MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ Zkoumání přírody MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ
Člověk je schopen: Myslet Uvažovat v souvislostech Vzpomínat si Představovat si Přežít: v konkurenci, schopnost získat potravu, bránit se, přežít nepříznivé podmínky Společenského způsobu života Řeči Získávat dovednosti Lidské zvídavosti
Vyšší nervová činnost Podnětem je slovo Je to základní jednotka řeči Vyjadřují pojmy, vyvolávají představy Umožňují myšlení Orientace v minulosti, přítomnosti, budoucnosti Schopnost budovat nové věci Cítění, vnímání, získávání zkušeností
POSTUPNÉ ROZVÍJENÍ POZNÁNÍ A JEHO VÝZNAM Pozorování skutečnosti, vyslovování domněnek – hypotéz, jejich zkoumání a ověřování pokusy i výpočty umožňuje poznávání přírodních zákonitostí a vytváření vědeckých teorií.
Jak zkoumáme přírodu?
Význam zkoumání přírody: Touha po vědění Zajišťování potravy, obydlí, oděvu Zajištění surovin na výrobu nástrojů Léčba zranění a nemocí Nalezení nových zdrojů surovin Ochrana přírody Rozumné hospodaření s přírodními zdroji
Základní metody zkoumání přírody: Pozorování: nezasahujeme do děje Pokus (experiment): vědomě zasahujeme do zkoumaného děje Shromažďování a vyhodnocování údajů
Přístroje k pozorování: Lupa, dalekohled, mikroskop, elektronový mikroskop okem mikroskopem
Mikroskop: Slouží k pozorování nepatrných, okem neviditelných předmětů. Optický přístroj Celkové zvětšení = zvětšení okuláru x zvětšení objektivu
Popis mikroskopu: Okulár Tubus Hlavice mikroskopu a 5. objektiv 6. Rameno mikroskopu 7. Noha mikroskopu 8. Vypínač osvětlení 9. Regulace osvětlení 10. Pracovní stůl 11. Držák preparátu, svorky 12. Kondenzor 13. Kolektor 14. Makroposuv (zaostřovací šroub) 15. Mikroposuv (zaostřovací šroub)
Pomůcky k mikroskopování: Pipeta Skalpel Pinzeta Preparační jehla Nůžky Podložní sklo Krycí sklo Zkumavky Kádinka Petriho miska
Antony van Leeuwenhoek Nizozemský přírodovědec který zdokonalil v 17.století mikroskop