Georg Friedrich Händel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
Hudební baroko ( století).
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
GIOVANNI GABRIELI. VE ZKRATCE  Narodil se v Benátkách v roce 1557 a zemřel v tomtéž městě 12. srpna 1612  Byl to významná italský skladatel a varhaník.
Georg Friedrich Händel
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO BAROKA
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_03 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Kantáta.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Antonín Dvořák Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Bohuslav Martinů
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 16 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
Povídání o Bachovi.
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
ANTONÍN DVOŘÁK.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
ANTONÍN DVOŘÁK.
Druhy skladeb a hudební formy
HUDBA V BAROKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_06 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Pozdní baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Mgr. Jakub Tomala. Obsah Motivační skladby a text Úvod – ze skladatelova života Výmar Köthen Lipsko Zajímavosti, závěr.
Baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3426 NázevGiuseppe Verdi Téma hodinyŽivot a dílo G. Verdiho PředmětHudební.
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_17_Život a dílo Georga Friedricha Händela TémaŽivot a dílo Georga.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějiny hudby a její osobnosti
Gymnázium Židlochovice kvarta
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
Test k ověření znalostí z HV
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_04
Hudební renesance v Čechách
Název školy: ZŠ Průhonice
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Georg Friedrich Händel
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Dějiny hudby a její osobnosti
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Georg Friedrich Händel Mgr. Jakub Tomala

Obsah Motivační skladba Hudební začátky Itálie Londýn Instrumentální hudba Oratoria Závěr

motivační skladba vychutnejte si poslech známé árie Lascia ch'io pianga (Nech mne oplakávat) z opery Rinaldo (na náměty z eposu Torquata Tassa Osvobozený Jeruzalém) v interpretaci Magdalény Kožené http://www.youtube.com/watch?v=bnnXqMFnBRk

hudební začátky nar. 23 února 1685 v Halle měl studovat práva, nedokončil matka tajně umístila malé pianino na půdu již v mládí výborný varhaník (v 16ti varhaníkem v hlavním kostele v Halle) Hamburk – od r. 1703, houslista, cembalista ve slavné hamburské opeře souboj na kordy s přítelem a kritikem Johannem Mathesonem (kritika Pašijí podle sv. Jana), záchrana - knoflík

Itálie v letech 1706 – 1710: Benátky, Florencie, Řím, Neapol „caro Sassone“ (drahý Sas) – osvojil si it. zpěvný styl, proto brzy velmi oblíben hudba vznikala v inspirativním prostředí rychle – ráno libreto, odpoledne hudba, večer provedení (kantáta Hendel non puo mia musa z r. 1708) http://www.youtube.com/watch?v=orYEw7_02DA

Londýn vydal se sem v r. 1710 o rok později velký úspěch opery Rinaldo od r. 1712 se usazuje v Londýně natrvalo (1726 ang. občanství) těšil se přízni krále Jiřího I. psal především opery – avšak velký konkurenční boj mezi společnostmi vedl k jejich krachu v r. 1737 a Händel se zhroutil komponoval rovněž duchovní a instrumentální hudbu poslech - slavné variace z cembalové Suity č. 5 E-dur (The harmonious blacksmith – Harmonické kladivo) http://www.youtube.com/watch?v=Kac8qiE-yAc

instrumentální hudba skládal pro varhany, jako mimořádný varhaník se i v Anglii proslavil, nebo pro jiné sólové nástroje (dechové…) Vodní hudba – hrála se během královských vyjížděk na Temži, hudba hrána venku (dominují dechové nástroje) http://www.youtube.com/watch?v=gO4gjHu1XGA Hudba k ohňostroji – k oslavám cášskéhomíru (1749), asi sto členný orchestr http://www.youtube.com/watch?v=mpTeslni6tA

oratoria oratorium – podobá se opeře, původně v chrámech, nedostatek scénické akce nahrazuje zpěvák vypravěč Händel přinesl mnoho inovací této hudební formě Mesiáš – proslulé „Alleluja“ http://www.youtube.com/watch?v=Z5Xjz6ZuVk0 Izrael v Egyptě

závěr od r. 1752 byl úplně slepý (operace se J. Taylorovi nezdařila – stejně jako před časem u J. S. Bacha) G. F. Händel zemřel v Londýně 14. 4. 1759 pochován mezi nejvýznamnější osobnosti ve Westminsterském opatství Angličané jej přijali „za svého“, stává se tak německým i anglickým skladatelem se svým druhým největším současníkem – J. S. Bachem se nikdy nesetkali, ač se o to Bach pokoušel

Seznam použitých zdrojů KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Překlad Vít Roubíček. Praha: Ikar, 2009, 383 s. ISBN 978-802-4912-660. LUNDAYOVÁ, Elizabeth, Ilustrace Mario ZUCCA . Tajné životy slavných skladatelů: co vám ve škole nikdy neprozradili o světových hudebních géniích. Vyd. 1. Praha: Knižní klub. ISBN 978-802-4231-952. VRKOČOVÁ, Ludmila. Slovníček základních hudebních pojmů. 1. vyd. [Praha: nákladem vlastním], 1994, 221 s. ISBN 80-901-6111-1.