Chování poškozující zdraví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana zdraví Výukový program RNDr. Ivana Kopová.
Advertisements

Kleine – Levinův syndrom
ŠIKANA.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
DĚLENÍ DROG.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
PROBLEMATIKA HIV a AIDS
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Alkohol Pojem alkohol pochází z arabského AL-KAHAL
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Drogy Výchova ke zdraví.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_VkZ.6.01-Šikana-prezentace
Rodinná výchova Kristýna Němcová 7.B.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Zpracovala: Hana Májková 1. stupeň ZŠ 5. ročník
Mentální anorexie.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rizikového chování v dospívání
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
Duševní zdraví a psychohygiena
Poruchy příjmu potravy
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
NEBEZPEČÍ TOXIKOMANIE A PROMISKUITNÍHO ŽIVOTA
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociální patologie SCPT SCPA
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
Sociální patologie SCPT SCPA
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Základní charakteristika
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Poruchy příjmu potravy PPP MUDr. Václav Krmíček Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Kapavka Onemocnění přenášené pohlavním stykem Bakteriální onemocnění Charakteristické hnisavé záněty pohlavních a vylučovacích cest (někdy i hrtanu a.
P ORUCHY PŘÍJMU POTRAVY ANOREXIE, BULIMIE, Z ÁCHVATOVITÉ PŘEJÍDÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám.
Šikana mezi dětmi a ve školách Vypracovala: Terezie Daňková.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák DROGY Co je vlastně droga? Měkká droga - proč? Může být doping droga? Tvrdá.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Sexuálně přenosné nemoci TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Drogy
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Psychotropní látka (Též Psychoaktivní droga, omamná látka, často nepřesně droga nebo návyková látka) 
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_DROGY Výchova ke.
Číslo v digitálním archivu školy
Šikana.
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ANOREXIE A BULIMIE.
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Drogy – nebezpečí návykových látek
Transkript prezentace:

Chování poškozující zdraví Psychologie zdraví Chování poškozující zdraví

Chování poškozující zdraví Drogy Doping Poruchy příjmu potravy Rizikový sex Agrese a agresivita Šikana

Drogy Tabák Alkohol Marihuana a hašiš Pervitin Kokain Tlumivé léky Opiáty Organická rozpouštědla LSD, MDMA a další látky vyvolávající halucinace Kombinace různých návykových látek

Doping Podle Pyšného (2006) je doping definován jako jev, při němž dochází k porušení jednoho nebo více antidopingových pravidel. Přítomnost zakázané látky či jejích metabolitů nebo indikátorů v těle sportovce. Použití nebo pokus o použití zakázané látky nebo metody. Odmítnutí nebo nedostavení se k odběru vzorku bez náležitého důvodu po výzvě nebo jiný způsob vyhýbání se dopingové kontrole. Porušení požadavků týkajících se dostupnosti sportovce pro kontrolu mimo soutěž včetně neposkytnutí požadované informace o pobytu a vyhýbání se testům. Podvádění nebo pokus o podvádění v průběhu kterékoliv části dopingové kontroly. Držení zakázaných látek a látek umožňujících zakázané metody. Nelegální nakládání s jakoukoliv zakázanou látkou nebo látkou umožňující zakázané metody. Podávání či pokus o podání zakázané látky nebo aplikace metody sportovci nebo podporování, podněcování, navádění, napomáhání nebo jiná prokázaná spoluvina. Zakázané látky a metody se dají rozdělit do tří skupin – na látky a metody zakázané na ty, které jsou zakázané během soutěže, a na ty, které jsou zakázané v některých sportech.

Poruchy příjmu potravy Působením „mediálního obrazu krásy“, který je představují přehnaně hubené modelky, má mnoho lidí zkreslené nároky na ideální postavu. Mnoho lidí ve snaze získat ideální postavu nezdravě snižuje příjem potravy. Toto opatření vede k tzv. „jo-jo efektu (Yo-Yo Effect) – střídavé úbytky a přírůstky na váze v důsledku nepřiměřených redukčních diet motivovaných touhou rychle zhubnout“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 237).

Mentální anorexie „Anorexie mentální (Anorexia Nervosa) je vyhladovění sebe samého. Podle MKN-10 porucha vyvolaná úmyslným snižováním váhy, kterou si způsobuje postižený sám tím, že se vyhýbá většině jídel a užívá další způsoby snižování váhy, jako je vyprovokované zvracení, užívání laxativ, diuretik, nadměrné cvičení“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 38)

Bulimia nervosa „Stav nenasytného hladu po potravě. Příčina může být fyziologická jako při mozkové lézi nebo endokrinní poruše, ovšem nejčastěji jde o příčinu psychologickou“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 71).

Rizikový sex Mezi charakteristické rysy 21. století patří žít naplno, vyzkoušet všechny dostupné prostředky zábavy. Tento fakt s sebou přináší i velká rizika.

Sexuálně přenosné choroby Bakteriální (syfilis, kapavka, chlamydiová infekce, měkký vřed aj.) Virové (herpes, HIV, AIDS, lidský papilomavirus, herpes virus, hepatitida) Parazitické (veš muňka, svrab) Plísňové (kandidóza) Protozoální z prvoků (amebóza, giardióza, trichomoniáza)

Agrese a agresivita „Agrese (Aggression) je nepřátelství, útok, útočné či výbojné chování vůči osobě, předmětu či překážce k uspokojení potřeby (reakce na frustraci). Biologicky jakákoli fyzická akce nebo hrozba akcí, kterou jednotlivec zmenšuje svobodu či genetickou způsobilost jiného jedince“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 18). „Agresivita (Aggressiveness) je sklon k útočnému jednání, v etiologii vůči druhému jedinci vlastního druhu – tzv. agresivita vnitrodruhová, anebo vůči druhému jedinci jiného druhu – agresivita mezidruhová. Převážně jde o získání potravy, pohlavního partnera, teritoria nebo postavení v hierarchii skupiny“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 19).

Šikana Jedná se o proces, při kterém jeden nebo více žáků úmyslně a většinou opakovaně týrá spolužáka nebo spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci (Martínek, 2009). Podle P. Říčana (1995) „tělesné, psychické či spojené ponižování nebo týrání jedinců jinými, nejčastěji ve vrstevnických skupinách, ale též na pracovišti a jinde. Původci šikany bývají jedinci tělesně silnější, starší, vyspělejší, výše postavení či v početní převaze“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 580).

Vývojová stadia šikany podle Martínka (2009) Ostrakismus Fyzická agrese a psychická manipulace Vytváření jádra Vytváření norem Totalita

Mobbing a bossing „Mobbing je teror na pracovišti, psychoteror. Převzato v mnoha evropských jazycích. Představuje nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti, psychologického nátlaku, šikany. Typická je rafinovanost, skrytost, zákeřnost“ (Hartl, Hartlová, 2010 s. 313). „Bossing je šikanování a pronásledování ze strany nadřízeného, který si zasedne na podřízeného a tyranizuje ho. Ochranou je existence osoby nezávislé na podnikové hierarchii, která má důvěru a přijímá a hodnotí stížnosti zaměstnanců“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 69).

Literatura ATKINSON, R., L. et al. (2003). Psychologie. Praha: Portál. 751 s. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál. 797 s. HAŠKOVCOVÁ, H. (2004). Manuálek o násilí. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně. 83 s. KALLWASS, A. (2007). Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál. 144 s. KOLEKTIV. (2007). Drogy otázky a odpovědi: příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese. Praha: Portál. 200 s. KŘIVOHLAVÝ, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál. 279 s. MARTÍNEK, Z. (2009). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada. 150 s. MILOVSKÝ, M. (2008). Konopí a konopné drogy: adiktologické kompendium. Praha: Grada. 533 s. NEŠPOR, K. (2004) Příručka pro život ve 21. století. 59 s. PYŠNÝ, L. (2006). Doping: rizika zneužití. Praha: Grada. 93 s. VÁGNEROVÁ, K. et al. (2009). Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. Praha: Portál. 147 s. VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 870 s. VOKURKA, M., HUGO, J. (2007). Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf. 518 s.