Zdraví a internet Alena Černá PSY279. Co je to zdraví? Jak ho můžeme definovat? … a hlavně – kdo to určuje?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Iluze a realita virtuálních přátelství klíč k sociálním problémům PhDr. Vojtěch Bednář
Advertisements

Zákon o sociálních službách
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ. SVĚT KOLEM NÁS SE MĚNÍ … MĚNÍ SE NAŠI PŘÁTELÉ? MĚNÍME SE MY? ? ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ.
Je zdravotnictví veřejný statek? Zdravotnické statky nesplňují základní charakteristiky pro veřejný statek – nejsou nevylučitelné ze spotřeby a nejsou.
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Welfare = „životní pohoda˝ „kvalita života” – PRODUKCE je hlavním cílem komerčních chovů: – Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO) udává,
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Zpracovala: Hana Májková 1. stupeň ZŠ 5. ročník
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Psychologie osobnosti
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Tělesné sebepojetí.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychologické aspekty zdraví
Základy psychologie – úvod
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Úvod do estetiky estetika.
Agrese a agresivita.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální patologie SCPT SCPA
závislost na internetu
Modely mentální retardace
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Od moderní k nové společnosti
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Definice, základní pojmy
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
KYBERŠIKANA.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Prezentace výzkumu Zbiroh 2018
Škola základ občanského života
Rodičovství biologické a pěstounské
Předsudky a stereotypy
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
česká asociace sdílené ekonomiky
Transkript prezentace:

Zdraví a internet Alena Černá PSY279

Co je to zdraví? Jak ho můžeme definovat? … a hlavně – kdo to určuje?

Definice zdraví podle WHO „Stav fyzické, psychické, sociální a estetické pohody". - Tedy nejedná se jen o absenci nemoci nebo vady. Jak se měří úroveň zdraví – absence infekčních nemocí, kojenecká úmrtnost, střední délka života (dožití), dostatek léků, dostatek lékařů a dostupnost zdravotnické péče. Právo na zdraví, život a pohodu; štěstí stále víc chápáno v termínech tělesnosti a životních funkcí

Foucault, bio-politika a bio-moc Jde o praktiky moderních (pozdně- moderních) národních států, kterými zajišťují kontrolu nad tělem a nad celou populací …jde o otázky veřejného zdraví (screening na mamogramu, léky na cholesterol a osvětové programy – a jejich vlastní zájmy, povinné očkování…), regulace heredity (screening v těhotenství a leckdy riziková vyšetření) a regulace možných rizik (extrém – sterilizace). Jde i o mnohé mechanismy, které nemusí být přímo spojeny s fyzickým zdravím (sexualita, normalita – reprodukce, bydlení). Stát jako „protektor“ života populace, kde údajnou největší hodnotou je život sám (život na lécích, přístrojích?) – omluveno nebo obhájeno může být téměř cokoli. Skupiny či jednotlivci, kteří jsou identifikování jako hrozba pro život národa nebo odporují „humanitě“ mohou být bez potrestání eradikováni. Kdo určuje, jak se má konceptualizovat zdraví a nemoc? A jakou roli v tom hraje internet?

Poradny odborníků, „odborné“ články a bio-moc „premenstruační syndrom“? Estetika a funkce – oční operace, plastická chirurgie Lifestylové články a online magazíny jako zdroj produkce (a reprodukce) toho, co je zdraví (krása=zdraví?, oddělení těla a duše – karteziánský přístup) – příčiny nemocí se stále hledají buď v těle, nebo v duši tělo a mysl se zásadně oddělují, sociální vztahy nesouvisí se zdravím a nemocí; etnomedicíny (časté kosmologické propojení těla, duše a self) nikdy nehledají jedinou (buď tělesnou, nebo duševní) příčinu nemoci – běžné je propojení se soc. vztahy, dušemi zemřelých předků a podobně Zdraví v západním pojetí - získaný atribut, výsledek tvrdé práce, sportu, stravování se předepsaným způsobem a nechávat se od hlavy k patě rohlížet odborníky Zvnitřnění biomoci – umožňuje její hladké šíření (lifestylové články a média) a individuální disciplína se jeví jako přirozená – a Foucault by řekl, že její političnost je nám neviditelná („zdraví a hubnutí“ – často jedna rubrika)

Co vše lze nahlížet jako nemoc a kde hrají hlaví roli „hormony“ Premenstruační syndrom: Zkroťte pekelné období (Blesk pro ženy, zeny-zdravi-a-hubnuti/134980/premenstruacni- syndrom-zkrotte-pekelne-obdobi.html ) zeny-zdravi-a-hubnuti/134980/premenstruacni- syndrom-zkrotte-pekelne-obdobi.html sociální podmínky tělesné existence? skutečnost, že je menstruace jako taková vnímána mnohými kulturami – včetně té naší – jako víceméně negativní jev pocity žen x „problémy“, které s nimi má okolí tělo jako laboratoř

Internet jako prostředník užití biomoci – nebo možnost získat kontrolu? Digital divide - Selwyn (2004) Digital divide – rozdíl ve využívání ICT různými skupinami lidí Dříve - rozdíl mezi lidmi, kteří měli a neměli přístup k ICT –Řada výzkumů ukazujících nerovnoměrný přístup k ICT závislý na SES, příjmu, pohlaví, vzdělání, věku, místě bydliště a rase

–Nedostatek základní dig. zkušenosti způsobený nedostatkem zájmu, strachem z PC, neatraktivitou technologie („mental access“) –Nevlastnění PC a připojení („material access“) –Nedostatek DS způsobený nedostatečným vzděláním nebo soc. podporou („skills access“) –Nedostatek příležitostí být na PC („usage access“) (Van Dijk); zkrátka – dnes mají přístup ( západním světě) skoro všichni – ale ne všichni mohou tuto možnost plně využít – z různých důvodů

Lidé si většinou nevšímají aktuálnosti informací Důvěryhodnost stránek hodnotí podle designu A to i tzv. digital natives… Jaká další nebezpečí mohou číhat na internetu – a jaké výhody naopak přináší?

Disinhibiční efekt (Suler) Online disinhibice znamená ztrátu zábran v komunikaci a „odvázanost“, která by v offline světě nebyla možná Projevuje se například tím, že člověk na internetu často udělá, napíše, pošle atd. i věci, které by se v offline světě zdály „moc“. Suler rozlišuje dva typy disinhibice: neškodnou (benign) a nepříjemnou, otravnou (toxic).

Benign - umožňuje prostřednictvím ztráty zábran lepší porozumění sobě samotnému, protože dovoluje projevit se tak, jak bychom chtěi, ale offline bychom se třeba ani neodvážili. Díky ní se lidé na internetu také často k sobě chovají pozitivněji než offline – více podporují a vyjadřují pochopení. Toxic pak zahrnuje právě agresi, hrubou kritiku, výhrůžky a podobně.

Proč však k disinhibovanému chování na internetu dochází? Suler nabízí vysvětlení prostřednictvím šesti faktorů a popisuje jednotlivé prvky disinhibičního efektu: Disociační anonymita: možnost skrýt svou identitu, díky čemuž se lidé cítí méně zranitelní než v reálném světě. Neviditelnost: dává lidem odvahu dělat věci, které by jinak nedělali. Ostatní nevidí náš výraz, stejně jako my nevidíme jejich – nevíme, jak druzí vypadají, když něco sdělují, oni zase neznají naše reakce. Asynchronicita: komunikace přes internet neprobíhá nutně ve stejném čase; i pokud probíhá, stejně máme čas na rozmyšlenou, není třeba reagovat okamžitě. Solipsistická introjekce: na základě toho, jak se komunikační partner jeví, si o něm vytváříme obrázek, k čemuž využíváme nejen to, co skutečně vidíme, ale také svou vlastní fantazii. V podstatě do tohoto obrázku promítáme své vlastní představy a přání. Výsledkem není reálný obraz druhého, ale směs některých charakteristik, viditelných prostřednictvím monitoru a našich vlastních představ o druhém (které jsou do značné míry odrazem spíše nás samých). Disociační imaginace: spojení solipsistické introjekce se specifickým prostředím internetu vede člověka k představě, že komunikace se odehrává v jiném – virtuálním - světě, mimo svět reálný, a není třeba hledět na následky. Minimalizace autority: na internetu nevíme, jaký společenský status má ten druhý; obavy, které plynou s otevření se před někým, kdo by mohl být autoritou či mít vyšší společenský status, tak mizí. - co z toho plyne za výhody – a nevýhody?

Další rysy internetového prostředí (Suler) omezené vnímání prostředí založené na textu multiplicita komunikace možnost záznamu interakce rovnocenný status uživatelů překonání geografických překážek odlišné stavy vnímání podobné snu časová flexibilita

Virtuální identita – experimenty a identita reálná Můžeme být kýmkoli – děláme to skutečně? Jak to může souviset s tématy, týkajícími se zdraví? Identita a self-esteem, ideální já, aktuální já, nechtěné já… Adolescence a experimenty s identitou - mladší adolescenti experimentují spíše kvůli sociálním vazbám, dívky častěji experimentují kvůli oznání sebe sama a sociální kompenzaci, introverti častěji kvůli sociální kompenzaci. U témat týkajících se zdraví mohou být obecně motivy jaké?

S identitou experimentujeme poměrně málo. Většina lidí se na internetu projevuje reálně, má tendenci uvádět pravdivé údaje, dost toho o sobě prozradí. Jak to může souviset s koceptem biomoci, o němž jsme mluvili na začátku? Je internet jejím šiřitelem nebo může sloužit i jinak? monopol na informace mizí – ale-umíme je filtrovat?

Literatura Foucault, M. (2009. Zrození Biopolitiky. Centrum pro studium demokracie a kultury. Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. CyberPsychology & Behavior, 7,