Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0
IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky pro IG - nové nástroje, rozvoj virtuálních, distančních forem učení, možnosti ICT a metody práce s informacemi Online kolaborace, sdílení, social SW, uživateli generovaný obsah –Wiki, weblog, RSS, ICQ, tagy, podcasty, hra –e-learning, m-learning (vizuální, aktivní prvky) Identita, copyright (creative commons)
IG a web 2.0 nástroje, zajímavé nápady Twitter, Scribd, Aqua Browser… Public Learning Media Labs ode/4 Accomplished Librarian, Boolify
E-Zdroje k informační gramotnosti Časopisy –Communications in Information Literacy –Journal of Information Literacy Weblogy –Information Literacy Weblog –IL meets web – –Library bytes
E-learning Princip, charakteristika –Makro pohled - vzdělávací proces při kterém používáme multimediální technologie pro zlepšení kvality vzdělávání –mikro pohled - online kurz, e-kurz Specifika distančních materiálů –student si plánuje učení a řídí čas samostatně – strukturace, typografie, přehlednost –srozumitelnost, atmosféra, interaktivita, zpětná vazba
E-learning n á stroje, SW zdarma Obecné informace k SW nástrojům –EdutoolsEdutools –E-learning centreE-learning centre LMS open source – Moodle, Ilias, A Tutor ….Tutor social networking (nástroje se 2.0 přídomkem) –Elgg.net –EDU –Learnhub personal learning environment, e-portfolio –DIGIcation –R-campus
Discussion Forum
Statistics, evaluation
Lektorské dovednosti pro knihovníky Teaching Skills for Teaching Librarians: Postcards from the Edge of the Educational Paradigm Standards of professional excellence for teacher librarians Teacher tap Information Age Inquiry Materiály ACRL SCONUL Make it Happen IL Toolkit Učitelský spomocník European Schoolnet Kurzy
Aktivita 1.U PC 2.Diskuse viz papír
Shrnutí IG –Terminologie, vývoj pojmu a definice informační gramotnosti –Standardy a modely IG –Informační gramotnost v kontextu veřejné politiky a změn ve vzdělávání –Stav informační gramotnosti a průzkumy k jeho zjišťování
Shrnutí Didaktika –Didaktické aspekty informačního vzdělávání –Tradiční a moderní metody informačního vzdělávání –Minikurz lektorských dovedností –Jak sestavit koncepci informačního vzdělávání –Jak sestavit vzdělávací program, kurz
Shrnutí Obsah a formy informačního vzdělávání –Podle různých typů institucí v ČR, zahraničí –Iniciativy, organizace, projekty zabývající se problematikou IG Trendy –Technologie, web 2.0 –Nové koncepty
Děkuji za pozornost! Petra Šedinová