Matematika 7.ročník ZŠ P r o c e n t a % IV. Základ Creation IP&RK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Procenta Výpočet procentové části
Advertisements

Přímá a nepřímá úměrnost
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Trojčlenka.
Procenta Výpočet počtu procent
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Přímá úměrnost Trojčlenka
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Trojčlenka a procenta Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak, je.
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Zuzana Ondrášová.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta 1 VY_42_INOVACE_12 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
POMĚR Prezentace je zaměřená na výklad a procvičení slovních úloh na poměr. Autor: Mgr. Věra Benáková, 2. ZŠ Dobříš 7 : 4 1 : : :
* Procenta kolem nás Matematika – 7. ročník *
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Ve třídě je 24 dívek a 8 chlapců. Jakou procentuální část třídy tvoří chlapci? Co tvoří základ? Základ je 100 % Základ je celkový počet dětí ve.
STATISTIKA Zdeňka Hudcová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Matematika a její aplikace
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
PROCENTA % % % 7. ročník ZŠ Vytvořila: Mgr. Marie Jíšová
Výpočet hmotnostního zlomku
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta, výpočet základu VY_42_INOVACE_13 Sada 4 Základní škola T.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
P r o c e n t a % I. Ú v o d Matematika 7.ročník ZŠ Creation IP&RK.
P r o c e n t a % II. Procentová část Matematika 7.ročník ZŠ Creation IP&RK.
Procenta.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : listopad 2012 Název :VY_42_INOVACE_4.2.1.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Procenta v praxi Kolik ušetříme na slevách? Jaké je složení potravin?
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_076.MAT.01 Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET.
U příkladů, kde se vyskytují procenta, rozlišujeme tři základní veličiny: - základ (100%)... z - procentovou část... č - počet procent... p První dvě.
Procenta – obchod VY_42_INOVACE_33_01. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
ProcentaProcenta VY_32_INOVACE_048_Procenta Procenta Autor: Ing. Janeček Jaroslav.
Výpočet úroků. Jednoduché úrokování ú = j * i * t ú = úrok j = jistina (kapitál, dlužná hodnota) i = p/100 t = čas – dny/360.
Anotace: Materiál je určený pro 1. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Procentová část, základ, počet procent Kolik ušetříme na slevách? Splníme.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_10 Procenta.
PROCENTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová SLOVNÍ ÚLOHY.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Procenta. Základní pojmy procento % základ z procentová část č počet procent p.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Druhá mocnina.
II. část – Části kruhu a kružnice,
IV. Násobení lomených výrazů
Řešení slovních úloh rovnicemi
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Přímá a nepřímá úměrnost
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Řešení slovních úloh rovnicemi
I. Podmínky existence výrazu
1.5 Poměr.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Rychlost a dráha rovnoměrného pohybu. Vypracoval: Lukáš Karlík
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obsah čtverce
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_procento
Procenta Výpočet počtu procent.
Transkript prezentace:

Matematika 7.ročník ZŠ P r o c e n t a % IV. Základ Creation IP&RK

Základní pojmy Základ – celek, původní stav, má vždy 100 %, značka z Procentová část – část ze základu = celku, značka č Počet procent – udává, o kolik procent se jedná , značka p

1. Výpočet přes 1% Základ značíme z. Základ udává, kolikrát se jedno procento vejde do dané části. Základ značíme z. Postup při výpočtu: určíme velikost jednoho procenta a to tak, že procentovou část vydělíme počtem procent Zjistíme tak jedno procento, vynásobíme 100 a získáme základ Základ bývá například původní cena, původní stav, celkový počet (všichni žáci, všechny předměty, .. ), plánované množství, …

Urči základ, jestliže 25% ze základu je 15. 1. Výpočet přes 1% Urči základ, jestliže 25% ze základu je 15. 25%.......................... 15 1% …………….. 15 : 25 = 0,6 100% ……………100 . 0,6= 60

Příklady k procvičení – Vypočítej základ, když … 45 hl je 9% 356 m je 16% 284 km je 120% 15 Kč je 15% 357 t je 19% z = 500 hl z = 2225 m z = 236,7 km z = 100 Kč z = 1 878,95 t

Slovní úloha: Řešení: 35 % ……….. 6 300 Kč 35% hrubé mzdy řemeslníka činí 6 300 Kč. Kolik si takový řemeslník vydělá? Řešení: 35 % ……….. 6 300 Kč 1% .......... 6 300 : 35 = 180 z ………… 180 . 100=18 000 Kč Řemeslník si vydělá 18 000 Kč.

2. Výpočet pomocí trojčlenky Urči základ, když 564 je 24%. 24%............................564 100%...........................z z 100 564 24 z = 100 : 24 . 564 z = 2350

Příklady k procvičení: Vypočítej základ, když ... (použij kalkulačku) 45 hl je 9% 356 m je 16% 284 km je 120% 15 Kč je 15% 357 t je 19% z = 500 hl z = 2225 m z = 236,7 km z = 100 Kč z = 1 878,95 t

Slovní úloha: Kolik zaměstnanců má závod, ve kterém pracuje 1 755 žen, což tvoří 65% všech pracovníků? 1755 …………….. 65% z ………………… 100% z 100 1755 65 = z = 1755 : 65 . 100 z = 2700 V závodě pracuje 2700 zaměstnanců.

3. Výpočet pomocí vzorce Urči základ, je-li 87 Kč 30%. Počet procent ……….. 30 % Procentová část …….. 87 Kč Základ ……………….. z Kč Základ je 290 Kč.

Příklady k procvičení – Vypočítej základ, když … používej kalkulačku 45% je 279 74% je 222 315% je 2431 66 je 30% 84 je 21% 390 je 13% z = 620 z = 300 z = 771,7 z = 220 z = 400 z = 3 000

4. Postup při řešení slovních úloh: Pozorně přečíst. Určit, čeho se týká, co je základ, počet procent, procentová část. Sestavit přehledný zápis – procenta pod sebe, ostatní objekty pod sebe. Zvolit postup výpočtu. Vytvořit rovnici, zapsat vzorec, … Určit výsledek. Odpovědět na položenou otázku.

Slovní úloha č. 1: Ve škole je celkem 69 dívek, to jest 46% žáků školy. Kolik žáků školu navštěvuje? 69 ………………. 46 % z ………………. 100 % z 100 69 46 = z = 100:46 . 69 z = 150 Školu navštěvuje 150 žáků.

Slovní úloha č. 2: Pat a Mat vysázeli 156 jabloní, což bylo 26% všech stromků. Kolik stromků vysázeli? 156 ……………… 26 % z ……………… 100 % z 100 156 26 z = 600 Pat a Mat vysázeli 600 stromků. =

Slovní úloha č. 3: Jaká byla původně cena televize, jestliže zákazník ušetří 1 335 Kč při slevě 15%? 1335 Kč …………15 % z ……………… 100 % z 100 1335 15 = z = 8 900 Kč Původní cena televize byla 8 900 Kč.

Na závěr trochu zjednodušení: Při výpočtech s procenty můžeme používat i zjednodušené vzorce. Podmínkou je, že údaje v procentech budeme do vzorců zapisovat ve tvaru desetinného čísla … Tedy například: 25 % = 0,25 48 % = 0,48 92 % = 0,92 158 % = 1,58 Pak je tu náš kouzelný trojúhelník, který známe z fyziky: … a odtud:

Výpočet procent pomocí vzorce základ z procentová část č počet procent p Vypočítej z Kč. 45 % 300 z = 300 Kč 1 Vypočítej 148 % ze 350 kg. p = 45 % = 0,45 2 Vypočítej 56 % ze 120 dm. č = ? (Kč) 3 Vypočítej 26 % ze 1 500 Kč. 4 Určete číslo, z kterého 81 % je 2 025. . č = 0,45 300 5 Určete číslo, z kterého 42 % je 71,4. č = 135 (Kč) 45 % z 300 Kč je 135 Kč. Určete číslo, z kterého 5 % je 0,2. 6

Konec čtvrté části.