Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních institucí v Německu a Velké Británii Ing. Dalibor Pánek
Velká Británie Bank of England (1694) (1844 emise peněz) Guvernér + 16 ředitelů - bankovní rada. Centrální banka vykonává dohled nad bankovním systémem jako celkem, měnová stabilita, výsadní právo emise bankovek v Anglii a Skotsku Regulace a dohled finančních služeb vykonává v součinnosti s centrální bankou FSA – Financial Services Authority /1998/ Vydává licence, nezávislá vládní instituce, výsledky činnosti předkládá MF a parlamentu: -udržuje důvěryhodnost finančního systému -dbá na porozumění veřejnosti finančními systému -ochrana klientů, odpovědnost managementu bank, omezení možností kriminality -právo odmítnout /odejmout/ licenci, pokuty za porušení pravidel -tvoří a mění pravidla dohledu -schvaluje jednotlivce s významným vlivem /úlohou/ v regulovaných aktivitách - financovaná z prostředků poplatků dohlížených institucí Bankovní ombudsman je v Anglii od r.1986, řeší stížnosti na bankovní sektor.
Pravidla FSA jsou závazná a zahrnují tyto oblasti: / vysoké standardy, zahrnují základní povinnosti institucí v rámci regulovaného systému, minimální podmínky činnosti a výši poplatků pro financování dohledu normy obezřetnosti, pravidla činnosti pro jednotlivé instituce, banky, stavební spořitelny, pojišťovny, investiční firmy obchodní normy, upravují obchodní chování účastníků finančního trhu, bankovní produkty, hypotéky, produkty pojištění, investiční obchody regulační proces, obsahují pokyny o povoleních k činnosti, rozhodovací postupy FSA, politiku sankcí a pokut procesy nápravy, řešení sporů, stížností, odškodnění speciální požadavky pro jednotlivá odvětví finančního trhu, finanční instituce, cenné papíry, instituce elektronických peněz pravidla pro zveřejňování informací a pravidla transparentnosti finančního trhu
V letech 2011 – 2012 nový rámec dohledu s cílem omezení dopadů krizí na všechny segmenty ekonomiky. Podstatou vládních změn je podpora Bank of England a FSA v souvislosti se změnami dohledu v EU. Vládní reforma rámce regulace a dohledu zahrnuje tři základní institucionální kroky: založení Financial Policy Committee (FPC) jako součást organizační struktury Bank of England odpovědného za makroobezřetnostní dohled, finanční stabilitu a odolnost finančního sektoru jako celku. založení Prudential Regulation Authority (PRA) pro řízení významných rizik finančních institucí jako nezávislou instituci vykonávající činnost na principu subsidiarity s Bank of England. založení Financial Conduct Autority (FCA) odpovědné za transparentnost finančních obchodů a celého spektra finančních služeb.
Německo Centrální banka Deutsche Bundesbank /Frankfurt 1957/ Prezident + 6 členů rady. Dále 9 zemských centrálních bank / 140 poboček/, pozůstatek poválečného amerického vlivu, fungují v souladu s centrální bankou. Emise bankovek, banka bank, banka státu, měnové rezervy. Centrální banka Bundesbank má zákonem o bankách ponechánu účast na dohledu bank. Bankovní regulaci a dohled vykonává jednotný regulátor finančního trhu (2002) pro banky, pojišťovny, kapitálový trh, úvěrové instituce. FFSA - Federal Financial Supervisory Authority / BAFIN - Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht /. / Funkci věřitele poslední instance vykonává LIKO Bank /1974/ podle dohod s centrální bankou /Liquiditäts-Konsortial Bank/. Bankovní ombudsman od r. 1992, řeší konflikty mezi klienty a bankami.
Organizační struktura FFSA Bankovní dohled: divize velkých bank divize regionálních bank a spořitelen divize specializovaných bank divize úvěrových institucí a družstevních bank Dohled pojištění a penzijních fondů: divize penzijních fondů a důchodů divize pojišťovacích skupin a finančních konglomerátů divize obchodní politiky a rizik Dohled cenných papírů a řízení aktiv: divize cenných papírů divize obchodníků s cennými papíry divize investičních a podílových fondů Vnitřní činnosti dohledu: divize finančního rizika a analýz divize ochrany spotřebitelů a investorů divize modelování rizik
Hlavním cílem dohledu je: -stabilita a životaschopnost německého finančního systému -důvěra klientů bank, pojistníků a investorů Financování FFSA je prováděno z poplatků dohlížených subjektů, nedostává subvence z federálního rozpočtu. Rovněž v německém systému regulace a dohledu finančních institucí můžeme vysledovat prvky kombinace přístupů sektorového a funkcionálního uspořádání dohledu.