ZÁSOBOVACÍ FUNKCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistické náklady Ivan Gros
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Pilsen Steel s.r.o. Procesní přistup, PQM -vyhodnocení
Tvorba cen v maloobchodě
Technická dokumentace
Opakování k maturitě.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Organizace logistiky Ivan Gros
Informační systémy Tomáš Maděra.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Nákup ( kap. 12).
Předmět: Řízení podniku 1
Základy marketingu šestá přednáška
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Martin Sloup Jiří Kučera Natalia Rubinova Jindřich Štefan.
Produkt.
2.Marketingové prostředí
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
1.Obsah marketingového řízení
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Členění nákladů v nákladovém účetnictví
Podnikatelský plán struktura plánu.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Organizace a organizování podniku
Úvod do podnikových financí
Informační systémy Tomáš Maděra. Historie společnosti LCS International, a.s. založeno 1990 česká firma z aložení dceřiné společnosti na Slovensku.
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
Management - Organizování
Management - Organizování
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní prostředí.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
8. Marketing.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Model strategie marketingového mixu
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
EKRP – Eprojekt Ksystému Rřízení Podniku Zásobovací funkce.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Systém managementu jakosti
Digitální učební materiál
OBSTARÁVACÍ FUNKCE PODNIKU (NÁKUPNÍ, POŘIZOVACÍ, ZÁSOBOVACÍ)
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

ZÁSOBOVACÍ FUNKCE

Zásobování …….a… Pořizování, obstarávání = získávání vstupů různého charakteru pro různé potřeby podniku a podnikových procesů a aktivit Nákup – proces získávání zboží, komodit, materiálů a služeb pro jejich další využití a naplnění podnikových cílů (účel: opětovný následný prodej; pro spotřebu nebo přepracování) - 80% z tržeb Zásobování – procesy spojené s manipulací se vstupy materiální povahy („materiálový management“) u vstupu do podniku a v intrapodnikových tocích) Outsourcing Dodavatelský řetězec Zajištění zpětných toků

Nákup/pořizování/zásobování… a jiné podnikové funkce Podniková strategie finance Marketing a prodej Business strategie kvalita výroba Produktová strategie řízení lidských zdrojů design a řízení procesů Nákup a zásobování…

obstarávání zákazník --------- vláda dopravce technologie kooper. podniky a organizace obstarávání podnik zákazník dodavatel ---------- ekonomika konkurent společnost ---------

Hodnotový řetězec m a r ž e infrastruktura podniku P O řízení pracovních sil D P technologický rozvoj (tj. obecně know-how, výrobní Ů postupy, resp. technologie) R N obstaravatelská činnost (nákup vstupů jako funkce, tj. É i jako technologie, tj. např. způsoby jednání s partnery, ICT, pravidla hodnocení…) č i řízení výroba řízení marketing n vstupných a výstupných a servis n operací provoz operací odbyt o s t P R I M Á R N Í činnosti i m a r ž e

Nákup a Hodnotový řetězec VSTUPNÍ LOGISTIKA přijetí distribuce uskladnění,zařazení, přiřazení, začlenění skladování ošetřování vstupů ……………………. OBSTARAVATEL. ČINNOST plánování organizování přikazování koordinaci motivování (tj. vedení lidí) evidence kontrola …metody, způsoby jednání…

Předmět nákupu a definování charakteristiky, parametry – užitná hodnota kvalita množství způsob použití cena (+ náklady) balení dodací podmínky rychlost dodání vzácnost doprovodné služby ……….. PRACNOST -        složitost          frekvence dodávek velikost dodávek -        doba spotřeby, resp.trvanlivosti fyzické vlastnosti – nároky na uložení, ošetřování, manipulaci suroviny materiál a mezitovary doplňkový pomocný režijní materiál komponenty, díly, polotovary obaly produkty zařízení systémy služby nemovitosti zaměstnanci informace cizí kapitál

Nákup, zásobování…a… Politika a etika podniku Životní prostředí, stakeholdeři Zdroje podniku

Strategický nákup Strategické cíle podniku - strategické cíle nakupování SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ, ZVYŠOVÁNÍ VÝKONŮ, DIFERENCIACE, ZACHOVÁNÍ AUTONOMIE… make-or-buy outsource Strategické cíle na funkční úrovni – strategické cíle nakupování VÝVOJ NOVÉHO PRODUKTU, ZLEPŠENÍ IMAGE… Počet a struktura dodavatelů Náklady celkem a ve struktuře + Paretovo pravidlo Kritické položky nákupu – kritické faktory? Síla dodavatelů Potřeba kontroly Single versus multiple sourcing 5 „R“ = správná cena, kvalita, čas, kvantita, místo

Strategický nákup Vztahy a rozvoj vztahů s dodavateli Vyhledávání nových zdrojů a jejich hodnocení (koncentrace poptávky, rizika a rozdělení rizik: situační analýza volba nákupních cílů a strategie poznání potřeb analýza a volba nákupního trhu analýza a volba dodavatele poptávka a hodnocení nabídky jednání s dodavateli hodnocení dodavatele Vícefaktorové rozhodování, scoring modely, cenová analýza, portfolio dodavatelů, polarita dodavatelů…

Nákupní rizika a kontinuita potřeby Tržní (výpadek dodavatele, výkonu, ceny) Podniková (materiálového hospodářství, výroby, prodeje, finanční, výzkumu a vývoje..) Potřeba – kontinuální, nepravidelná, prvotní, jednorázová… rutinní obstarávání nerutinní obstarávání ojedinělý/náhodný/ málo častý nákup strategicky důležitý nákup (strategická příležitost, spekulativní nákup…) problémový nákup (velké riziko) + termínový nákup (forward buying), + objemové obchody

Co je strategický nákup…?

Taktický a operativní nákup… Některé činnosti podobné jako u S Převaha „zásobování“ – individuální v případě potřeby, pořizování zásob, zásobování synchronní se spotřebou/výrobou Odvolávka dodávky, rozpisy dodávek, dodací listy, fakturace, platební aviza, specifikace objednávek, zjištění kontroly kvality, reklamace Příjem vykládka vybalování kontrola sklad/výroba zpětné toky

Příklad „příjem vstupů“ Určování stavu – atributů – vstupů Tvar, velikost, rozměry….citlivost Rozsah zásilek Časové rozložení zásilek Manipulace kontrola Prostorové uspořádání vstupu – stanovení potřebných ploch, objektů, uspořádání nakládací a vykládací zóny Skladové zařzení Dopravní a manipulační zařízení Kontrolní a měřící zařízení Likvidace odpadů

Organizace a řízení nákupu…. Schopnosti a kompetence, potřeby a zdroje, charakter předmětů nakupování – strategický (S), taktický(T) a operativní (O) Začlenění do podnikové struktury, vymezení úkolů, vymezení postupů a procesů, vymezení kompetencí, pravidla informačních a dokladových toků… liniová, funkční, liniově-štábní, liniově-funkčně-štábní, projektová, maticová, síťová… Centralizace strategického Centralizace STO Centralizace vs decentralizace jednotlivých procesů a činností nákupu (např. vstup, kontrola, evidence, sklad…) Teritoriální, komoditní (produktové), projektové, charakter dodavatelů, dle fází nákupního procesu…

Náklady nákupu…        přímé materiálové náklady (ceny surovin, materiálů, polotovarů, zboží…)       náklady na vázaný kapitál (souvisí se zásobami v podobě kalkulovaných úroků na cizí kapitál vázaný v zásobách)        vlastní náklady procesu nákupu (mzdy, dopravní náklady, náklady na manipulaci, skladování, obchodní jednání, poštovné, atd.) Příklad režijních N útvaru nákupu: režijní mzdy a platy, školení, odpisy DM, cestovné, pohonné látky, režijní materiál, N na prezentaci…….

Atributy dodavatelů