Správní a personální funkce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Plánování auditu 3. cvičení.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Hodnocení škol a školských zařízení
Personální informační systém
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Činnost veřejné správy
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Audit seminář CGI duben 2014.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Jako součást informačního systému podniku
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Organizace a organizování podniku
Akciová společnost Právnická osoba, typická kapitálová společnost, anonymita společníků Společnost je podnikatelem, ale může být založena i k nepodnikatelskému.
= kapitálová obchodní společnost - společníci = akcionáři se na ní podílejí poskytnutým kapitálem (přičemž samotný chod řídí profesionální management)
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Moderní personalistika I. BLOK
Dokumentace k zajištění BOZP
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU PS 2014 / 2015 SPRÁVNÍ FUNKCE Ladislav Blažek.
SPOLEČNOST S RUČENÍM OMEZENÝM
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU PS 2014 / 2015 PERSONÁLNÍ FUNKCE Ladislav Blažek.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 4.
Podnikové účetnictví Organizace podniku
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Výrobní faktory v podniku
Cenný papír Je listina, s níž zákon spojuje určité právo.
Personální plán pro podnikatelský plán
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Začínáme podnikat aneb podnikatelský plán v praxi Lucie Vaigertová Střední škola KNIH, o.p.s.
Obchodní společnosti. veřejná obchodní společnost veřejná obchodní společnost komanditní společnost komanditní společnost společnost s ručením omezeným.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) VY_32_INOVACE_11_1_5 ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na.
SPOLEČNOST S RUČENÍM OMEZENÝM. Pojem patří mezi kapitálové společnosti (společníci neřídí přímo společnost, za závazky ručí omezeně s.r.o. je společnost,
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Administrativní procesy u původce a manipulace s dokumenty N_SD, tematický blok č. 6.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
EKONOMIKA Tematický celek: Podnik a podnikání Téma: Společnost s ručením omezeným – kapitálová obchodní společnost Autorem materiálu a všech jeho částí,
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
EKONOMIKA Tematický celek: Podnik a podnikání Téma: Akciová společnost – kapitálová obchodní společnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU PS 2015 / 2016 PERSONÁLNÍ FUNKCE Ladislav Blažek.
Ekonomická a správní funkce Projekt systému řízení podniku 2015/2016 KS: výběr pro tutoriál JUDr. Martin Landa.
Administrativní procesy u původce a manipulace s dokumenty
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Strategie regionu, obce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Administrativní procesy u původce a manipulace s dokumenty
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Společnost s ručením omezeným charakteristika
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Správní a personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2009/2010 Přednáška č. 5 JUDr. Martin Landa

Základní struktura projektu Zadání (vstupní charakteristiky) Schéma hlavních podnikových procesů Popis podnikových funkcí výrobní funkce odbytová funkce ekonomická funkce zásobovací funkce personální funkce technická funkce správní funkce Útvarová struktura a organizace podniku Přílohy (vybrané organizační a další údaje)

A Správní funkce Správa společnosti Organizace, plánování a kontrola Účetnictví a účetní výkaznictví Správní činnosti

Hlavní typy procesů - správní funkce Správa společnosti (Corporate governance): organizace vrcholových orgánů společnosti, realizace práv akcionářů/společníků, vztahy k zainteresovaným subjektům, procesy zveřejňování informací Organizace, plánování a kontrola: tvorba podnikové strategie, řízení jakosti, kontrola realizace podnikových záměrů, tvorba a aktualizace organizační struktury, podniková dokumentace Účetnictví a účetní výkaznictví: organizace podnikového účetnictví, účetní závěrka a externí finanční výkaznictví, vnitropodnikové ekonomické výkaznictví Správní činnosti: právní služba, agenda BOZ, PO, ŽP, pojistná agenda ... Správní funkce zahrnuje velmi různorodou skupinu procesů řídícího a administrativního typu, které zabezpečují chod celého podniku. Patří sem zejména specifická oblast corporate governance, dále pak organizace, plánování a kontrola dosahování cílů podniku jako celku a různé typy specifických štábních činností, jako je právní služba, ochrana a bezpečnost při práci, požární ochrana nebo agenda pojištění majetku

Správa společnosti (Corporate governance) 1 Správa společnosti (Corporate governance) Správa a řízení společnosti (Corporate Governance) - řešení dělby zásadních kompetencí odrážejících se v orgánech obchodních společností, s důrazem na problematiku vlastnických vztahů a systémů, jimiž vlastnící uplatňují svá práva při řízení těchto společností Základní typy organizačních a řídích úloh: řešení mocenských vztahů v řízení a správě společnosti a odpovědnost řídících orgánů realizace práv akcionářů/společníků vztahy k zainteresovaným subjektům procesy zveřejňování informací.

Struktura orgánů společností (ObchZ) Typ společnosti Vrcholový orgán Statutární orgán Kontrolní orgán Akciová společnost Valná hromada Představenstvo Dozorčí rada (povinná) Společnost s ručením omezeným Jednatelé Dozorčí rada (nepovinná) Veřejná obchodní společnost není stanoven Všichni společníci Komanditní společnost Komplementáři Družstvo Členská schůze Kontrolní komise

Řešení vztahů - spol. s r.o. Valná hromada Jednatelé Vrcholový management Dozorčí rada Nepovinný orgán s kontrolní působností; zřizuje se, stanoví-li tak společenská smlouva nebo zákon

Řešení vztahů - akciová společnost Valná hromada Představenstvo Vrcholový management Dozorčí rada Varianta A Varianta B

Správní rada - jednatelé Příklad chybného řešení vrcholových orgánů s.r.o. Předmět činnosti podniku: Silniční motorová doprava nákladní Počet pracovníků: 150 Správní rada - jednatelé

Faktory ovlivňující správu společnosti cíle a záměry vlastníků ochota vlastníků investovat do základního kapitálu počet vlastníků: počet majoritních vlastníků počet minoritních vlastníků tuzemský/zahraniční vlastník. Možnosti variant: základním cílem vlastníka je: příjem z dividend/podílů na zisku a z hodnoty akcií/podílů zajištění obchodních zájmů (např. odbytu produktů) nebo osobních zájmů. Cíle vlastníka/vlastníků se projeví zejména v oblastech: - uspořádání orgánů - volba cílů a strategie - realizace práv vlastníků - kontrola realizace záměrů - reporting.

Realizace práv akcionářů (Zásady OECD) Mezi základní práva akcionářů patří právo: na bezpečný způsob registrace vlastnictví postoupit nebo převést akcie získávat všechny potřebné informace o společnosti účastnit se hlasování na valných hromadách volit členy správních orgánů, podílet se na ziscích společnosti Je otázkou, jak budou tato práva u konkrétní společnosti zajištěna: základní postupy stanovuje obchodní zákoník další (rozšiřující) postupy stanovuje společenská smlouva a vnitřní pravidla společnosti. OECD z angl. Organisation for Economic Cooperation and Development - Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj

Vztahy k zainteresovaným subjektům Uspořádání správy společnosti by podle Zásad OECD mělo brát v potaz práva zainteresovaných stran, podporovat aktivní spolupráci mezi společností a zainteresovanými stranami při tvorbě bohatství a pracovních míst a podporovat udržitelnost finančně zdravých společností Zainteresovanými stranami se rozumí: zejména odběratelé (zákazníci) a zaměstnanci a případné další subjekty: dodavatelé, orgány místní samosprávy, veřejnost ... Při řešení vztahů je nutné brát v úvahu aktuální právní úpravu (zákoník práce, obchodní zákoník ...), ale i dobrovolné závazky podniku.

Procesy zveřejňování informací Uspořádání správy společnosti by mělo zajistit včasné a přesné zveřejnění všech závažných záležitostí týkajících se společnosti, včetně finanční situace, výkonnosti, vlastnictví a řízení společnosti Zveřejnění by mělo zahrnovat alespoň následující významné informace: informace o finančních a provozních výsledcích společnosti, cíle společnosti, vlastnictví majoritního podílu a hlasovacích práv, členové orgánů společnosti a vrcholového managementu a jejich odměňování, významné (předvídatelné) rizikové faktory, významné problémy ve vztahu k zaměstnancům a dalším zainteresovaným stranám a postupy správy a řízení Informace by měly být připraveny, auditovány a zveřejněny v souladu s nejvyššími standardy účetnictví, finančního a nefinančního výkaznictví a auditu. Dva základní typy právní úpravy zveřejňovaných informací: Obchodní zákoník (§ 39 - 40): zveřejňování účetní závěrky a výroční zprávy - viz dílčí funkce Účetnictví a účetní výkaznictví Zákoník práce (§ 276 - 280): povinnost informování a projednání významných záležitostí s pracovníky - např.: - ekonomická a finanční situace zaměstnavatele - činnost zaměstnavatele a její vývoj atd. Kvalitativní pravidla účetního výkaznictví: účetní principy, zásady a kvalitativní požadavky - viz zákon o účetnictví č. 563/1991 Sb. a prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví ve znění pro příslušný typ účetní jednotky

Příklad 1: Řešení pravidel správy společnosti Vstupní údaje: předmět podnikání: silniční nákladní autodoprava vlastnická struktura: společnost založily 4 fyzické osoby, které jsou jednateli a současně i členy vrcholového managementu. právní forma: s.r.o. nejvyšší orgán: valná hromada statutární orgán: jednatelé (všichni společníci) dozorčí rada není zřízena Oblasti řešení správy společnosti (návrh): uspořádání orgánů společnosti: realizace práv společníků: vztahy k zainteresovaným subjektům: procesy zveřejňování informací: realizace práv společníků je zajištěna v základní podobě společenskou smlouvou a zejména aktivní účastí společníků na řízení společnosti klíčovými subjekty jsou: zaměstnanci odběratelé dodavatelé externí zveřejňování: jen v míře stanovené právními předpisy - základní formou je výroční zpráva a účetní závěrka a jednání s odborovým orgánem; doplňkovou formou je internetový portál firmy Interní zveřejňování: komplexní informace pro podporu řízení podniku

Příklad 2: Řešení pravidel správy společnosti Vstupní údaje: předmět podnikání: výroba a distribuce elektrické energie vlastnická struktura: majoritní vlastník (70%) a minoritní vlastníci (30%). právní forma: a.s. nejvyšší orgán: valná hromada statutární orgán: představenstvo kontrolní orgán: dozorčí rada Oblasti řešení správy společnosti (návrh): uspořádání orgánů společnosti: realizace práv společníků: vztahy k zainteresovaným subjektům: procesy zveřejňování informací: realizace práv akcionářů je zajištěna v základní podobě společenskou smlouvou a dále pak pravidly zveřejňování informací o činnosti společnosti klíčovými subjekty jsou: akcionáři zaměstnanci odběratelé dodavatelé veřejnost externí zveřejňování: v míře stanovené právními předpisy a dobrovolně převzaté podnikem v rámci společenské odpovědnosti Interní zveřejňování: komplexní informace pro podporu řízení podniku

Organizace, plánování a kontrola 2 Organizace, plánování a kontrola Jedním z klíčových úkolů vrcholového managementu podniku je oblast organizace podniku, plánování podnikových aktivit (strategické, taktické a operativní) a kontrola realizace stanovených záměrů Základní typy organizačních a řídích úloh: sestavení podnikové strategie kontrola realizace podnikových záměrů tvorba a aktualizace organizační struktury tvorba podnikové dokumentace.

Co je podniková strategie? Strategické řízení = hledání, vybudování a udržení dostatečných potenciálů úspěchu Strategie = základní představa o tom, jakou cestou budou dosaženy podnikové strategické cíle Klíčové faktory pro definování strategie: prostředí, ve kterém podnik působí názory a záměry vlastníků a očekávání ostatních zainteresovaných subjektů situace samotného podniku.

Strategický firemní dokument Implementace strategie Analýza podniku Analýza okolí - Silné/Slabé stránky - Vybavení zdrojů - Analýza odvětví - Scénář odvětví Klíčové kompetence Klíčové schopnosti Šance/Rizika Kritické faktory úspěchu - Potenciály, Závislosti, Postavení v konkurenci, Výhody a nevýhody v konkurenci Koncepce strategie Hlavní typy procesů - Strategická vize - Strategie celého podniku - Strategie SBU - Strategie funkčních oblastí - Strategické projekty Strategický firemní dokument Zhodnocení strategie Implementace strategie - Převzetí klíčových hodnot do operativního plánování - Realizace strategických programů Strategická kontrola Zdroj: Eschenbach: Controlling

Řešení problémů u podnikové strategie Při formulaci, zhodnocení a přijetí podnikové strategie je nutné z organizačního hlediska vyřešit tři klíčové otázky: jaké základní části má podnikový strategický dokument kdo (který organizační útvar) zpracovává jednotlivé části strategie; který organizační útvar zajišťuje metodickou stránku a koordinaci který podnikový orgán strategii schvaluje, resp. rozhoduje o konfliktech.

Příklad řešení procesu tvorby podnikové strategie Sestavuje/schvaluje: vrcholový management Metodická spolupráce: štábní útvar podřízený generálnímu řediteli Obsah podnikové strategie (příklad): Obecná část: vize, poslání (mise), globální cíle, cíle divizí/SBU, shrnutí hlavních analytických závěrů, SWOT analýza Marketingová strategie: postavení na trhu, zákazníci, konkurence distribuce, dodavatelé, scénáře odvětví, inovace ... Výrobková a technologická strategie: varianty rozvoje, produktový mix, ochrana životního prostředí, investice, řízení jakosti, vlastní výzkum ... Finanční strategie: finanční potřeby a finanční zdroje, řízení cash flow, daňová a dividendová politika ... Strategie v oblasti řízení a personalistiky: současná organizace a výhledy, personální a mzdová politika Závěry Přílohy: současný stav, analýza vnějšího a vnitřního prostředí, marketingové výhledy, investiční výhledy, strategický finanční plán Sestavuje: útvar marketingu Metodická spolupráce: štábní útvar podřízený generálnímu řediteli Sestavuje: výrobní útvar/divize Metodická spolupráce: štábní útvar podřízený generálnímu řediteli Sestavuje: finanční útvar Metodická spolupráce: štábní útvar podřízený generálnímu řediteli Sestavuje: štábní útvar podřízený generálnímu řediteli ve spolupráci s personálním úsekem

Kontrola realizace záměrů Podstatou kontroly je kritické zhodnocení reality s ohledem na řídící záměry a určení, zda bylo dosaženo shody ve vývoji kontrolované reality vůči specifikovaným požadavkům Kontrolní činnosti lze členit na: kontrolu vnitřní (interní), kterou realizují vedoucí pracovníci v rámci výkonu svých řídících oprávnění nebo pracovníci k tomu zmocnění – zejména interní auditoři a pracovníci controllingu kontrolu vnější (externí), kterou realizují externí subjekty (auditoři, orgány státní správy ...) Fáze kontrolní činnosti: určení předmětu kontroly, získání a sběr podstatných informací, hodnocení kontrolovaných procesů, formulace závěrů a návrhů na opatření, zpětná kontrola.

Chybné pojetí kontroly! Kontrola podnikových aktivit je zúžena jen na oblast řízení jakosti: oblast řízení jakosti je sice důležitou částí podnikových činností, ale nikoliv jedinou předmětem řízení jakosti jsou primární procesy (produkce, zásobování, odbyt); z kontrolních aktivit by tak byly nesprávně vyčleněny procesy výzkumné/vývojové, finanční, investiční a správní Převaha kontrolní činnosti je směřována na vnitřní útvar controllingu a na externí subjekty (např. audit účetní závěrky): pomíjí se zde kontrola jako běžná součást každé řídící činnosti.

Podniková dokumentace Podniková dokumentace je z organizačního hlediska jedním ze základních nástrojů organizace a řízení podnikových agend (souborů činností) Podniková dokumentace plní v procesu řízení následující hlavní funkce: pro výkon opakujících se (rutinních) činností, které mají vykonávat různí pracovníci, určuje jednotný postup prostřednictvím dokumentace podnik volí některou z přípustných variant postupů (příkladem je v oblasti účetnictví volba metody A nebo B účtování zásob) dokumentací plní podnik své zákonné povinnosti ve vztahu k externím subjektům (zejména vůči akcionářům, obchodním partnerům, správci daně při kontrolách plnění daňových povinností) plní dokumentace funkci vysvětlující a důkazní v neposlední řadě je v obsahu dokumentace uchováno know-how podniku, a to zejména v oblasti produkční či výzkumné/vývojové.

Podniková dokumentace - příklady Základní organizační otázky: jaké jsou procesy vytváření dokumentace jak se na těchto procesech účastní jednotlivé útvary je stanoven garant vnitřní normotvorby? Typy dokumentací: organizační dokumentace řády, organizační směrnice, metodické postupy, příkazy vedoucích pracovníků dokumentace produktů: projektová dokumentace (technická zpráva, statické výpočty, výkresová dokumentace), technologická dokumentace (technologické postupy výroby jednotlivých typů výrobků), ostatní dokumentace produktu podnikatelské dokumenty: zakládací listiny, stanovy společnosti, výpisy z obchodního rejstříku, živnostenská oprávnění, podnikatelské záměry a podnikové strategie, strategické a operativní plány, dokumentace řízení systémů jakosti, zápisy z jednání valné hromady, představenstva a dozorčí rady účetní a majetková dokumentace: účetní záznamy (účetní doklady, účetní knihy, odpisové plány, inventarizační dokumenty), účetní závěrky a výroční zprávy, dokumentace majetku, licenční a patentová dokumentace.

Účetnictví a účetní výkaznictví 3 Účetnictví a účetní výkaznictví Účetnictví: proces poznávání, měření, evidence a zprostředkování ekonomických informací umožňujících rozhodování uživatelů těchto informací Základní typy procesů v rámci podnikového účetnictví: organizace účetních agend, např. platební styk, evidence pohledávek a závazků, evidence dlouhodobého majetku a zásob, mzdové účetnictví, daňová agenda atd. metodika vedení podnikového účetnictví, zejména oběh účetních záznamů, vedení účetních knih, sestavení účetní závěrky a externí výkaznictví, vnitropodnikové zúčtování externí a vnitropodnikové výkaznictví (reporting).

Struktura podnikového účetnictví Ve vztahu k různým uživatelům a jejich informačním potřebám se podnikové účetnictví člení na tyto složky: Podnikové účetnictví Finanční účetnictví Manažerské účetnictví Vnitropodnikové účetnictví Účetnictví pro rozhodování Seminář

Správní činnosti Typy správních činností: 4 Správní činnosti Typy správních činností: právní služba agenda bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany agenda ochrany životního prostředí pojistná agenda spisová služba V projektu je nutné alespoň stručně zmínit organizační zabezpečení správních činností.

B Personální funkce Personální agenda Pracovně-právní agenda Část B Personální funkce Personální agenda Pracovně-právní agenda Budování kariéry a systémy vzdělávání Hodnocení pracovníků Mzdový a sociální systém

Hlavní typy procesů - personální funkce Personální agenda: plánování počtu a struktury pracovníků, získávání a výběr pracovníků Pracovně-právní agenda: uzavírání pracovně-právního vztahu a jeho průběh, změna a ukončování, pracovní řád Budování kariéry a systémy vzdělávání: řízení kariéry pracovníků, plánování a realizace vzdělávání Hodnocení pracovníků: systém hodnocení, realizace hodnocení a využití výsledků hodnocení Mzdový a sociální systém: mzdový systém, systém zaměstnaneckých výhod.

1 Personální agenda Základem personální agendy je plánování počtu a struktury pracovníků a získání a výběr těchto pracovníků (personální výběr) Základní typy procesů v rámci personální agendy: plánování počtu a struktury pracovníků prognóza vývoje pracovních sil a prognóza vývoje zdrojů pracovních sil sestavení plánu pracovníků získávání a výběr pracovníků analýza požadavků na dané místo (pracovní pozici) získání uchazečů a jejich charakteristika (předběžný výběr) analýza schopností uchazečů (zkouška jejich způsobilosti např. ve formě pohovoru nebo testu) rozhodnutí o výběru.

Pracovně-právní agenda 2 Pracovně-právní agenda Předmětem pracovně-právní agendy je realizace právních a dalších úkonů souvisejících s uzavíráním, změnou a ukončováním pracovně-právních vztahů a plnění celé řady povinností, které má každý zaměstnavatel ve vztahu k příslušným státním orgánům Základní typy procesů v rámci pracovně-právní agendy: pracovně-právní vztahy (vznik, změna a ukončení) vztahy ke státním orgánům - povinnosti evidenčního nebo ohlašovacího charakteru.

3 Kariéra/vzdělávání Podnikové systémy budování kariéry a vzdělávání pracovníků jsou výrazem aktivního přístupu k péči o zaměstnance Základní typy procesů v rámci budování kariéry a vzdělávání pracovníků: řízení kariéry vybraných pracovníků: osobní plány rozvoje, plánování následnictví v manažerských funkcích plánování a realizace školení a vzdělávání: krátkodobé vzdělávací akce vícedenní specializované kurzy a školení specifické případy (vysokoškolské vzdělání, studium MBA ...)

4 Hodnocení pracovníků Systém hodnocení pracovníků a jejich výkonu - základ pro efektivní způsob rozmísťování pracovníků, plánování jejich kvalifikačního růstu; jde rovněž o důležitou složku motivačního systému organizace Základní typy procesů v rámci budování kariéry a vzdělávání pracovníků: určení okruhu hodnocených pracovníků a hodnotitelů určení formy a způsobu hodnocení (např. hodnotící pohovor) určení způsobu využití výsledků hodnocení.

Mzdový a sociální systém 5 Mzdový a sociální systém Účelem mzdového systému je poskytnout vnitřně vyváženou základnu pro motivování a odměňování zaměstnanců Podnik plní vůči zaměstnancům též sociální funkci (opatření realizovaná na základě obecně závazných předpisů a na základě vlastní iniciativy) s cílem zvyšovat motivaci a loajalitu zaměstnanců a posilovat pozitivní image podniku Základní právní úprava: zákoník práce č. 262/2006 Sb. a některé prováděcí předpisy !!! zákon o mzdě č. 1/1992 Sb. byl zrušen k 31.12.2006.

Složky mzdového systému I. Způsob odměňování za práci (§ 109 ZP): mzda: peněžité plnění a plnění peněžité hodnoty (naturální mzda) poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci za práci plat: peněžité plnění poskytované za práci zaměstnanci zaměstnavatelem, kterým je např. stát, územní samosprávný celek, státní fond ... odměna z dohody: peněžité plnění poskytované za práci vykonanou na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti Základní principy odměňování: stejná mzda, plat nebo odměna z dohody za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty (§ 110 ZP) zákaz diskriminace mj. z hlediska odměňování (§ 16 ZP).

Složky mzdového systému II. Typy mzdy podle ZP (§ 113 - § 119 ZP): mzda (základní) mzda za práci přesčas mzda za svátek mzda za noční práci mzda za práci ve ztíženém pracovním prostředí mzda za práci v sobotu a neděli Mzda a konto pracovní doby: konto pracovní doby je jiný způsob nerovnoměrného rozvržení pracovní doby, který může obsahovat jen kolektivní smlouva, popřípadě vnitřní předpis (§ 86 a § 87 ZP) je veden účet mzdy zaměstnance (§ 120 ZP), který obsahuje stálou mzdu a dosaženou mzdu.

Složky mzdového systému III. Formy mezd: mzdovou formou se rozumí vztah mezi výší odměny za práci a výkonem při stejné obtížnosti práce nejčastější typy mzdových forem: časová mzda úkolová mzda prémie odměny. základní mzda nadstavbová část mzdy

Konstrukce mzdového systému Kategorie pracovníků: generální ředitel odborní ředitelé a ředitelé divizí ostatní manažeři pracovníci prodeje pracovníci technických profesí pracovníci administrativních profesí pracovní dělnických profesí Základní mzda: časová mzda úkolová mzda jiné typy mzdy Nadstavbové složky: příplatky prémie odměny podíly na zisku mimořádné odměny ... ?

6. seminář (26.10.2009) Uskuteční se pouze 26.10. (28.10. - státní svátek); seminářů se mohou zúčastnit i studenti ze středečního semináře Předmět semináře: problematika podnikového účetnictví přístupy k organizaci podniku Součástí semináře je konzultace k první prezentaci projektů: způsob prezentace obsah prezentace.