Náš svět člověk, společnost a věda fyzika v globálním měřítku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
K novověké filosofii 16.–17. století
Jak vyhrát nad pochybnostmi Bůh může skrze Tebe udělat o hodně více, než jsi si schopen uvědomit či představit, ALE nesmíš pochybovat !!! • Pochybnosti.
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Hodnotová orientace svobodné generace
Řeč, jazyk, mluva.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Jak funguje věda - jak vědci přemýšlejí, - jak přicházejí na své objevy, - co můžeme od vědy očekávat - a co naopak ne Mgr. Jan Kolář, Ph.D. Ústav experimentální.
3. A dál… Účast na 13. konferenci Forum 2000 Založení Fyzikální klubu při SPŠE Pardubice.
Dětský svět Dětské naivní teorie
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Aristotelés – část druhá
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Osvícenství.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
ETICKÉ PROBLÉMY FYZIKŮ Roman Král. O CO JDE Nastínění problému Situace 17. x 20. Století Manhattan Project Německý jaderný program Poválečný přístup k.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Úsměv je levnější než elektřina a dává více světla.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Redefinice společnosti vědění V posledních letech pokusy o redefinici. Dva základní poznatky: 1. vědění není statické, ale dynamické 2. jednotlivé společenské.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Definiční obor a obor hodnot
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Standardizace odborné zdravotní péče
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úsměv je levnější než elektřina a dává více světla.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Právo a spravedlnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Náš svět člověk, společnost a věda fyzika v globálním měřítku Patrik Čermák

Hlavní body Úvod – Mozek Člověk a společnost (Odkud jsme?, Život?) Historie, Definice, Souvislosti, Smysl Poznání a Pravda Definice, Vědecká metoda Věda Fyzika (vs. Náboženství a Víra) Co to?, Proč to?, Paralely, Co dál? Vyspělost – Boj jednotlivce? Pro sebe, nebo pro společnost? Globální výzvy lidstva (20. vs. 21. století) Krize?, Další?, Předcházet tomu? Shrnutí, Diskuze, Závěr

„Hloupost je souhrn vědomostí, které nám chybí.“ Úvod „Hloupost je souhrn vědomostí, které nám chybí.“ „Není hanbou nic nevědět, jistě je však hanbou nechtít se nic naučit.“ (Platón) Budeme odpovídat na otázky, otazníků však bude (doufám) přibývat.

Úvod - Mozek „Výkon“ - 38 petaflops (38 biliard operací za sekundu) „Kapacita” – 3 584 TB Myšlení: Analýza Syntéza Hodnocení

Člověk a společnost – Historie Kreacionismus Evolucionismus

Člověk a společnost – Historie Darwin vs. Církev? Ne! A co takhle syntéza: Kreacionistický Evolucionismus Kdo ví…

Člověk a společnost – Definice Člověk – živočišný druh, savec. Žije ve společnostech, užívá pro přetváření a zlepšování svých životních podmínek nástroje, které cílené vyrábí. Společnost – sociologie, souhrn vztahů mezi lidmi vzniklý v průběhu postupného vydělování se člověka z přírody. Jejím základem je lidská potřeba sdružovat se při sledování společných zájmů. Encyklopedie Diderot, 1999

Poznání ,,Poznání je předpokladem poznání, podobně jako oko je předpokladem zraku, avšak současně není v jeho zorném poli.“ Smyslové Rozumové

Pravda Pravda, tradičně přiměřenost poznání nebo výpovědi ke skutečnosti. V novověkém vědeckém myšlení se často chápe jako nerozpornost, soulad mezi různými výroky. V současné vědě se důraz posouvá na možnosti verifikace (ověření) nebo falzifikace (vyvrácení) hypotéz a tvrzení; pravda je pak často chápána pouze jako pravdivostní hodnota proměnné nebo výroku. Encyklopedie Diderot, 1999

Vědecká metoda Pozorování a popis skutečnosti (vjemů, poznatků). Formulace problému. … Příprava hypotéz (návrh vysvětlení s obecnou platností, indukce) Předvídání (logická dedukce z hypotéz) Ověření souladu skutečnosti s předpovědí (buď aplikací předpovědi na experiment nebo aplikací na soubor dat získaný jinak) a ověření logické správnosti předchozích kroků. Wikipedie, otevřená encyklopedie

y=0…stav absolutního poznání Limita poznání y=0…stav absolutního poznání ???

Věda Fyzika Interdisciplinární věda (R. P. Feynman). Popírá dnešní fyzika existenci Boha? Ne. Víra vs. Náboženství Co dál? „Nejlepších výsledků se dosahuje tam, kde se střetávají dva myšlenkové proudy.“ (W. Heisenberg)

Jednotlivec vs. Společnost – V. Havel „Skutečně, dnešní chvíle je nejméně vhodná k tomu, abychom si lhali do kapsy: naší jedinou možností je vyvodit z toho, co se stalo, všechny patřičné konsekvence, zbavit se všech iluzí a jednoznačně se rozhodnout, co vlastně chceme a co pro to musíme dělat; nenamlouvat si přitom, že to, co děláme, je něčím víc, než čím to je, ale tím víc se o to prakticky, denně, houževnatě a s jasným vědomím všech rizik bít; a hlavně neukolébávat se sebelichotivými a sebeobelhávajícími řečmi o své národní inteligenci, moudrosti, kultuře, o kráse svých minulých činů a fatálně nám souzené tíze našeho národního údělu.“ Český úděl – esej, 1969

Jednotlivec vs. Společnost – V. Havel „Uvažuji-li jako to, co ze mne tento svět dělá – totiž jako lidské identity zbavený šroubek gigantického soustrojí –, pak opravdu nemohu dělat nic: ničení zeměkoule, ohlupování národů a výrobu tisíců nových termojaderných bomb samozřejmě nezastavím. Uvažuji-li však jako to, čím každý z nás původně je, resp. čím každý z nás má – nezávisle na stavu světa – základní možnost se stát, totiž jako svéprávná lidská bytost, schopná odpovědnosti ke světu a za svět, pak samozřejmě mohu dělat mnoho.“ Dopisy Olze – eseje psané ve vězení, 1982

Globální výzvy lidstva Mír pochopení, spolupráce Zdroje: obživa, energie 20. versus 21. století Řešení: Posun všech v Maslowově hierarchii směrem vzhůru? Myslím si, že z větší části ano.

Pro sebe, nebo pro společnost? Kategorický imperativ (I. Kant): „Jednej jen podle té maximy (zásady), od níž můžeš zároveň chtít, aby se stala obecným zákonem.“ „Jednej tak, abys používal lidství jak ve své osobě, tak i v osobě každého druhého vždy zároveň jako účel a nikdy pouze jako prostředek.“

Shrnutí Náš svět je plný krás, jichž můžeme užívat. Každý z nás je člověk, tudíž je součástí celku, a jako takový má za něj (chtě - nechtě) odpovědnost. Můžeme (mu) pomoci… „Čas ztracený v mládí již nelze nikdy nahradit.“ (A. Einstein) Per Aspera ad Astra!

Diskuze Co si o o tom myslíte?

„Lidé jsou vlastní hodnotou, nikoli pouhými prostředky.“ Závěr „Lidé jsou vlastní hodnotou, nikoli pouhými prostředky.“ (T. Akvinský)

… Děkuji za pozornost. patrik.cermak@email.cz www.pcermak.blog.cz