Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:ICT ve výuce Číslo a název šablony klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název ověřovaného materiálu: Digitální učební materiál pro výuku matematiky VY_32_INOVACE_MAT_236 Ročník:4. Vzdělávací obor:65-42-M/01 Hotelnictví Předmět:Matematika Tematická oblast:Statistika Téma:Charakteristiky variability Jméno autora:Mgr. Eva Stammová Vytvořeno dne:Září 2012 Metodický popis, (anotace) Výukový materiál slouží k seznámení a procvičení základních charakteristik variability
Charakteristiky variability
??? Urči aritmetický průměr, modus a medián obou souborů. – soubor A: 7; 7; 7; 8; 8; 8; 8; 9; 9; 9 – soubor B: 1; 1; 1; 8; 8; 8; 8; 15; 15; 15 stejné průměry obou souborů přesto se liší proměnlivostí hodnot znaku nutné charakteristiky variability
Odchylky od středních hodnot ukazují jak se od sebe liší jednotlivé hodnoty vyjadřují šířku okolí kolem střední hodnoty
Charakteristiky variability variační rozpětí směrodatná odchylka rozptyl
Variační rozpětí
Variační rozpětí [ ] rozdíl maximální a minimální hodnoty znaku určuje rozpětí statistického souboru menší hodnota = větší stejnorodost souboru
Příklad: Ve volejbalovém družstvu jsou děvčata s výškou postavy: 178; 181; 168; 176; 178; 179cm. Urči variační rozpětí družstva.
Příklad: Výše odměn pracovníků dvou skupin ukazuje tabulka. Porovnej skupiny podle variability odměn. 1.skupina skupina
Rozptyl
Rozptyl [ ] průměr druhých mocnin odchylek jednotlivých hodnot od aritmetického průměru ukazuje rozmístění hodnot kolem průměru
Směrodatná odchylka
Směrodatná odchylka [ ] je druhá odmocnina z rozptylu určuje proměnlivost znaku menší hodnota = hodnoty znaku se méně liší od aritmetického průměru
Příklad: Při střelbě na terč dosáhl závodník z deseti ran těchto bodů: 5, 7, 10, 9, 9, 7, 10, 9, 8, 8. Urči rozptyl a směrodatnou odchylku.
metodické poznámky výklad společně s nácvikem dovedností součástí hodiny je pracovní list, který žáci zpracovávají samostatně po prezentaci použité zdroje Emil Calda. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU, 3. díl. 1. vydání. Praha: PROMETHEUS, spol. s r. o., ISBN