbenosti památek porovnávání oblíbenost památek v létě a v zimě – letní sezóna: květen až říjen – zimní sezóna: listopad až duben seznamu atrakcí vídeňského Wiener Tourismusverband fotografie pořízené do 100 metrů od památky jednotlivé památky seřazeny do žebříčku podle oblíbenosti
Popularita památek v létě a zimě (čísla ~ pořadí v žebříčku)
FOŤTE, FOŤTE, FOŤTE…