Vývoj schopností a dovedností u dítěte

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Normální psychomotorický vývoj dítěte do 1. roku života
Advertisements

8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES. SÍLA
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
GRAFOMOTORIKA.
Psychomotorický vývoj dítěte do jednoho roku
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
ONTOGENEZE LIDSKÉ MOTORIKY V 1. ROCE ŽIVOTA
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
A DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU ANEB PŘÍPRAVA DO ŠKOLY
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Prvouka Člověk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Pracovní materiál pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami – vady zraku Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Metodické materiály a pomůcky
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES. SÍLA
PES Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Vzájemná poloha dvou kružnic
Zvládnutí jednoduchých cviků s krátkou tyčí pro správné držení těla.
Zvládnutí jednoduchých cviků s krátkou tyčí pro správné držení těla.
ŽÁBA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Interaktivní procvičování barev a paměti na tvary těles.
LEV Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Lateralita.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
KRÁLÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Barvy a tvary logické řady
Najdi dva stejné obrázky
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
HYGIENA sebeobsluha.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
Ochrana životního prostředí
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Vzájemná poloha dvou kružnic
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj dítěte od narození do 6 let
ČÁSTI TĚLA Potřebné věci Autor © Žaneta Prošková
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vývoj schopností a dovedností u dítěte (od narození do 6 let) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vývoj dítěte od novorozence do školního věku

Vývoj dítěte: Neprobíhá stejnoměrně a pravidelně ve všech vývojových oblastech (probíhá po celý život) Ovlivňuje ho dědičnost i vliv prostředí Zděděné vlohy se u dítěte rozvíjejí postupně Jednotlivé fáze vývoje podléhají vnitřním i vnějším vlivům

Vývoj hrubé motoriky Hrubá motorika: Schopnost dítěte koordinovaně používat tělo jako celek Rozvoj pohybu trupu, těla, končetin, hlavy Dovednosti získané v této oblasti pomohou dítěti zdokonalit koordinaci pohybů, získat sebedůvěru a prohloubit samostatnost Dítě s nedostatečně rozvinutými pohybovými dovednostmi má sklony stranit se lidí společenské problémy

Vývoj hrubé motoriky v závislosti na věku 0 – 4 měsíce: V poloze na bříšku zvedne krátce hlavičku Zaujímá symetrickou polohu při lehu na zádech s rozevřenýma rukama Sedí na klíně s oporou Hlavu má vzpřímenou (ale kymácí se) Páteř stále tvoří oblouk Při lehu na břiše se začíná opírat o lokty

5 – 8 měsíců: Převaluje se a otáčí Přidrží se podaných prstů Přitahuje se do sedu S oporou sedí vzpřímeně (hlava už se nekymácí) Páteř je zakřivena jen v bedrech Volně sedí po dobu několika sekund Pohybuje se dopředu lezením Zvedá se do stoje

9 měsíců: Sedí pevně, vzpřímeně, nepadá Začíná lézt po kolenou s pomocí rukou Dokáže se postavit (jde s přidržováním se oběma rukama) 12 měsíců: Volně stojí, sedí na malé židličce Začíná pomalu chodit (s oporou)

1 – 2 roky: Krátce stojí bez opory (krátce samostatně jde) Dokáže vstát ze sedu na podlaze Hodí míčem či kopne do velikého míče Hraje si na „bobečku“ Ve dvou letech skáče sounož 2 – 3 roky: Bez přidržování kopne vestoje (silně) do míče Leze po nábytku, překonává překážky Od třiceti měsíců věku je schopné při chůzi nahoru střídat nohy (ve třech letech střídá nohy i při chůzi dolů) Poskakuje snožmo na místě

3 – 5 let: Chytne velký míč do ohnutých paží Skočí snožmo 20 cm daleko Poskakuje na jedné noze 5 – 6 let: Při chůzi pokládá jednu nohu před druhou (systém špička – pata) Vyhazuje míč do výšky Vstane z lehu na zádech (bez opory rukou) Pohybuje se do rytmu hudby

Vývoj motoriky rukou Motorika rukou: Rozvoj jemných pohybů, při kterých jde o souhru zraku a rukou Umožňuje provádět přiměřený odhad (koordinovat pohyby rukou v závislosti na vizuálním vyhodnocení situace) Její zvládnutí je nutným předpokladem pro úspěšné zahájení jak psaní, tak i dalších manuálních aktivit (zejména ve škole)

Vývoj motoriky rukou v závislosti na věku 1 – 3 měsíce: Bere předměty, které se dotýkají ruky 3 – 4 měsíce: Hraje si s rukama ve střední linii Drží v rukou předmět 4 – 6 měsíců: Vede předmět ve střední linii Používá současně obě ruce Umí pomalu pustit předmět Vede předmět z jedné ruky do druhé Používá dlaňový úchop

6 – 8 měsíců: Strká si věci do úst Sahá po předmětech, tahá za oblečení Bouchá věcmi o stůl Vše hází na zem 8 – 10 měsíců: Používá pinzetový (klíšťkový) úchop Vede předměty před sebe a zpět 10 – 12 měsíců: Dokáže samostatně používat ukazováček Používá jemný pinzetový úchop Třese předměty (ohmatává je) Bere věci se stolu

1,5 roku: Umí věc volně pustit Ovládá dovnitř směřující příčný úchop Jí samo lžičkou, samostatně pije z pohárku, vybaluje předměty z obalu Tluče předměty o sebe 1 – 2 roky: Kreslí čáru mezi dvěma body Hnětením modeluje kuličky a hady Šroubuje a otáčí klíčem v zámku Samostatně si umývá a utírá ruce

2 roky: Samo si svléká oblečení Čmárá na papír Staví věž ze 2 kostek, navléká kroužky na tyč Hází míč neurčeným směrem 2,5 roku: Staví věž ze 4 kostek Hází míčem s rukama nad hlavou Zasune tyč do roury, vysypává korálky z láhve

3 roky: Používá patřičný úchop s nataženým ukazováčkem Jí vidličkou Chytá míč oběma rukama (hází jím v určitém směru) Maluje zakulacené tvary Přelévá tekutinu z pohárku do pohárku

3,5 roku: Drží tužku prsty (kreslí kruh) Staví věž z osmi kostek Rozbaluje bonbony Otevírá krabičku od zápalek 4 roky: Dovede uchopit štětec, stříhá malými nůžkami Chytá malý míček Zapíná a rozepíná knoflíky

4,5 roku: Dokáže nakreslit kříž Skládá jednoduché obrazce (ze zápalek) 5 let: Chytá malé míčky s rukama nad hlavou Navléká nit do jehly Stříhá podle linie

5,5 roku: Chytá vyhozený míč (chytá míč jednou rukou) Hází za současného pohybu těla 6 let: Kreslí se správným držením tužky Navíjí nit na cívku Kreslí dům, strom, slunce apod. Samostatně se obléká

Vývoj zrakového vnímání Schopnost vnímat svět pomocí zraku Porucha zrakového vnímání může mít za následek i poruchy učení. Nebývá porušen orgán (oko) jako takový – dítě dobře vidí, ale hůře vnímá např. detaily.

Vývoj zrakového vnímání v závislosti na věku 2 – 4 měsíce: Sleduje blízký předmět (i krouživé pohyby) Dokáže sledovat předmět delší dobu 4 – 6 měsíců: Sahá po sledovaných předmětech Dívá se oběma očima paralelně (pozoruje předměty v rukách) 6 – 8 měsíců: Střídá objekty fixace Dívá se na předměty, které padají na zem

8 – 10 měsíců: Důkladně pozoruje věci (než je uchopí) 10 – 12 měsíců: Najde ukrytou věc Pozoruje své ruce Dotýká se vlastního obrazu v zrcadle

1,5 roku: Poznává osoby na dálku Prohlíží si obrázkové knihy Poznává rodiče, sourozence… 2 roky: Vytváří obraz ze dvou věcí Ukazuje části těla na panence Přiřazuje jednu věc ke druhé

2,5 roku: Třídí lžíce a vidličky Poznává sousedy a návštěvy 3 roky: Rozlišuje mezi jedním a více kusy Poznává činnosti na obraze Zná své vlastní oblečení Poznává barvy (pojmenuje barvy)

3,5 roku: Zvládá orientaci venku Roztřídí 5 párů obrázků 4 roky: Sestavuje puzzle ze dvou částí Řadí opticky detaily do celku Rozeznává chlapce a dívky

4,5 roku: Napodobuje vztyčení obou palců Rozezná zmenšení, zvětšení… 5 let: Umí rozeznat a pojmenovat barvy Rozliší v obrázku až 5 detailů

5,5 roku: Dokáže nakreslit postavu s detaily Poznává 2 mince Rozeznává a doplňuje vzory 6 let: Poznává číselné symboly, dopravní značky… Zvládne rozpoznat a roztřídit až deset délek a velikostí

Vývoj řeči Rozvinutá řeč na požadované úrovni je předpokladem pro zvládnutí požadavků školy V této oblasti jsou nejčastěji patrné rozdíly ve vývoji mezi jednotlivci stejného věku (v průběhu vývoje dětí se úroveň řeči zpravidla vyrovná)

Vývoj řeči v závislosti na věku Do 12 měsíců: Ve 3 měsících dítě vydává jednotlivé hlásky (zpravidla dlouhé samohláskové zvuky) Nahlas se směje Má proměnlivou sílu hlasu Od 6 měsíců žvatlavé zvuky Kolem 9. měsíce začíná rozumět jednoduchým výzvám („udělej PÁPÁ“) Mezi 10. – 11. měsícem pronáší jednoduché větičky Máma, táta…

V prvním roce života rozumí již většímu počtu slov 1 – 2 roky: V prvním roce života rozumí již většímu počtu slov Vyjadřuje se jednoslovně Používá průměrně 6 slov Napodobuje zvuky zvířat, hlasů… V 18 měsících užívá již 20 – 30 slov Ve 2 letech používá 200 – 300 slov (tvoří dvouslovné věty) Mluví o sobě ve 3. osobě HAF MŇAU

Ovládá jednoduché říkanky Začíná o sobě mluvit v 1. osobě 2 – 3 roky: Ukončuje žvatlání Verbalizuje děje Ovládá jednoduché říkanky Začíná o sobě mluvit v 1. osobě Užívá 700 – 900 slov Chápe pojmy: malý x velký hlasitě x tiše JÁ

Ve 3 letech výslovnost stále nedokonalá, ve 4 letech se zdokonaluje 3 – 4 roky: Ve 3 letech výslovnost stále nedokonalá, ve 4 letech se zdokonaluje Vede dlouhé monology Naslouchá krátkým pohádkám Zazpívá písničku 4 – 5 let: Vytrácí se dětská patlavost Začíná tvořit delší věty Neustále klade otázky Skákal pes, přes oves… A proč??? Co je to???

Mluví zřetelně a správně 5 – 6 let: Zajímá se o význam slov Mluví zřetelně a správně Řeč již dokáže využít k regulaci svého chování Co znamená tohle slovo???

Prameny VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0 Slade 2: http://www.dreamstime.com/baby-lying-on-back--image2044736 http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-images-school-kids-diversity-image3393149 Slade 4: http://www.openphoto.net/gallery/image.html?image_id=16006 http://www.openphoto.net/gallery/image.html?image_id=7399 Slade 5: http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-image-baby-image11443826 http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photography-sleeping-baby-image11231197 Slade 7: http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-image-young-baby-girl-brushing-teeth-and-fresh-green-apple-image1438546 Slade 9: http://www.dreamstime.com/the-cheerful-kid-with-a-ball-image309309 Slade 10: http://www.dreamstime.com/stock-photo-hand-in-hand-image5258920 Slade 11: http://www.dreamstime.com/stock-photos-world-in-hand-image5559773 Slade 13: http://www.dreamstime.com/stock-photography-breakfast-image11528002 http://www.openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6270 Slade 14: http://www.openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6276 Slade 15: http://www.openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6285 Slade 16: http://www.openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6526 http://www.openphoto.net/gallery/image.html?image_id=21345 Slade 17: http://www.openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6286 Slade 19: http://www.openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6230 Slade 21: http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photography-mirror-image4292867 Slade 22: http://www.dreamstime.com/stock-image-baby-reading-the-book-image9856631

Slade 23: http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=21318