Sociologické teorie stárnutí a stáří.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Ústav pedagogických věd FF MU
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Sociální politika a Welfare State
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OSOBNOST.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Motivační témata a životní příběhy
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Motivační témata a životní příběhy
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
(Presenium) Jiří Vítovec
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Model transkulturní péče
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Etnografie a národnostní politika ČLR
Model struktury strategického managementu
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Sociální skupiny a role
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Úvod do kvalitativního výzkumu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
4. základní teoretické přístupy v sociologii
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

Sociologické teorie stárnutí a stáří

Bohatá data a chudá teorie Gerontosociologie „Mladá věda uvnitř mladé gerontologie“ (Hendricks, Hendricks 1986: 24). teorie se rozvíjí necelé půlstoletí spíše výzkum aplikovaný (než základní), spíše omezení na empirickou generalizaci než úsilí o hluboké porozumění a vysvětlení tématické omezení dané silnou orientací na praxi Bohatá data a chudá teorie

MULTIPARADIGMATICKÝ charakter gerontosociologie Celkový rámec nahlížení na realitu, tj. jaká je realita, z jakých prvků se skládá, jaký charakter a status má poznání (Silverman 2005: 89)

Paradigma optika (jak se díváme na společnost, společenské jevy) jak definujeme stárnutí, stáří, seniory, z jaké perspektivy je nahlížíme teorie (výklad společnosti, její části) jak stárnutí, stáří, vlastnosti a chování seniorů vysvětlujeme jazyk (terminologie) jaké pojmy k tomu používáme témata na jaká témata se soustředíme: např. strategie zachování soběstačnosti, senioři a rodina, penzionování, ovdovění, prarodičovství a jeho význam pro seniora, senioři a formální instituce pomoci metoda (organizace výzkumu, interpretace zjištěného jaký způsob zkoumání zvolíme: „hromadné“ dotazníkové šetření, hloubkové rozhovory, životopisná vyprávění seniorů - biografie, pozorování seniorů v institucích ap. autorita (stabilní okruh autorit - modelem provozování vědy) Reprezentanti určitého směru, školy...

Gerontosociologické teorie Úroveň analýzy JEDINEC - SPOLEČNOST Normativní „Přemosťující“ (bridging) Interpretativní MAKRO teorie modernizace politická ekonomie stárnutí „Spojující“ (linking) teorie disengagement teorie aktivity, teorie věkové stratifikace life course perspektiva feministické teorie kritická teorie, symbolický interakcionismus, fenomenologie MIKRO teorie rolí, teorie rational choice teorie směny teorie kontinuity, teorie career/status passage, dramaturgický přístup

Teorie vyvázání (vyproštění) Stárnoucí člověk postupně odkládá role: přestává pracovat i jinak se angažovat, stýká se stále menším počtem lidí. …. pozitivní mechanismus: a/ pro společnost (trh práce!), b/ pro jedince (úbytek sil, perspektiva konce života) Cumming, Henry

Teorie aktivity Aktivita = PŘEDPOKLAD úspěšné adaptace na stáří. NAHRAZENÍ „ztracených“ aktivit jinými aktivitami (v nových rolích).

Teorie kontinuity Není důležité ZACHOVAT ROZSAH a ÚRO-VEŇ aktivity ale KONTINUITU s předchozími sociálními akti-vitami

Teorie subkultury pozitivní význam SETKÁVÁNÍ SE, PROVOZOVÁNÍ AKTIVIT s PŘÍSLUŠNÍKY STEJNÉ VĚKOVÉ SKUPINY

Teorie sociální kompetence/selhání SOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ → vytváření a posilování NEGATIVNÍHO SEBEPOJETÍ starého člověka SOCIÁLNÍ NÁLEPKOVÁNÍ (LABELING) → ochranitelské postoje a chování druhých → PŘIJETÍ OBRAZU nemohoucího, nekompetentního, neužitečného → snížení již sníženého SEBEVĚDOMÍ, NEKOMPETENCE

Teorie věkové stratifikace Analogie Třídní struktura společnosti → obdobně VĚKOVÁ STRUKTURA společnosti jedinec určitou POZICI ve společnosti na základě svého VĚKU SENIOŘI ekonomicky i mocensky ZNEVÝHODNĚNI (nemají přístup ke zdrojům - skrze pracovní trh) → nižší status...

STRUKTURÁLNÍ ZPOŽĎOVÁNÍ struktury společnosti neposkytují příležitosti k uspokojení potřeb seniorů (nestačí se měnit tak, aby stačila rozvoji potřeb seniorů) koncept „tří boxů“ VYTVÁŘET PŘÍLEŽITOSTI pro seniory (zrušit boxy!) - VĚKOVĚ INTEGROVANÁ společnost! Rabušic, L.

Perspektiva životní dráhy Představa života jako DRÁHY probíhající od narození do smrti Rozdělená do etap/fází (dětství-mladí-střední dospělost- STÁŘÍ) - VÝVOJOVÉ KRIZE (PŘECHODY), VÝVOJOVÉ ÚKOLY Společnost určuje věk nástupu do školy, vstup do DŮCHODU = počátek stáří!!! VĚKOVÉ normy týkající se převzetí prarodičovské role (časování) ... VĚKOVĚ VHODNÉHO chování (očekávání, jak se má chovat, jaké aktivity člověk „starý“).

Teorie modernizace a stárnutí Nástup MODERNÍ SPOLEČNOSTI - industrializace SNÍŽENÍ STATUSU starých lidí → status seniorů závisí na úrovni industrializace, resp. na dosaženém stupni technologického pokroku.

Politická ekonomie stárnutí Odhaluje způsoby, jimiž EKONOMIKA, POLITICKÉ ZŘÍZENÍ a IDEOLOGIE ovlivňují sociální situaci ve stáří (pozornost sociálně strukturálním zdrojům věkově založených nerovností). KOMU TO SLOUŽÍ - mocenské zájmy (nikoli soucitný zájem o seniory)

Kritická teorie zaměřuje na MOC „v pozadí“ apel na angažovanost vědy ve prospěch se-niorů: nejen odhalovat mocenské zájmy za konstrukcemi stárnutí, ale i pozitivní modely stárnutí a stáří → i jiný způsob výzkumu (k odhalení a k porozumění: kvali).

Feministická perspektiva Omezení starších žen v přístupu k materiálním zdrojům, zdrav. a sociál. zabezpečení (viz angažovanost v neplacené péči o druhé) nerovná dělba rodinných povinností i ve stáří: péče o staré nemocné manžele, sourozence.... ... postižené negativními stereotypy o stáří více než muži (společnost mládí, krásy - staré ženy nejsou atraktivní)? Propojení gender - příslušnosti k etniku, rase (zmnohonásobené znevýhodnění starších žen)

Teorie sociální směny Senioři obvykle MENŠÍ ZDROJE než MLAD-ŠÍ (příjmy, zdraví, znalosti): náklady mladých v interakci s nimi narůstají, senioři je nemohou „vyrovnat“ → závislost na druhých (ztráta moci, podřízení se) → NEUSPOKOJIVÉ - vystupují ze sociálních interakcí

Teorie socioemocionální selektivity senioři podle svého rozhodnutí určují s kým se budou stýkat - vybírají si odměňující (emocionálně) vztahy

Symbolický interakcionismus. Jedinci AKTÉŘI interpretují svět kolem sebe (snaží se porozumět, připisují význam jednání druhých lidí, tomu, jak se druzí k nim chovají, sami svému jednání atd.) NEUSTÁLE „VYKLÁDAJÍ SEBE a SVĚT) - tím vytvářejí společnost. Staří lidé mají své porozumění stárnutí a stáří, dávají mu určité významy, nějak in-terpretují svoji životní situaci.

Sociálně fenomenologická teorie stárnutí Témata každodennosti Způsoby interpretace zkušenost stárnutí a stáří aktéry Studie managementu identity Sociálně konstruktivistická teorie studium sociálně konstruovaných, resp. so-ciálně se vynořujících situačních a konstitutiv-ních rysů zkušenosti věku, stárnutí a stáří.

Dramaturgický přístup (Goffman) Výkon role: snaha jedince zapůsobit na ostatní příznivým dojmem. Situace sociálních setkání: interakční pravidla − rituály, konvence, při narušení: sebe-obranné a ochranné metody Situace stigmatizovaných jedinců: prožívání a reakce na různé druhy stigmatu, na diskriminaci. Strategie zvládání narušené identity

Narativní gerontologie Vyprávění životního příběhu jedinci: ... aby dali svému životu smysl (aby si zacho-vali „tvář“, vyšli z příběhu pozitivně) VÝZNAMNÉ PRÁVĚ ve STÁŘÍ („bilancování“) ... aby na druhé v pozitivním smyslu zapů-sobili (v i kontextu stigmatizace stáří...)