Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Střední průmyslová škola Otrokovice Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /3 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/1-ST-2/6 Název DUM Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68_H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: brzdy se vzduchotlakým ovládáním, jejich konstrukce a funkce Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Brzdy, dvouokruhová brzdová soustava, vysokotlaké brzdy Datum 10. 12. 2013
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Náplň výuky Vzduchotlaké brzdy konstrukce plnící část ovládací část brzdy dvouokruhová soustava
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním – popis systému a funkce Přetlaková vzduchová brzdová soustava se používá především u nákladních automobilů a autobusů, užitková vozidla s celkovou hmotností do 10 tun obvykle používají kombinované vzduchokapalinové brzdy. U užitkových vozidel s vyšší celkovou hmotností nestačí pro vytvoření dostatečné brzdné síly fyzická síla řidiče. V případě použití vzduchotlakých brzd fyzická síla řidiče působící na brzdový pedál pouze uvolňuje energii stlačeného vzduchu, která je pak regulovaně použita pro brždění vozidla.
Hlavní části Plnící část – zařízení vytvářející zásobu stlačeného vzduchu. K této části patří kompresor, regulátor tlaku, čtyřokruhový pojistný ventil, dva vzduchojemy s odkalovacími ventily a tlakoměry. Ovládací část – zařízení, která řídí brzdný účinek soustavy. K této části patří pedálový dvoukruhový brzdič, samočinný zátěžový regulátor tlaku (AZR = automatický zátěžový regulátor), pružinové brzdové válce (přední náprava) a ovládací ventil parkovací brzdy. Brzdy – přeměňují pohybovou energii vozidla v tepelnou. Jako provozní a parkovací brzdy se používají brzdy třecí (bubnové nebo kotoučové).
Dvouokruhová vzduchotlaká brzdová soustava Obr. 1: Dvouokruhová vzduchotlaká brzdová soustava
Princip činnosti vzduchotlaké brzdy, hlavní části
Vzduchotlaká brzdová soustava Obr. 2: Vzduchotlaká brzdová soustava
Obr. 3: Přehled okruhů vzduhotlaké brzdové soustavy
Kontrolní otázky: 1. Vyjmenuj jednotlivé části vzduchotlaké brzdy. 2. Popiš funkci této vzduchotlaké brzdy. 3. Vysvětli princip činnosti dvouokruhové vzduchotlaké brzdy.
Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 126 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 128 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 132
Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Podvozky. 6. vydání. Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.