Internalizované poruchy chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

Sourozenec u porodu? ANO či NE?
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Deprese u dětí a dospívajících – tak trochu jiná deprese
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
o.s. Péče o duševní zdraví
PSYCHICKÉ JEVY.
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
NEMOC jako fenomén sociální práce
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Psychohygiena seniora
Emoce (city).
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Interrupce jako trauma
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Domácí násilí v praktické rovině
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Obtíže žáků s učením a chováním
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Klasifikace poruch chování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Přednáška č. 8 Schizofrenní poruchy. Historie Historie Schizofrenie je závažné duševní onemocnění, které se vyskytovalo ve všech historických epochách.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Deprese Diagnostika a léčba
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Seminář Trauma.
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Deprese: nová oblast neuropsychologického zájmu
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
POPORODNÍ DEPRESE Marie Skálová Tereza Pernicová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Charakteristiky vybraných nemocí
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Vyrovnávání se stresem
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Internalizované poruchy chování VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1

Internalizované (emocionální) poruchy

Průvodní znaky Nejsou ve školách na chování dítěte/žáka vždycky viditelné; ovlivňují jeho prožívání školních událostí, vnímání stresů a různých výukových situací; týkají dětí/žáků všech věkových kategorií; Vyznačují se dlouhodobými příznaky osamělosti, smutku a celkové nedůvěry ve vlastní perspektivu.

Charakteristické znaky Většinou jsou reakcí na psychosociální stres způsobený událostmi, jako jsou např. kritické životní situace a zážitky spojené se zneužíváním, týráním, šikanou, dlouhodobou neuspokojivou situací, se špatnými školními výsledky, s krizovou situací v rodině apod…; Tendenci k úzkostným reakcím, ke strachu ze selhání v náročných situacích mívají citově labilní děti/žáci, které jsou ve vztahu k okolnímu světu zpravidla nejisté, zvýšeně sugestibilní, jejichž sebevědomí bývá nízké.

Afektivní poruchy Úzkostná porucha bývá diagnostikována u dětí s dlouhodobě přehnanými, popř. nereálnými obavami, které ovlivňují jeho každodenní fungování. Úzkost je vnímaná jako negativní ladění celkového prožívání se somatickými symptomy obav a strachu

Kategorizace úzkostných poruch separační úzkostná porucha v dětství; sociální úzkostná porucha, fobická úzkostná porucha v dětství

Školní fobie – dilema kategorizace Nejde o záškoláctví – rozlišovat Dilema, zda patří k separační kategorii nebo fobické??? Znaky: dítě/žák mívá ve škole závažné problémy, které často končí dlouhodobou nemocí spojenou s absencí, vážné emoční rozladění, nadměrná bázlivost, nevyrovnanost nálad, výbuchy vzteku, stížnosti na nevolnost (ranní nevolnosti), dítě/žák často zůstává doma s vědomím rodičů – jednodenní absence atd. chování dítěte/žáka neprovází jiné problémové chování.

Intervence - behaviorální východiska Cílem je postupné oslabování vztahu mezi negativním prožíváním a školou. Riziko: podceňování potřeby intervence: Efektivita: včasnost, komunikace, pozitivní motivace, postoje, verbalizace strachů, režim, plánování kroků výuky a učení…

Prevence školní fobie

Prognóza Mezi dětmi v psychiatrické léčbě je podle literatury až 3,5-8 % dětí s intenzivními nebo výraznými projevy strachu, fobie nebo úzkosti. Přibližně 3,5 % dětí v průběhu svého života zažívá nějakou klinickou fobii, s vrcholem mezi 10.-14. rokem života. Odhady výskytu školních fobií se výrazně liší: od 0.04 % do 8 %

Dětská deprese Riziko: mnohdy dobře skrývaná Symptomy: přetrvávající depresivní nálada; nechutenství, nebo naopak přejídání, špatný spánkový režim, nedostatek energie, zvýšená podrážděnost. Ve škole: nápadně malá odezva na lákavé aktivity a stimuly; nízká sebeúcta, nedostatek pozornosti; nedůvěra v možnost ovlivňovat věci kolem sebe.

Formy dětské deprese Útlumová: depresivní nálada, neschopnost prožívat pozitivní city a radost (anhedonie), zvýšená unavitelnost, snížená psychomotorická aktivita Kognitivní depresivní nálada spojená s pocity viny, beznaděje, podrážděností a sebevražednými úvahami

Negativní myšlení při dětské depresi Zaměření reflexe Osobní výkon Schopnost ovlivnit události Minulost Pocity viny a studu Obava z opakování chyb Přítomnost Pocity selhání Pocity bezmoci Budoucnost Očekává horší perspektivu Pocity beznaděje

Znaky dětské deprese U dětí mívá deprese dlouhé trvání v opakovaných epizodických atakách. 1-2% dětí a 4-8% adolescentů Výskyt u dětí nad patnáct let: snížení výskytu u chlapců - hypotéza, že chlapci své strachy vybíjí v externalizovaných způsobech chování. - zvýšení výskytu u děvčat – hypotéza, souvislost s věkem - uzavírají se do sebe. Dlouhodobá deprese trvající přes dva roky zvyšuje úzkostnost dětí a snižuje jejich sebevědomí (Kauffman, 2005). Do dospělosti depresivní stavy přetrvávají u 70 % dětí

Intervence – vysoká individualizace Potřebuje: podrobnou diagnostiku sociálních, emocionálních a kognitivních dispozic a kompetencí, analýzu biografických krizových událostí se zřetelem na symptomy depresivních stavů, vyhodnocení aktuálních sociálních vazeb. Léčba medikací není v případě dětských depresí aktuální, léky podávané dospělým nejsou u dětí účinné (Kauffman, 2005, Elliot, Place, 2002), Význam psychologické nebo/a (speciálně)pedagogické intervence je proto jedinou cestou, jak posílit jeho fungování v běžných denních situacích a jak mu zprostředkovat otevřenou perspektivní budoucnost.

Příklady modelů intervence depresivního chování u dětí Behaviorální intervence: pracuje s rolemi, se sociálními kompetencemi, s participací v prosociálních aktivitách, s kauzálními faktory, se sebeprosazováním a sebekontrolou. Kognitivní intervence - založena na předpokladu, že chování a nálada je důsledkem myšlení, takže jeho změna může navodit změnu chování

Prointervenční model diagnostiky dětské deprese Předpokladem je vyloučení vazby deprese na jinou poruchu. Diagnostická hodnocení postupně reflektují následné oblasti: úroveň míry aktivity dítěte/žáka, deficity sociálních kompetencí, deficity sebekontroly, charakteristika depresivních projevů, úroveň míry sebevědomí a celkového pocitu neštěstí, omezení v sebevědomí a funkčnosti sociálních vztahů. Na prvním místě tohoto modelu stojí míra aktivity dítěte/žáka a na druhém sociálních kompetencí.