Elektroakustická hudba Řád, chaos, číslo 24. 2. 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vážná hudba druhé poloviny 20. století
HUDBA.
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY II.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Vznik středověkých univerzit
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Historie matematiky Petr Földeš.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Science fiction & fantasy
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_28-04 Antická filosofie Pythagoras ze Samu.
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Předpoklady a historické souvislosti
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Co je to čas?? Šimon Zdvořák, Tomáš Gogár Čas je trik, kterým se příroda brání tomu, aby se vše stalo najednou. John A. Wheeler.
Filosofie úvod do problému....
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
VY_32_INOVACE_FOTF10460ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Geometrická abstrakce
Filosofie křesťanského středověku
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Elektroakustická hudba EAH v USA, počítačová hudba
3. Kompozice ve výtvarném umění
Představitel geometrické abstrakce a počítačového umění
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Estetická a posvátná geometrie
Pythagoras př. n. l.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Současnost starých otázek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Test ověřující znalosti z HV
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Hudba a zvuk v kontextu multimédií I.
Měření rychlosti zvuku
Renesance a humanismus
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Vzdělání ve středověku
Novoplatonismus.
Pythagorejská škola.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Elektroakustická hudba Řád, chaos, číslo

Hudba = formování zvukového materiálu prostřednictvím myšlení 20. století – historické zkřížení dvou vývojových linií: linie racionálního (logického/matematického) myšlení v hudbě (dodekafonie, serialismus) a linie vývoje technologie. Tedy vývoj evropské racionality vůbec – rac. uplatňované v hudbě i v technice. Nejvyšší abstrakcí ve vyjádření světa je matematika nebo umění. Jak uvidíme, matematické koncepce hudby nejsou „vynálezem“ 20. století, spíše velkým návratem. EAH = snaha obnovit hudbu v pythagorejském duchu. V. Kandinskij: „V každém umění zůstává jako poslední abstraktní výraz číslo“.

Řád, chaos, číslo Hudba je znějící řád. Dějiny hudby jsou dějinami pokusů o proměny tohoto řádu. Co je řád a co jeho opak v hudbě? Může být hudba i znějícím chaosem? Vývoj dějin hudby od řádu k chaosu. Vrcholem abstrakce je umění přeložené do digitálního kódu (digitus = prst; počítání na prstech – desítková soustava).

Hledání řádu - mýty - filosofie Antické pojmy pro chaos: náhoda (tyche), neuspořádanost (ataxia) × Antické pojmy pro řád: rozum (logos), řád (taxis), uspořádání (systasis) Do středověku přenesl pythágorejskou teorii Anicius Manlius Torquatus Severinus Boëthius (5.-6.st.; spis De musica), Pythagoras se tak stává „vynálezcem hudby“. Mluví-li Boethius o hudbě, má na mysli matematickou vědu o hudebních zákonech: hudebník je teoretik a znalec matematických pravidel.

Vyobrazení pythagorejské harmonie sfér

Pythágorejci a harmonie sfér Pythágorejci aplikovali matematické výpočty na astronomii – * teorie sfér, které se otáčejí okolo svého ohnivého středu. Odtud spekulativní koncepce harmonie světa (či harmonie sfér; harmonia mundi), podle níž sféry nesoucí dráhy Slunce, Země, Měsíce, planet a stálic jsou navzájem vzdáleny ve stejných proporcích jako tóny ve stupnici, a jsou proto schopny vyluzovat hudbu sfér, které dokáží naslouchat jen někteří vyvolení jedinci. Tato teorie byla populární zejména v 17. století (Marin Mersenne, Athanasius Kircher ad.). Svým způsobem přetrvala až do 20. stol.: 1947 – Hans Kayser: Akroasis. Nauka o harmonii světa.

Robert Fludd: Tuning of the World (Ultriusque Cosmi Historia, 1617)

Středověká pozice hudby v systému věd Např. Leonardo da Vinci uznával matematiku za vědu, která je schopna být základem všem vědám i uměním (tedy i hudbě). Souvislost se středověkým dělením věd (řec. mathéma – věda, lat. mathesis) na 7 svobodných umění (septem artes liberales): a) trivium: gramatika, rétorika, dialektika b) quadrivium (aritmetika, hudba, geometrie, astronomie) R J. H. Buttstedt (Ut re mi fa sol la, tota musica et harmonia aeterna): „[Musica est] scientia Mathematica subalternata: quia principia ex Mathematica simplici tam quodam numerum ex Arithmetica, quam quodam magnitudinem in Monochordo mensurabilem ex Geometria mutuatur, eaque ad rem physicam sc. sonum applicat: imo sine harum scientiarum alternantium auxilio Musica nec constare, nec addisci potest“ „ Hudba je věda podřízená matematice: poněvadž si jednoduše vypůjčuje zákony matematiky: rymus z aritmetiky, měření své velikost na Monochordu z geometrie, [...] bez pomoci základů ostatních věd hudba nemůže ani existovat...“

Jak se projevuje řád v hudbě? Řád = „komplex všech vztahů mezi všemi elementy kompozice vytvářený souborem prvků nejrůznější obecnosti i hierarchického postavení vyskytujících se na libovolné úrovni kompozičního procesu“ - řád se v umění projevuje jako forma (forma umění), resp. struktura (forma v umění) „Princip formy bude naším jediným stálým spojením s minulostí. Ačkoliv velká forma budoucnosti nebude tím, čím byla v minulosti, kdy byla jednou fuga a jednou sonáta. Nová forma se k nim bude vztahovat stejně jako se vztahují ony k sobě navzájem: společným jmenovatelem bude princip organizace, tedy obecná lidská schopnost myslet.“ John Cage: The Future of Music: Credo, 1938.

Teorie chaosu Dvacáté století přináší do filosofických, fyzikálních a matematických diskusí nové prvky. Werner Karl Heisenberg – princip neurčitosti (1927), Benoit Mandelbrot – teorie fraktálů, teorie chaosu. Chaos není vnímán jako protiklad řádu, ale jako: „Jemná geometrická struktura, řád maskovaný jako náhoda“ (J. Gleick. Chaos, s. 27) Fraktál (fraktální struktura, objekt, uspořádání) – B. Mandelbrot: „fraktály jsou tvary, u nichž – nezávisle na smyslu – detail reprodukuje část a část reprodukuje celek“. = tvar nebo struktura, která se opakuje na různých hierarchických úrovních celku

filmachine (Keiichiro Shibuya, Takashi Ikegami)

Chaos v hudbě? a) Na úrovni materiálu: zvuk, hluk b) Na úrovni jeho uspořádání: nahodilost, nejistota a) Zvuk, hluk – italští futuristé, Edgard Varése: přednáška THE LIBERATION OF SOUND (Mary Austin House, Santa Fe, 1936) b) Nahodilost, neurčitost, nepředvídatelnost – John Cage ; improvizace, preparovaný klavír (zvuková neurčitost), otevřené formy (happening, event apod.) Aleatorická hudba – náhoda jako základní princip hudby (forma, materiál), 50. a 60. léta 20. století, J. Cage, P. Boulez, W. Lutoslawski Stochastická hudba – I. Xenakis, založená na principu teorie pravděpodobnosti

Literatura k této přednášce: James Gleick. Chaos. Praha: Maťa. Umberto Eco. Umění a krása ve středověké estetice. Praha : Argo Allan Chapman. Bohové na nebesích. Praha : BB Art John D. Barrow. Teorie všeho. Praha : Mladá fronta, Vesmír plný umění. Praha : Jota Jan Branberger. René Descartes : Filosof hudby. Praha Friedrich Herzfeld. Musica Nova. Praha : Mladá fronta Leary, Timothy: Chaos a kyberkultura. Dharma Gaia 1997.