Pérování a tlumiče pérování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

Základní koncepce vozidel
Karoserie a rámy automobilů a motocyklů
Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Pružiny.
Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Strojírenství Stavba a provoz strojů Pružiny (ST23)
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Vlastnosti posloupností
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Zabezpečování kleneb Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Přídavné převodovky a kloubové spoje
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Automobily – koncepce, karoserie
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Pevné části motoru – kontrola, údržba
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Odlučovače nečistot Střední odborná škola Otrokovice
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Tlumiče a stabilizátory
Konstrukce otočných a posuvných vrat
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Palubová křídla Střední odborná škola Otrokovice
Uzavírací armatury Střední odborná škola Otrokovice
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Kapalinové chlazení, chladící kapaliny
Statistika – základní pojmy, diagramy
Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů
Komíny Střední odborná škola Otrokovice
Automatické převodovky
Maziva a chladící kapaliny pro automobily
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Objekty na tepelných sítích
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Vodorovné rozepření budov
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Šikmé vzepření budov Střední odborná škola Otrokovice
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceTlumiče,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_01.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Hydropneumatické pérování
Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Pérování a tlumiče pérování Střední průmyslová škola Otrokovice Pérování a tlumiče pérování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/1-ST-2/3 Název DUM Karosérie a rámy osobních a nákladních automobilů a motocyklů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68_H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: Odpružení vozidla, pérování, tlumiče pérování, ocelové pružiny, pneumatické odpružení Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Odpružení, listová pera, vinuté pružiny, zkrutné tyče, pneumatické odpružení Datum 3. 11. 2013

Pérování a tlumiče pérování Náplň výuky Účel a umístění Systém odpružení vozidla Druhy ocelových pružin Pneumatické odpružení

 Pérování je umístěno mezi nápravami a rámem (případně samonosnou karosérií) vozidla. Odpružení společně s tlumením má vliv na: pohodlí jízdy bezpečnost jízdy stabilitu vozidla v zatáčce   Systém odpružení vozidla pneumatiky – pohlcují kmity od drobných nerovností vozovky a tím zmenšují výkmit náprav vozové pružiny – zmírňují rázy a otřesy karosérie od nerovností vozovky, zmenšují namáhání rámu, zejména krutem pružná sedadla – doplňují celý systém a zachycují zejména kmity a chvění, které vznikají až za vozovými pružinami Druhy pérování 1. Listová pera jsou tvořena hlavním listem s oky a dalšími listy. Listy jsou spojeny třmeny a sponami tak, aby při propružení byla umožněna změna délky pera. Z téhož důvodu musí být také jeden konec hlavního listu uchycen na rám třmenem, kluznou patkou apod. Proti Vybočení jsou listy spojeny třmeny a proti podélnému posuvu středovým šroubem.

rám závěs pera směr jízdy středový šroub Hlavní list listy spony pera Obr. 1: Listové pero

2. Vinuté pružiny Pružina je navinuta z drátu kruhového průřezu broušeného na požadovaný průměr. Pružina musí být uložena tak, aby síla působila v její ose. Toho se dosahuje broušením dosedacích ploch závěrných závitů nebo použitím opěrných talířů. Tvrdost pružiny závisí na průměru drátu, počtu závitů, stoupání závitů a průměru pružiny. Progresivity lze dosáhnout: – pružinou s nestejným stoupáním závitů – pružinou s proměnným průměrem pružiny kuželové nebo soudečkové – doplněním pružiny pryžovým blokem Obr. 2: Pružina s nestejným stoupáním závitů Obr. 3: Pružina s pryžovým blokem

3. Zkrutné (torzní) tyče Princip odpružení spočívá ve zkrucování tyče, obvykle kruhového průřezu, po délce. Tyč je broušena na stejný průměr, na koncích je zesílena a opatřena šestihranem nebo jemným drážkováním. Tuhost je závislá na průměru a délce tyče. Pro dosažení progresivity pérování může být doplněna zkrutnou trubkou, která se po určitém zkroucení tyče začne zkrucovat společně s ní. Umístění na vozidle může být podélně nebo příčně. Obr. 4: Zkrutná tyč

4. Pneumatické odpružení U tohoto odpružení pruží vzduch uzavřený v nádobě, vytvořené z pružného měchu nebo ocelového válce, v níž je píst těsněn membránou. Zásadně nelze použít pístu těsněného ve válci kroužky. Obr. 5: Vlnovcová pneumatická pružina Obr. 6: Pneumatická pružina s membránou

5. Hydropneumatické pružiny Tato pružina se skládá ze dvou částí, z válce pružiny, který zajišťuje přenos síly z nápravy na stlačený plyn, a zásobníku stlačeného plynu, obvykle dusíku, který tvoří vlastní pružící látku. Válec pružiny a zásobník jsou odděleny a vzájemně spojeny tlakovým potrubím. Válec pružiny může být - s kotoučovým pístem – ventily jsou uspořádány. Válec plní současně funkci tlumiče. - s plunžrem – oproti předchozímu umožňuje zmenšení průměru. Ventily, které zajišťují funkci tlumiče, jsou umístěny ve vstupním hrdle zásobníku plynu. Válec včetně spojovacího potrubí je naplněn olejem. membrána plyn olej ventily přívod tlakového oleje píst Obr. 7: Hydropneumatická pružina

Tlumiče pérování Tlumiče jsou umístěny mezi nápravou (koly vozidla) a rámem (samonosnou karosérií), přičemž každé kolo má svůj vlastní tlumič. Jejich účelem je účinně tlumit vlastní kmity pružiny, které vznikají při přejezdu kola automobilu přes nerovnosti.  Druhy Kapalinové – pracovní látku tvoří olej, prostor nad kapalinou je vyplněn vzduchem a je spojen s atmosférou Plynokapalinové – pracovní látkou je rovněž olej, prostor nad olejem je však vyplněn dusíkem a není spojen s atmosférou. Toto řešení umožňuje udržovat v tlumiči trvale určitý přetlak a tím podstatně omezit možnost jeho zavzdušnění. Konstrukce tlumičů Tlumič je tvořen jedním nebo dvěma plášti, přičemž prostor uvnitř vnitřního pláště (pracovního válce) je pracovní. Kromě toho je tlumič opatřen ještě ochranným pláštěm. V názvu tlumiče je obsažen počet plášťů bez ochranného. Uvnitř pracovního pláště se pohybuje píst ovládaný pístnicí spojenou s ochranným pláštěm. V pístu jsou otvory opatřené obvykle samočinnými ventily. Různá účinnost tlumiče v jednotlivých směrech pohybu pístu je zajištěna různým průřezem otvorů nebo jejich různým počtem. Pokud jsou v tlumiči ještě další prostory (vyrovnávací), jsou od pracovního prostoru rovněž odděleny ventily. S vozidlem je tlumič spojen obvykle kovopryžovými pouzdry, přičemž uspořádání je většinou takové, že s rámem nebo karosérií je spojen ochranný plášť (tzn. pístnice), s nápravou vnitřní, případně i další plášť.

Základní rozdělení tlumičů kapalinové – jsou pouze dvouplášťové   kovopryžové pouzdro pístnice ochranný plášť těsnění pracovní prostor vnější plášť vnitřní plášť (pracovní válec) vyrovnávací prostor pracovní píst přepouštěcí ventily Obr. 8: Dvouplášťový kapalinový tlumič

Plynokapalinové tlumiče Jednoplášťový plynokapalinový tlumič nemá samostatný vyrovnávací prostor. Změny vnitřního objemu pracovního prostoru tlumiče se vyrovnávají změnou objemu plynu pod plovoucím pístem. Tlumič pracuje jako vysokotlaký, tlak plynu se pohybuje v rozmezí 2 až 3 MPa (20 bar až 30 bar). ochranný plášť plášť (pracovní válec) pístnice pracovní píst pracovní prostor plovoucí píst plyn Obr. 9: Jednoplášťový plynokapalinový tlumič

Dvouplášťový plynokapalinový tlumič pracuje na stejném principu jako dvouplášťový tlumič kapalinový. Zásadní rozdíl je v tom, že prostor nad kapalinou je vyplněn dusíkem a není spojen s atmosférou. Tlak dusíku nad hladinou oleje je 0,2 až 0,8 MPa (2 bar až 8 bar), tlumič tedy pracuje jako nízkotlaký.   Některé další druhy tlumičů Elektronicky ovládaný tlumič Polohově citlivý tlumič Tlumič systému DCD Tlumič s regulovatelným obtokem

Kontrolní otázky: 1. Vyjmenuj druhy ocelových pružin. 2. Popiš funkci jednotlivých druhů ocelových pružin. 3. Vyjmenuj ostatní druhy pérování a popiš jejich funkci. 4. Popiš funkci kapalinového a plynokapalinového tlumiče. 5. Vyjmenuj ostatní druhy tlumičů.

Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.33 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.34 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.34 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.35 Obr. 5: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.37 Obr. 6: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.37 Obr. 7: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.39 Obr. 8: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.43 Obr. 9: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.44

Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Podvozky. 6. vydání. Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.