Dýchací soustava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Stavba plic a výměna plynů
Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Dýchací soustava člověka
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dýchací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dýchací soustava 1.
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Dýchací soustava2.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
Plíce. Stavba plicních váčků : PLÍCE JE PÁROVÝ ORGÁN, KTERÝ UMOŽŇUJE VÝMĚNU PLYNŮ.MEZI KRVÍ A VZDUCHEM. : DO ALVEOL SE DOSTÁVÁ VZDUCH, KYSLÍK DIFUNDUJE.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_586_Dýchací ústrojí I Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Dýchací soustava
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
3. Plíce.
Obr. 2 Dýchací systém.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Dýchací soustava

Podobnost získávání energie ze dřeva v lese a z živin v buňce Kouř Oxid uhličitý a vodní pára Kyslík Oheň Buněčné spalování Palivo Živiny Popel Močovina apod.

Úvod Buňky potřebují energii Tu získávají spalováním živin za přítomnosti kyslíku Při spalování vznikají kromě energie ještě oxid uhličitý a voda Kyslík přijímáme při nádechu Oxid uhličitý a vodní páru vydechujeme

Fáze dýchání Výměna plynů mezi okolím a plícemi Výměna plynů mezi plícemi a krví Výměna plynů mezi krví a buňkami Buněčný metabolismus – spalování živin za přítomnosti kyslíku

Výměna plynů mezi okolím a plícemi Horní cesty dýchací Dutina nosní Vystlána tenkou sliznicí Produkuje hlen, na kterém se zachytávají nečistoty Epitelové buňky s řasinkami – posunují hlen ven Může vzniknout zánět – rýma Vzduch se zde zahřívá a čistí od mechanických nečistot a mikroorganismů

Hltan Dolní cesty dýchací Hrtan Křížení s trávicími cestami Mízní uzliny – „mandle“ otékají při boji s infekcí Dolní cesty dýchací Hrtan Proti vstupu potravy chráněn hrtanovou příklopkou Trubice vyztužená chrupavkami Např. chrupavka štítná Hlasová štěrbina Hlasivky

Průdušnice, průdušky Trubice vyztužené chrupavkami Produkce hlenu Zachytávají se na něm nečistoty Buňky s řasinkami Posouvají hlen ven z dýchací soustavy Hladká svalovina U astmatiků při působení alergenu může dojít ke křečím spojeným se zvýšenou produkcí hlenu – astmatický záchvat

Plíce Nádech a výdech Plíce jsou kryty blánou = poplicnice Hrudní koš je vystlán zevnitř blánou = pohrudnice Díky vrstvičce tekutiny mezi poplicnicí a pohrudnicí vzniká podtlak. Tím jsou obě blány „přisáty“ k sobě. Nádech = plíce se rozpínají díky rozpínání hrudníku Výdech = když povolí napětí hrudních svalů plíce se smršťují a stahují zpátky i hrudní koš

Výměna plynů Průdušky se v plicích větví na průdušinky, které ústí do plicních váčků Ve stěně váčků nacházíme „jamky“ zvané plicní sklípky, které jsou opředeny cévami Ve sklípcích dochází k předání kyslíku do krve a odstranění oxidu uhličitého z krve

Výměna plynů mezi plícemi a krví Kyslík přechází do krve a oxid uhličitý z krve přes tenkou stěnu plicních sklípků do vlásečnic, jimiž jsou sklípky opředeny.

Výměna plynů mezi krví a buňkami Kyslík je roznášen krví do tkání až k jednotlivým buňkám. Z vlásečnic prochází přes cytoplazmatickou membránu do buňky.

Buněčný metabolismus – spalování živin za přítomnosti kyslíku Díky přítomnosti kyslíku v buňce může dojít k přeměně některých látek a k získání energie. Produktem je oxid uhličitý, který přechází zpět do krve.