Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DECHOVÁ CVIČENÍ.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Opakování – dýchací soustava
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
LIDSKÝ HLAS Hlasová hygiena.
Narušená komunikační schopnost
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Dýchací soustava 2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Zvuková stránka jazyka
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Poruchy rezonance hlasu a řeči
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Alternativní a augmentativní komunikace
Překlad: PhDr. Jan Kuneš
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Dýchací soustava.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Ezofageální – jícnový hlas
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Péče o chrup Libuše Špičáková. Péče o chrup Libuše Špičáková.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
bucco-faciální praxie
Vývojová dysfázie.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Dechová cvičení a harmonizace Typy dýchání – svalstvo, polohy
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dýchání Dýchání můžete cvičit sami následovně: A) vsedě
Popis svalových skupin
Transkript prezentace:

Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti dechová a fonační cvičení cvičení na rozvoj motoriky a grafomotoriky cvičení na rozvíjení fonematického sluchu cvičení na rozvíjení zrakového vnímání

Dechová cvičení

Dechová cvičení výdechový proud - nezbytný pro tvorbu hlasité řeči cíl: prohloubení fyziologicky správného vdechu i výdechu při mluvení slouží ke správné koordinaci dechu společně s hlasem a mluvou výdechový proud - nezbytný pro tvorbu hlasité řeči při cvičení se zapojením hlasu - měkký hlasový začátek

Dechová cvičení u dětí s NKS nutné i u dětí intaktních po odstranění adenoidní vegetace

Nácvik správného dýchání je třeba naučit děti jak a kam se mají nadechovat nácvik dýchání – v pozici vsedě, vleže, vestoje ovládání síly a délky výdechového proudu – pomůcky (větrníky, foukací hračky…)

Zásady dechových cvičení vyvětraná, bezprašná místnost podložka na cvičení vleže nácvik správného nádechu a výdechu osvojení si řečového dýchání správné držení těla při nácviku výdechu – ovládání výdechového proudu vzduchu v kombinaci s hlasovým cvičením – fonace různých zvuků

Zásady hlasové hygieny šetřit hlasivky, nepřekřikovat se nezdržovat se v zakouřeném prostředí neodkašlávat naprázdno nepít příliš studené, horké nápoje nemluvit dlouho v mrazivém počasí

Motorika mluvních orgánů deficity v oblasti motoriky mluvidel – častá příčina problémů výslovnosti základy motoriky mluvních orgánů vznikají již v intrauterinním vývoji proces artikulace představuje jeden z nejnáročnějších procesů jemné motoriky člověka

Odpovídajícími pohyby jazyka, měkkého patra, čelisti a úpravou postavení rtů se mění: tvar velikost ústní a hrdelní dutiny

Rozvoj motoriky artikulačních orgánů cvičení pohyblivosti rtů cvičení pohyblivosti jazyka cvičení hybnosti čelisti, měkkého patra vše hravou formou

Motorika rtů účast rtů je při realizaci různých hlásek aktivní či pasivní zapojení při realizaci hlásek o, u, p, b, m, f, v, s, š pasivní postavení – a, t, k, h

Ovlivňování hybnosti rtů špulení foukání pískání zaostřování nafukování tváří posouvání koutků úst vpravo-vlevo

Ovládání hybnosti jazyka jazyk – má při artikulaci primární úlohu svým postavením mění objem dutiny ústní vytváří různé druhy překážek proudu vzduchu svalstvo jazyka – velmi aktivní rychlé, cílené, přesné pohyby

Cvičení hybnosti jazyka- pohyby: vpravo-vlevo nahoru-dolů pohyb jazyka do kruhu kolem retního otvoru zvedání jazyka na dáseň za horní zuby přitisknutí hrotu jazyka za dolní řezáky posouvání jazyka zezadu dopředu po horní patře korýtko

Čelisti se účastní artikulace pohyblivá – dolní čelist vzdálenost obou čelistí od sebe – čelistní úhel

Cvičení hybnosti dolní čelisti: spouštění-přitahování při otevřených a zavřených ústech žvýkací pohyby krouživý pohyb oběma směry posun vpřed-vzad cvakání zubů zívání

Měkké patro je pokračováním tvrdého patra vždy se aktivně účastní artikulace může se zvednout a oddělit dutinu ústní od ostatních rezonančních dutin může poklesnout a uvolnit vstup výdechovému proudu vzduchu do dutiny nosní

Rozvoj hybnosti měkkého patra foukání kloktání bublání slámkou do vody pití tekutiny slámkou