Úloha 2 Zabezpečení prostoru pomocí detekce zvuku. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014
Sestavit zařízení, které oznámí vznik zvuku s vyšší intenzitou Zadání úlohy Úlohu lze použít např. jako hlídač úrovně signálu, v oblastech měření úrovně hluku. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014
Postup - Navrhnout algoritmus pro uvedenou úlohu - Sestavit zařízení z komponent podle zadání (mikropočítač NXT, zvukový senzor) - V PC vytvořit program pro mikropočítač NXT - Otestovat systém, zapsat hodnoty do tabulky - Provést změny nastavení – konfigurace Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014
Použité díly Vstupní zařízení: Zvukový senzor Výstupní zařízení Displej mikropočítače Integrovaný reproduktor mikropočítače
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Algoritmus Start Zvukový senzor Vyhodnocení úrovně signálu Spuštění zvuku
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace Připojíme senzor k mikropočítači do portu 2
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace - program Spustíme vývojové prostředí LEGO MINDSTORMS Education NXT Programming V záložce File vybereme možnost New a vytvoříme nový projekt
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace - program V pravé části programu se nachází nástrojová lišta s programovými komponenty Nástrojová lišta obsahuje tři záložky, zvolíme prostřední – Kompletní zobrazení
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Seznámení s prvkem - smyčka Smyčka je část kódu, který se opakuje, pokud je splněna podmínka Smyčka se nachází v záložce Flow pod tlačítkem s názvem Loop Flow Loop
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Klikneme-li levým tlačítkem myši na programovatelný prvek, vyvoláme nabídku vlastností Control – Nastaví podmínku, kdy se má smyčka opakovat Forever – Běží do nekonečna Sensor – Běží pokud je na určitém sensoru daná hodnota Time – Běží po určitý čas Count – Běží po určitý počet opakování Logic – Běží pokud má proměnná danou hodnotu Seznámení s prvkem - smyčka
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace - program Pro čtení dat ze senzoru opakovaně použijeme smyčku Z panelu nástrojů vložíme komponent Smyčka do vlákna programu Flow Loop
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Seznámení s prvkem – senzor zvuku SensorSound sensor Senzorový prvek umožnuje číst data ze sensoru Zvukový sensor se nachází v záložce Sensor pod tlačítkem s názvem Sound sensor
Seznámení s prvkem - zvuk Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Klikneme-li levým tlačítkem myši na programovatelný prvek, vyvoláme nabídku vlastností Port: vybrání, ke kterému vstupnímu portu je senzor připojen. Compare: slouží k nastavení úrovně zvuku pro porovnávání s hodnotou snímanou senzorem. Stejnou funkci má i volba znamének větší a menší.
Seznámení s prvkem - switch Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Control - V této oblasti lze určit zda se bude rozhodování switch řídit hodnotami které předem zadáte nebo výstupem ze senzoru Senzor – Zde lze nastavit z jakého senzoru bude brát switch data pro rozhodování
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace – program Do vytvořené smyčky vložíme prvek switch Prvek switch nastavíme aby se rozhodoval podle dat ze zvukového senzoru
Seznámení s prvkem - zvuk Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Chceme-li Vydat zvuk, použijeme prvek Sound Tento prvek se nachází v záložce Action pod tlačítkem s názvem Sound
Klikneme levým tlačítkem myši na programovatelný prvek a vyvoláme nabídku vlastností Action – Sound File – Spustí přednastavený zvuk Action – Tone – Spustí určitý tón Volume – Nastaví úroveň hlasitosti zvuku Control – Nastaví jestli se má zvuk spustit nebo vypnour Note – Vybrání tónu k přehrání Seznámení s prvkem - sound Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014
Postup realizace - program Do prvku switch vložíme do horní větve (podmínka je splněna) prvek Sound;
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace - program Program nahrajeme do mikrokontroleru a spustíme ho. Při vyšším hluku se spustí zvuk na mikrokontroleru
Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Výstup programu Provedeme měření událostí ve svém okolí (Projíždějící auta, hlasitá televize, práce v dílně) Výsledky zapíšeme do tabulky
Děkuji za pozornost Po provedení úlohy ukliďte pracoviště a zkontrolujte, zda máte všechny zapůjčené součástky. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014
Použité zdroje a literatura Ostatní zdroje jsou autora Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014