Management a řízení ve veřejné správě/neziskových organizacích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Advertisements

 “na službu orientované řízení veřejné správy” resp. institucí veřejného sektoru  (tj. nemocnic, věznic, celních úřadů, apod.)  heslo a nástroj řízení.
Neziskové organizace a jejich financování
Řízení jako ekonomický nástroj v neziskových organizacích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vize, Strategie, Cíle.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Strategické plánování + NPM přednáška
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
NAUKA O PODNIKU I.
Předmět: Řízení podniku 1
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Marketing a řízení NNO Přednáška Vstup pro kap v povinné literatuře Rektořík, J. kol. Organizace neziskového sektoru….
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Management NNO a strategické plánování
MARKETINGOVÝ MIX.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Úkol na příští seminář: Pro vybranou NNO: Vybrat nejvhodnější fundraisingové metody Sestavit seznam vhodných zdrojů Specifikovat okruh dárců Zpracovat.
Strategické plánování
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Tržní prostředí.
Fundraising Strategické plánování New Public Management
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Management a řízení ve veřejné správě/neziskových organizacích Přednáška pro MOVS Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Přednáška pro Nestátní neziskový sektor, FSS podzim 2012
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Strategie.
Podklady pro zpracování semestrální práce
Strategie regionu, obce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Marketing neziskových organizací
Ekonomika malých a středních podniků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Metody fundraisingu Strategie sponzorství
Ekonomika malých a středních podniků
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Management a řízení ve veřejné správě/neziskových organizacích Přednáška pro MOVS Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.

Obsah Řízení – management a jeho specifika ve veřejné správě New Public management Strategické plánování Fundrasing

Management means to have things done by other people.

Teorie řízení samostatná vědní disciplína, zabývající se zkoumáním a formulováním obecných poznatků o řízení těch systémů, které člověk sám cíleně vytváří a současně je jejich součástí, resp. v nich hraje určující úlohu (tj. systémy sociálně-ekonomické, nikoliv přírodní či věcné systémy).

Management konkrétní aplikace obecných poznatků při praktickém řízení; soustřeďuje se tedy spíše na konkrétní činnost řídícího pracovníka, tzn. na řídící práce.

2 dimenze managementu: Všeobecná - formálně přesahující. Obsahová - materiálně operativní.

Všeobecná dimenze tzv. formálně přesahující - jde vlastně o nauku o úlohách a funkcích managementu, jako je: rozhodování plánování organizace/organizační struktury koordinace motivování, aj.

Obsahová dimenze tzv. materiálně operativní - jde vlastně o nauku o funkcích podniku jako je: zásobování, administrativa, informatika, marketing, účetnictví, apod.

Formální prvky pojmu management Úkoly Cíle Lidé Nástroje Vedení lidí (leadership) Efektivita (dělat správné věci) Profesionálové Plánování Řízení (management) Efektivnost (dělat věci správně) Nadřízení/ podřízení Regulace Organizace Výkon Členové Motivace Inovace Spokojenost Dobrovolníci Controlling Rozhodování Existence a rozvoj organizace Dělba práce Připravenost

Obsahové prvky pojmu managemet Potenciály Produkty Projekty Procesy Výrobní faktory Vytváření Plánování Utváření Jejich zapojování Realizace produkce Organizování Organizace Jejich správa Rozvoj Vytyčování nových úkolů Koordinace průběhu produkce, práce a informací Zásobování výrobními faktory Inovace Komunikace Předání výsledků produkce

Řízení v podmínkách veřejného sektoru obecná teorie řízení, resp. poznatky praktického management v prostředí veřejného sektoru

Rozdíl je jen ve: vymezení cílů schopnosti brát v potaz specifika řízeného subjektu, tj. veřejného sektoru

Předpoklady pro efektivní řízení ve VS: sama podstata definice veřejného sektoru v řízení VS lze využít poznatky obecné teorie řízení a poznatky praktického managementu z tržního prostředí úspěšnost využití výše zmíněných poznatků závisí na schopnosti brát v potaz specifika institucí veřejného sektoru

Specifika veřejného sektoru nalézáme v následujících oblastech: vlastnictví financování vymezení pojmů “veřejnost” a “veřejný zájem” produkce - poskytování služeb úroveň řízení politická dimenze vzdělanost pracovníků.

Konkretizace vlivu specifik VS, a to na: formy řízení rozhodovací cyklus nástroje řízení (koncepce x plán –má rozpočet!) metody řízení výstavbu organizačních struktur řídícího pracovníka

Specifika řízení NNO I přes různost organizací lze stanovit společné vlastnosti ziskového a neziskového podnikání, resp. aktivit , které jsou důvodem pro uplatňování managementu.

Společné vlastnosti a problémy ziskového i neziskového podnikání Na cíl orientované systémy Produktivní systémy Sociální systémy Cíl Zdroje Dělba práce Orientace na budoucnost Procesy Spolupráce Efektivita Struktury Motivace Efektivnost Produkce výkonu Schopnost výkonu

Zvláštní strukturální aspekty NNO účelově orientovaná produkce výkonu, resp. služby – důležitost komunikace členská struktura a systém dobrovolníků - mohou plnit roli poskytovatelů, klientů, plátců, dodavatelů, spolupracovníku, vedoucích i podřízených profesionálové jako dokončení, resp. pokračování systémů dobrovolníků - odbornost versus nedostatek času, zkušeností a informací komplexnost struktur - jednotnost vystupování, jednání i působení navenek. chybějící trhy – tržní rozhodování nahrazeno politickým

Nedostatky managementu NNO se konkretizují v : chtění managementu (mng. je pro ziskové firmy) znalosti managementu (proto ho neznáme) vykonávání managementu (odvání nás od hlavní činnosti, poslání)

Organizační struktury v NS Funkcionální Maticová Projektová obr. viz učebnice Rektořík, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2004

nové, na službu orientované řízení organizací veřejné správy New Public Management nové, na službu orientované řízení organizací veřejné správy

„Šetřit a současně zvyšovat efektivnost“ Heslo NPM: „Šetřit a současně zvyšovat efektivnost“ založeno na myšlence „štíhlého státu“

Poselství hesla Kvalita veřejné správy se měří působením a účinností služeb veřejnou správou poskytovaných

Důvody vzniku Služba veřejnosti se odvíjela od hosp.systému a byla podřízena pol.systému Veř.správa převzala úkol toho, kdo koriguje chybný vývoj hospodářství, což vedlo k byrokratizaci státního aparátu V NPM hospodářství zpětně koriguje byrokratický státní aparát

Historie NPM 80. léta 20. století První místo – Nový Zéland a jeho daňová reforma Tillburg (Nizozemí) St.Gallen (Švýcarsko) – výzkumné centrum SRN - vězeňství

Teoretické základy NPM Teorie veřejné volby – její kritika prostřednictví větší konkurence, možnosti privatizace a contractingu, většího množství informací a větší kontroly byrokracie Teorie organizací – zdůrazňování zásadní pozice zastupitelské vlády nad byrokracií, a to posilováním moci politických lídrů prostřednictvím centralizace, koordinace, kontroly a contractingu Manažerismus – nabízející nové metody pro plnění funkcí státu – plánování, vyjednávání a diverzifikace Neo-taylorizmus – pro odstranění neefektivnosti byrokracie navrhuje zvýši kontrolu ekonomických a finančních informací, zaměřit se na hodnocení výkonu a odvození odměny od dosaženého výsledku Veřejné podnikání – vznik správy s podnikatelským duchem

T R E N D Y N P M : Dynamická organizace a její služby – politická instance neřídí vstupy, ale vytyčuje cíle Delegování výkonných pravomocí – a také zodpovědnosti na co nejnižší úrovně řízení Globální rozpočet – pro předem definovaný výkon stanoven rozpočet, který rozděluje vedoucí dle vykonané práce, ruší tabulky Controlling – interní či nezávislá vnější grémia pravidelně prověřující služby veřejné správy Benchmarking – srovnání srovnatelných veřejných jednotek s tou, která dané služby poskytuje nejlépe

Dvě roviny New Public Mangementu Cíle - filozofie NPM Úsilí o změnu, pokus vnést tržní principy do VS Prostředky - soubor nástrojů NPM Snaha o revitalizaci správních procesů změnou stávajících systémových zákonitostí, které by v rámci VS umožnily podnikatelské chování

C Í L E N P M: orientace na vliv či dopad poskytnuté služby – důraz na stanovování cílů a kontrolu služeb VS orientace na zákazníka – sledování spokojenosti občanů se službami VS, vyhledávání jejich potřeb orientace na náklady – spojených s činností VS prostřednictvím sloučení odpovědnosti za poskytnutou službu a rozpočet orientace na produkt – s uvědoměním si charakteru veřejných statků a služeb obecně

P R O S T Ř E D K Y N P M: náhrada pravidel a ustanovení zakázkami a smlouvami oddělení strategických a operativních kompetencí delegování zodpovědnosti model koncernu

P R O S T Ř E D K Y N P M: smlouvy o provedení práce, resp. pracovní zakázky globálního rozpočet vytvoření motivačního systému ke zvýšení pracovní výkonnosti zavedení elementů soutěže

Zdroje NPM Nauka o organizaci Management – externí/interní trhy Struktura koncernu s operativní autonomií Management – externí/interní trhy Elementy soutěže (účelové dohody) Finální místo kondicionálního řízení Marketing Orientace na zákazníka a produkt Management kvality Controlling Audit Evaluace

Hodnocení výkonu NPM - obtížné Ideologie NPM dosahuje v nejvyspělejších zemích různých úrovní při usilování o změny. Toto úsilí bylo v některých případech směřováno do všech oblastí, v jiných se týkalo jen vybraných oblastí. Některé z reforem byly úspěšné dle vlastních měřítek jednotlivých zemí. Přesto je často obtížné zajistit, aby výsledky přesně odpovídaly slibům. V každém případě jsou výsledky jasně nespecifikovatelné.

Strategické plánování

Co to je strategické plánování 1. 3. 2. Kam se chceme dostat? Jak se tam dostaneme? Kde jsme? Smyslem strategického plánování není pěkně vypadající dokument (ozdoba stolů jeho tvůrců), ale sdílená vize budoucnosti organizace a jasná představa o tom, jakými konkrétními kroky se k ní organizace může přiblížit.

Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu

Příprava procesu Zda a kdy strategické plánování provést; očekávané přínosy a rizika Potřeba konzultantů Dohodnutí plánovacího procesu Vytvoření plánovacího týmu

Přínosy, obavy a omezení SP 0čekávané přínosy Obavy a omezení Jak překonat obavy a omezení Způsob, jakým chcete postupovat: zahájit proces strategického plánování počkat se strategickým plánováním a začít s ním za příhodnějších podmínek ustoupit od myšlenky strategického plánování

Potřeba odborné pomoci samostudium - články a publikace zkušenosti jiných organizací odborný poradce návrh postupu vyškolení vlastního týmu vedení procesu v organizaci vyvedení z krize vypracování dílčích analýz konzultace v průběhu SP ...výsledný plán by měl být vaším plánem, ne plánem vašeho poradce...

Věcný a časový postup kolik času chcete a můžete SP věnovat s kým a kolikrát se sejdete, co budete na schůzkách řešit Příslušné Murphyho zákony: „Prvních 80% práce na projektu vám zabere 80% času a posledních 20% práce vám zabere dalších 80% času“ * „Práce vyplní veškerý čas, který na ni máte k dispozici“

Vytvoření plánovacího týmu alespoň 3 lidé, optimum do 5-8 důležité skupiny lidí rozhodující členové správní rady výkonný ředitel/ka klíčoví pracovníci lidé mimo organizaci – klienti, významní dárci, odborníci z oboru apod. odborní poradci (procesní)

Analýza prostředí Zhodnotit minulost a současnost organizace Definovat či redefinovat poslání Provést SWOT analýzu Provést další analýzy

Definování/redefinování poslání současné poslání charakteristiky organizace o co usiluje? kdo jsou klienti? jaké programy, produkty nabízí jaká je působnost (územní či oborová)? na jakých hodnotách staví svoji činnost? jaká je její filosofie? jaké jsou její přednosti? navržení nového znění poslání

Možné analýzy Současní a potenciální klienti jejich potřeby jak je organizace uspokojuje jak je organizace chce uspokojovat Konkurenti a spolupracující organizace (současní/potenciální) v čem je konkurence relativní výhody/nevýhody organizace oblasti spolupráce oblasti možné spolupráce Analýza finančních zdrojů (struktura příjmů, výdajů; srovnání za více let – procentní)

Tvorba strategie Stanovení kritických faktorů Stanovení dlouhodobých cílů Využití TOWS matice Využití QSPM (quantitative strategic planning matrix) matice a další metody výběru strategie

TOWS Silné stránky 1. 2. Slabé stránky Příležitosti SO strategie WO strategie Hrozby ST strategie WT strategie

Zpracování strategického plánu Mise (poslání) a strategie Plán zaměstnanců a dobrovolníků (lidské zdroje) Finanční plán Implementační plán Plán PR a marketingu a jiné podle potřeby

Obecný vzor strategického plánu Dlouhodobé cíle Strategie pro jejich dosažení Krátkodobé cíle pro rok xy Klíčové akce vedoucí k dosažení krátkodobých cílů akce zodpovídá termín náklady zdroje

Naplňování strategického plánu Akční plány Monitorování a vyhodnocování Korekce Aktualizace

Dobře míněné rady Chápejte SP jako nekončící proces. Neexistuje obecně platný postup. Pracujte tvořivě. Usilujte o jednoduchost a přímočarost plánování. Zapojte do plánování všechny rozhodující pracovníky organizace. Plánování se nerovná růst. I útlum aktivit může být výsledkem plánu. Všichni mají mít možnost se vyjádřit, ale ne všechny názory se musí promítnout v plánu. Pokud plánování nemá podporu celé organizace, má malou šanci na úspěch.

Fundrasing

Fundraising Jen prostředky??? Jen PENÍZE??? Jen DARY??? NIKOLI!!!! Jde o to, získat především DÁRCE!!!

Zdroje fundrasingu v USA 2011 Individuální dárci Firemní dárci/firmy Nadace Závěti 73 % 5 % 14 % 8 %

Zdroje fundrasingu v ČR 2009 (SÚNI) Vlastní příjmy Veřejné zdroje Individuální a firemní dárcovství, vč. zahraničních zdrojů Členské poplatky Důchody z vlastnictví 27 % 26 % 21 % 6 % 20 %

Motivy dárců Marketingové účely (reklama dárce nebo jeho produktu, zlepšení postoje veřejnosti, apod.) Širší podnikové cíle (distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NNO, snížení daňového základu, apod.) Negativní motivy (osobní prospěch a sláva, pocit moci, praní špinavých peněz) Atmosféra altruismu Vlivy na rozhodování dárců: Emoce (80 %) Racionální úvahy (10 %) Způsob/organizace platby (10 %)

Co víme o individuálních dárcích? Relativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce (nejvíce dárců se rekrutuje z věkové skupiny 50-65 let) Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní. Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. Toto procento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce.

Tradiční okruhy dárců mají vyhrazené prostředky na dobročinnou činnost a poskytují je neziskovým organizacím - nadace, orgány veřejné správy, případně některé podniky. nemají vymezené prostředky na dané cíle, ale v případě, že je zaujmou, poskytnou je - podnikatelé a podniky, obchodní společnosti, banky, individuální dárci, příznivci, členové, veřejnost. další vhodné členění je na ty, kteří: jsou dárci potencionální - domníváme se, že by nám mohli poskytnout podporu, dávají poprvé, dali již v minulosti.

Metody fundraisingu Inzerce Direct mail, tj. osobní dopis („tell a story“) Direct dialogue Veřejné sbírky - varianta DMS Kampaň Benefiční akce Fundraising „od dveří ke dveřím“ Telefonický rozhovor Osobní setkání Žádost o grant

Fundraising - jeho audit Současné zdroje, jejich rozložení Budoucí potřeby v horizontu 1 – 3 let Stanovení cílů na rok - SMART cíle Specific Measurable Achievable Relevant Timebound Stanovení nejvhodnějších metod, zdrojů a okruhů dárců Žádat o podporu/získávat dárce Poděkovat mu do 48 hodin od příspěvku Informovat ho o využití daru

Doporučená literatura Bárta, J., Strategické plánování pro neziskové organizace, NROS 1997 Seltzer, M., Securing Your Organization’s Future: A Complete Guide to Fundraising Strategies, The Foundation Center, 2001.