Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Rozvoj moderních dopravních inteligentních systémů Ing. Petr Holcner, Ph.D. Mikroskopický model dopravní infrastruktury s využitím nástroje AIMSUN Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Model, modelování Model je reprezentace určitého objektu nebo systému, přijímající přiměřená zjednodušení. Požadavky na model jsou různé podle toho, co od modelu očekáváme.
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Zpřesnění modelu Např. RC model zdokonaluje předchozí možností pohybu – fyzický model jednoho vozidla schopný pohybu
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Další možné směry zpřesnění modelu Simulovaná vozidla ve větším počtu – dopravní proud Křižovatka Dopravní síť
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Modelování dopravní sítě Měření veličin na simulované síti Názorné zobrazení např. pohled z ptačí perspektivy Dhaka - realita U McDonalds - realita Počítačová simulace – např. AIMSUN
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Ukázka simulace křižovatky
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Fyzická „realizace“ modelu dopravy DARPA – Defense Advanced Research Projects Agency - textová informace DARPA Urban Challenge - textová informace Viz PRIUS – bez řidiče Viz crash – dramatické chvíle Telematické systémy
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Model dopravního proudu Makroskopické versus mikroskopické modelování Dopravní proud – v jednom pruhu Stacionární hypotéza – hustota rychlost Fundamentální diagramy
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Mikroskopické modely V systému jsou simulována jednotlivá autonomní vozidla. Algoritmus pro pohyb vozidla je základem a podstatou modelu. K tomu jsou implementována pravidla pro pohyb vozidel v simulaci. U reálných autonomních vozidel (DARPA) nutná analýza prostředí + řízení vozidla v prostoru U modelování AIMSUN řízení vozidla po předem určené trajektorii a bez nebezpečí reálné kolize
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Dopravní proud v mikrosimulaci V mikroskopickém modelování předepíšeme algoritmy pro jednotlivá vozidla. Fundamentální diagramy získáme z dat naměřených v simulovaném systému.
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Optimal Acceleration Model Obecně Helbing:
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Optimal Velocity Model V každém kroku výpočtu se určuje rychlost pro následující krok – možnost nerealistických akcelerací Např. Gippsův model – použitý jako základ AIMSUNu
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Další pravidla pro simulace Předjíždění (většinou oddělené protisměrné jízdní pásy) Křížení trajektorií – přednosti na křižovatkách Světelná signalizace Jízdní řády pro vozidla veřejné dopravy
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Cíle cvičné simulace Ukázat obecné zásady a postupy pro mikrosimulace dopravní sítě, upozornit na některá úskalí, demonstrovat některé možnosti, vytvořit vlastní 3D animaci dějů na křižovatce.
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Simulace neřízené křižovatky Postupujte při simulaci neřízené křižovatky podle připraveného návodu.návodu