Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková
Věda jako metoda zkoumání a vytváření znalostí (věda x zdravý rozum) Věda přijímá autoritu empirických dat - otázky ve vědě zodpovídáme pomocí dat a její představy jsou prostřednictvím dat testovány. Pro vysvětlení dat věda vytváří teorii, kterou testuje pomocí dalších dat.
Vědecké zkoumání je Empirické Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie …………………………….. Systematické, organizované, plánované Respektující pravidla Objektivní Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) Otevřené kontrole Kumulativní
Přírodní vs. sociální věda 4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) an = a1 + (n - 1)d s = v . t Deterministické závěry x pravděpodobnostní závěry Univerzální platnost závěrů x omezená platnost závěrů Kauzalita x obtížné nalezení důkazů o kauzalitě (3 podmínky kauzality) (Disman, 1998:15)
Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem
Korelace = statistický vztah mezi proměnnými Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými
Zkreslení Značka vozu ovlivňuje sex! Řidiči vozů Porsche mají sex častěji než řidiči vozů Škoda. Zavedení uniforem ve školách zlepšuje morálku dětí – půl roku po zavedení uniforem ve škole xy klesla absence o 47 % a snížil se počet násilných incidentů o 71 %. Manželství tlumí deprese – lidé žijící v manželství mají o 48 % méně depresivních stavů než singles. Děti, které navštěvovaly jeden ročník přípravné třídy mají horší skóre v testu zralosti než děti, které navštěvovaly dva ročníky – přípravná třída zlepšuje školní zralost.
Proč? Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách - různé typy zkreslení Aktér, který má své motivy, záměry, cíle Výzkumník jako součást zkoumaného světa Co z toho vyplývá? Nelze dosáhnout úplně popsaného přirozeného systému, pracujeme vždy s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek)
Pomůže nám experiment? Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon)
Klasický experiment Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) Měření Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami?
Limity experimentu Alternativa klasického experimentu: následné pozorování na dvou skupinách; kvaziexperiment Retenční test Efekt přirozeného vývoje Hawthornský efekt
Lze použít experiment? Vliv dramaterapie na socializaci osob bez domova Srovnání lázeňské a medikamentózní léčby epilepsie Co lépe působí na rozvoj vědomostí a znalostí žáků: týmové nebo tradiční vyučování?