Částka: 141/2005 Sb. Předpis ruší: 108/2001 Sb.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ
TZ 21 – navrhování otopných soustav
ENERGETICKÉ A EKOLOGICKÉ SYSTÉMY BUDOV 2
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Příprava pracoviště Úklid
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
POSOUZENÍ FUNKCE VZDUCHOTECHNIKY METODOU PPD
P r á v n í n o r m y Vyhláška č. 49/1993 Sb. o technických a věcných požadavcích na vybavení zdravotnických zařízení  Zákon č. 258/2000 Sb. ve znění.
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
RNDr. Božena Macešková, CSc. 2011
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_VOLBA.
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
VY_32_INOVACE_TMM21160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
Úspory energie a regenerace
Legislativa.
V. přednáška.
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
9 Vstupní veličiny subjektu Hmotnost m, výška h → povrch těla A DU (m 2 ) energetický výdej M (W/m 2 ) vnější práce W (W/m 2 ) tepelná izolace.
Škoda způsobená provozní činností JUDr
Varianty řešení nízkoenergetického domu pro bydlení
NÁRODNÍ METODIKA VÝPOČTU ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
stavby pro školství a vzdělávání
LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ CHRÁNÍCÍ ZDRAVÍ ČLOVĚKA PŘED NEPŘÍZNIVÝMI VLIVY STAVEB Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Proč se zabývat vnitřním prostředím budov ? Základní uživatelský parametr každé stavby určené pro dlouhodobý pobyt lidí, ať se jedná prostředí.
stavby pro veřejné stravování a cestovní ruch
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozdělení pozemních staveb do typologických skupin
ABY NAŠE OČI NETRPĚLY, JE TŘEBA, ABYCHOM TRÁVILI SVŮJ ČAS V PROSTŘEDÍ, KTERÉ JE VHODNĚ OSVĚTLENÉ. OSVĚTLENÍ JEDNOTLIVÝCH PROSTOR SE ŘÍDÍ TĚMITO NORMAMI:
Projekt osvětlovací soustavy Zásady zpracování. 1. Detailní popis využití vybraného prostoru Zvolení alespoň 5 různých prostor z hlediska vykonávaných.
Materiálně-technický standard v sociálních službách Eva Capicarová.
Mgr. Emílie Nedvědová odbor ochrany vod Právní předpisy v oblasti ochrany podzemních vod před znečištěním.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Hygiena tělovýchovných zařízení Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Tepelně technické požadavky na budovy dle ČSN Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav technologie stavebních hmot a dílců BJ13.
Podmínky skladování potravin ve školních stravovacích zařízeních v Libereckém kraji MUDr. Jana Pilnáčková odbor hygieny dětí a mladistvých.
Životní prostředí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Komplexní hodnocení stavebních detailů Dvourozměrné vedení tepla a vodní páry Ing. Petr Kapička ČVUT v Praze, fakulta stavební Katedra konstrukcí pozemních.
Porada stavebních úřadů Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Vytápění Otopné soustavy teplovzdušné. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vytápění Větrání. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Změny, které přináší vyhláška č.269/2015 Ing. Stanislav Adamík Ostrava
OVZDUŠÍ BEZ HRANIC Projekt měření ovzduší na školách
Tepelně technické požadavky na budovy dle ČSN
Hygienické požadavky na dětskou skupinu
Technologie přípravy pokrmů 1. ročník – hotelnictví
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Pracovní prostředí, pracovní místo
Operační program životní prostředí
Prostředí čekárny a ordinace Vyhláška č. 92/2012 Sb.
Ubytovací zařízení Ztz 1.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
PROVOZ mikrojeslí a pilotní ověření (Pro příjemce VE výzvách 69,70)
Transkript prezentace:

Částka: 141/2005 Sb. Předpis ruší: 108/2001 Sb. Vyhláška č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých   Částka: 141/2005 Sb. Předpis ruší: 108/2001 Sb. Ministerstvo zdravotnictví v dohodě s MŠMTa Ministerstvem práce a sociálních věcí stanoví podle § 108 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 274/2003 Sb. a zákona č. 362/2003 Sb., (dále jen "zákon") k provedení § 7 odst. 1 zákona: Tato vyhláška stanoví hygienické požadavky na prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování vodou a úklid mateřských škol, základních a středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol, základních uměleckých škol a jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky1) a školských zařízení1) zařazených do rejstříku škol a školských zařízení1) ….. Tato vyhláška se vztahuje i na provozování živnosti péče o dítě do 3 let věku v denním režimu a živnosti mimoškolní výchova a vzdělávání3), je-li živnost provozována v provozovně (dále jen "provozovny pro výchovu a vzdělávání").

Prostorové podmínky V prostorech zařízení pro vzdělávání musí na 1 žáka připadnout v učebnách nejméně 1,65 m2, v odborných pracovnách, laboratořích a počítačových učebnách, v jazykových učebnách nejméně 2 m2. V učebnách pracovních činností základních škol musí připadnout na 1 žáka nejméně 4 m2. Ve školách uskutečňujících vzdělávací program pro žáky se specifickými potřebami se stanoví plocha na 1 žáka v teoretických učebnách nejméně 2,3 m2.

Světelné podmínky (1) Úroveň denního i umělého osvětlení prostorů se zobrazovacími jednotkami musí být v souladu s normovými hodnotami a požadavky 12,13,14).   (2) Pracoviště u zobrazovacích jednotek musí být umístěna tak, aby žáci nebyli oslňováni jasem osvětlovacích otvorů a ani se jim tyto otvory nezrcadlily na zobrazovací jednotce. Svítidla musí být vhodně rozmístěna a mít takové rozložení jasů a úhly clonění, aby se nezrcadlila na zobrazovací jednotce a nedocházelo ke ztížení zrakového úkolu.

Mikroklimatické podmínky (1) Stavební řešení budov zařízení pro v vzdělávání musí být navrženo tak, aby povrchová teplota vnitřních částí obvodových stěn nebyla podstatně rozdílná od teploty vzduchu, a to jak v letním, tak v zimním období roku.   (1) Průměrná intenzita větrání čerstvým vzduchem (výměna vzduchu) v době využití interiéru musí při přirozeném větrání vyhovovat požadavkům na výměnu čerstvého vzduchu podle přílohy č. 3 této vyhlášky.   (2) Pokud venkovní stav prostředí neumožňuje využít přirozené větrání, například pro překročení přípustných hladin venkovního hluku, nebo překročení přípustných škodlivin ve venkovním prostředí, musí být mikroklimatické podmínky a intenzita větrání čerstvým vzduchem zajištěna přednostně vzduchotechnickým zařízením.

Relativní vlhkost je celoročně v rozmezí 30 - 70 %. Parametry mikroklimatických podmínek:   a)      Zima učebny, pracovny, družiny ..: průměrná výsledná teplota v místnosti tg = 22 ±l° C, minimální výsledná teplota v místnosti tgmin = 19°C, rozdíl výsledné teploty v úrovni hlavy a kotníku nesmí být větší než 3°C . tělocvičny: průměrná výsledná teplota v místnosti 0 tg = 20 ± 1° C, rozdíl výsledné teploty v úrovni hlavy a kotníku nesmí být větší než 3°C, při poklesu teploty vzduchu v učebnách ve třech po sobě následujících dnech pod 18°C, ne však méně než na 16°C, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v jednom dni pod 16°C musí být provoz zařízení zastaven. b)      Léto učebny, pracovny, družiny, …: průměrná výsledná teplota v místnosti tg = 28°C, maximální výsledná teplota v místnosti tgmax = 31 °C, při extrémních venkovních teplotách, kdy maximální venkovní teplota vzduchu je vyšší než 30C a kdy je tgmax vyšší než 31°C, musí být přerušeno vyučování nebo zajištěno pro žáky jiné náhradní opatření  Tam, kde je rozdíl mezi výslednou teplotou kulového teploměru tg a teplotou vzduchu ta menší než 1°C, lze jako výslednou hodnotu teploty používat hodnotu naměřenou suchým teploměrem. Relativní vlhkost je celoročně v rozmezí 30 - 70 %.

Zásobování vodou   Zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání musí mít zajištěnu dodávku tekoucí pitné vody podle zvláštního právního předpisu 10). Z kapacitních hledisek musí dodávka splňovat tyto požadavky:    a) na 1 dítě v předškol.věku musí být k dispozici nejméně 60 l vody na den, b) na 1 žáka školy musí být k dispozici nejméně 25 l vody na den, c) v ubytovacích zařízeních musí být na 1 ubytovaného k dispozici nejméně 200 l vody na den.

Provozní podmínky Časové rozložení výuky, sestava rozvrhu a režim dne zařízení pro vzdělávání se stanoví podle požadavků zvláštního právního předpisu 1) s ohledem na věkové zvláštnosti dětí i žáků, jejich biorytmus a náročnost jednotlivých předmětů. Při výuce je třeba dbát na prevenci jednostranné statické zátěže vybraných svalových skupin výchovou žáků ke správnému sezení a držení těla.

Úklid a výměna lůžkovin   § 22  Úklid v prostorách zařízení pro vzdělávání se provádí:  a) denně setřením podlah a povrchů na vlhko, u koberců vyčištěním vysavačem, b) denně vynášením odpadků, c) denně za použití čisticích prostředků s dezinfekčním účinkem umytím umývadel, pisoárových mušlí a záchodů, d) nejméně jednou týdně omytím omyvatelných částí stěn hygienického zařízení a dezinfikováním umýváren a záchodů, e) nejméně dvakrát ročně umytím oken včetně rámů a svítidel, f) nejméně dvakrát ročně celkovým úklidem všech prostor a g) malováním jedenkrát za 3 roky nebo v případě potřeby častěji. § 23  (1) Výměna lůžkovin a prádla v ubytovací části zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání se provádí jednou za 2 týdny, ručníků jedenkrát za týden; v případě potřeby ihned.

Hodnocení odérového mikroklimatu koncentrace CO2 koncentrace TVOC Dávka větracího vzduchu na osobu Olf, decipol LIDÉ STAVBA A ZAŘÍZENÍ § Průměrná hodnota CO2 v průběhu 24 h, která se předpisuje klasickou hodnotou 1000 ppm (1800 mg/m3), stanovenou v 19. stol. Maxem von Pettenkoferem, což odpovídá cca 20 % nespokojených neadaptovaných osob. Na tuto hodnotu je třeba dimenzovat vzduchotechnická zařízení.

Hladiny odérů – stanovení množství vzduchu pro větrání (Ashrae 62-1989) místo Lidé (m3/h os.) Budova (m3/h.m2) Učebny 11 2 Laboratoře 13 10 Taneční, hudební, divadelní sál 25 2,5 Shromažďovací prostory Dílny (zpracování dřeva i kovu) 14 7

„Množství vyměňovaného vzduchu ve větraném prostoru se stanovuje s ohledem na množství osob a vykonávanou činnost tak, aby byly dodrženy mikroklimatické podmínky a hygienické limity chemických látek a prachu.“ (dále ještě koncentrace bakterií a plísní)

EXTERIÉR INTERIÉR Zákon č. 86/2002 Sb. O ochraně ovzduší a jeho prováděcí předpisy Imisní limity pro látky znečišťující venkovní ovzduší platné v ČR od r. 2002 Vyhláška č.6/2003 Sb., kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb MNOŽSTVÍ VZDUCHU PRO VĚTRÁNÍ