Postavení pedagogiky mezi vědami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metodologie historického výzkumu volného času
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
OBECNÁ DIDAKTIKA – DIDAKTIKA JAKO VĚDA, JEJÍ PŘEDMĚT, VÝVOJ DIDAKTIKY, ŠKOLNÍ DIDAKTIKA JAKO SUBSYSTÉM OBECNÉ DIDAKTIKY.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
dotazníkové šetření na vysokých školách
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Filosofie úvod do problému....
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie
Možnosti seberealizace v odborných soutěžích Patrik Čermák.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Základy speciální pedagogiky
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogické disciplíny
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
4. Pedagogika sportu v systému věd
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Základné pojmy v pedagogike
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Transkript prezentace:

Postavení pedagogiky mezi vědami Nikolić Aleksandra Matěj Martin

Původ názvu Paidagogos = pais + agein Pais = dítě Agein = vést průvodce dětí, často vzdělaný otrok pečoval o výchovu dětí ze zámožných rodin

Definice Pedagogika je společenskovědní disciplína, která zkoumá záměrné ovlivňování vývoje osobnosti člověka Podoby ovlivňování: výchova, vzdělávání, učení, vyučování apod.

Vývoj Původně součástí filosofie, ale postupně se vymezovala jako samostatná vědní disciplína. Základy tomuto oboru jako systematické vědě položil v 17. století J. A. Komenský (1592–1670). Intenzivní rozvoj v průběhu 19. a 20. století, kdy vznikla řada dílčích oborů. „Škola hrou“ „Opakování je matkou moudrosti“

Význam studia pedagogiky porozumění podstatě výchovně vzdělávacího procesu seznámení se základy pedagogiky jako vědní disciplíny osvojení pedagogické dovednosti pochopení základních principů pedagogického myšlení

Předmět pedagogiky Vzdělávání a výchova v nejrůznějších sférách života společnosti Objasňuje výchovné jevy, procesy a systémy Studuje a kriticky hodnotí myšlenkové dědictví minulosti Sleduje vývoj školství, výchovy a vzdělávání v zahraničí Ve spolupráci s dalšími vědními disciplínami formuluje nové vývojové trendy pro různé oblasti výchovy a vzdělávání

Základní pedagogické disciplíny Obecná pedagogika zkoumá základní pedagogické kategorie a obecné zákonitosti výchovných procesů Didaktika věda o vzdělávání ve vyučování Teorie výchovy zabývá se rozvíjením jedince v různých oblastech kultury a sociálních vztahů Sociální pedagogika zkoumá sociální vztahy v procesu výchovy a sociální kontexty výchovných jevů

Teorie výchovy a vzdělávání dospělých (andragogika) řeší problematiku výchovně vzdělávacího působení na dospělé po skončení školní docházky Srovnávací pedagogika porovnává pedagogické teorie, výchovně vzdělávací systémy a školské soustavy různých zemí Dějiny pedagogiky vysvětluje vývoj pedagogických idejí, praktických výchovných norem, institucí a školských soustav Speciální pedagogika zabývá se teorií a praxí výchovy a vzdělávání dětí, mládeže i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami

Spolupracující vědní disciplíny Pedagogika se opírá o výsledky zkoumání dalších věd: biologie, sociologie, logika, filozofie, etika, estetika, psychologie Tyto disciplíny byly označovány jako pomocné vědy pedagogické, což nevystihuje jejich význam a postavení jako samostatných vysoce rozvinutých vědních oborů.

Hraniční disciplíny Na pomezí pedagogiky a spolupracujících vědních disciplín vznikly významné vědní obory, označované jako vědy hraniční: Filozofie výchovy, Ekonomie výchovy, Sociologie výchovy, Etika výchovy

Filozofie výchovy Ekonomie výchovy Sociologie výchovy Etika výchovy zkoumá výchovu ve vztahu k podstatě člověka a společnosti, ke gnoseologii a etice Ekonomie výchovy zabývá se financováním školství a zkoumáním efektivity nákladů na vzdělávání Sociologie výchovy studuje sociální podmínky a sociální důsledky vzdělávání Etika výchovy řeší problematiku mravních vztahů ve výchovně vzdělávacím procesu

Vztah pedagogiky k jiným vědám Filozofie - poskytuje vědeckou orientaci chápání vývoje výchovných procesů, ... Psychologie - umožňující rozvoj psychických procesů a vlastností člověka... Sociologie - porozumění společenským vlivům výchovných procesů a jevů ve vztahu ke zvláštnosti jednotlivých sociálních prostředí... Dějiny –vysvětluje výchovné jevy v historických souvislostech...

Vědy humanitní - etika, estetika, logika, právní vědy, lingvistika Vědy přírodní a lékařské - biologie, anatomie, fyziologie, hygiena, chemie Vědy technické, technologické, ekonomické, vědy o řízení - matematika, technologie, nauka o strojích, elektronika, ekonomika, kybernetika, teorie řízení, teorie her, teorie systému, vědecká technologie, logika, statistika

Základní kategorie pedagogiky Výchova lidská činnost zaměřená cílevědomě a organizovaně na utváření tělesných a duševních stránek člověka Vzdělání souhrn znalostí, které získáváme pomocí vzdělávání, výuky a studia specifických vědomostí Cíl Cíl výchovy a vzdělávání se v nejobecnější rovině charakterizuje jako plný, všestranný rozvoj osobnosti

Metodologie pedagogiky Věda o metodách vědecké práce v pedagogice systém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů  zahrnuje i praktické otázky plánování, realizace a publikování výzkumných prací, normy a etické principy vědecké práce aj.

Základní zdroje metodologie z kriticky zhodnoceného historického dědictví pedagogiky z poznávání a srovnávání různých pedagogických teorií a výchovných a vzdělávacích systémů v zahraničí z poznatků empirického výzkumu

DĚKUJI ZA POZORNOST!