Vývojová psychologie Prenatální období.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diabetes mellitus v těhotenství -kritické stavy
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
PRÁVNÍ ÚPRAVA NÁSILNÉHO UKONČENÍ TĚHOTENSTVÍ V ČESKÉM PRÁVNÍM ŘÁDU.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
Prenatální období Škola:
Rodina.
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
VÝVOJ JEDINCE.
Ztráta dvojčete v těhotenství, při porodu a krátce po narození
Návykové látky, závislosti
Těhotenství, dětství a dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Žena a sport.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Příčiny SPU.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Zdraví matky a dítěte Těhotenství a kojení.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Etická problematika interrupce a asistované reprodukce
PREVENCE genetických patologických stavů (GPS). Prognózování GPS a genetické poradenství Principem genetického prognózování je předpovědění vzniku určitého.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vliv výživy a návyků matky na plod
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PÉČE O PATOLOGICKÉHO NOVOROZENCE
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Škodlivé faktory v těhotenství III.část Anotace: Prezentace je závěrečnou částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Poukazuje na fyzikální a psychosociální.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Těhotenství 2. Anotace : Seznámení.
Škodlivé faktory v těhotenství II.část. Anotace: Prezentace je další částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Jsou zde uvedeny základní škodlivé.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
Vývoj jedince Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_17_Vývoj jedince Téma: Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Klinický popis projevů
DMO dětská mozková obrna
Přídatné embryonální orgány
Socializace Kejřová.
Pedie Co mají společné?.
Vývojová psychologie Prenatální období.
KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Období lidského života
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Vývojová psychologie Prenatální období

Prenatální období Průkopníkem A. Gesell První poznatky z chování – nezralé děti v inkubátorech či plody předčasně vyňaté Současnost – technika k registraci spontánních aktivit plodu a jeho reakcí na podněty – ultrazvuk, termografie, fetální EEG i EKG. Plod je velmi brzo připraven pro činnosti nutné pro jeho přežití a pro interakci s vnějším světem. 3 fáze vývoje: nidace – od oplození po uhnízdění vajíčka (přes stadia moruly, blastocysty), trvá 2-3 týdny, koncem třetího týdne vzniká nervová trubice, což je základ nervové soustavy, žena v krevním řečišti i krvi hormon HCG, ten je detekován těhotenským testem embryonální období – od 3. do 12. týdne – vytváří se základ všech orgánových soustav, embryo je velmi citlivé na chemické vlivy fetus (plod) – od 9. až 12. týdne těhotenství, velikost 25-30 mm, vyvinuty všechny svalové skupiny, drobné svalové záškuby a jemné kontrakce, bioelektrická aktivita mozku (od 20 týdne diferenciace spánkového a bdělého stavu).

Interrupce Právnické souvislosti odlišení embrya a plodu – do 12. týdne možná interrupce na žádost matky (do 24. týdne při genetické indikaci) Listina základních práv a svobod - lidský život je hoden ochrany již před narozením a že nikdo nesmí být zbaven života Maximu interrupce u nás – roky 1988-1990, cca 98 potratů na 100 porodů (rok 2007 30 potratů) Každý stát vlastní zákonná úprava =>potratová turistika Women on waves – zakladatelka nizozemská lékařka Rebecca Gomperts Etický aspekt

Vývoj plodu Od 20. týdne aktivní senzomotorické dráhy pro vnímání bolesti. Předčasně narozené děti se středně obtížnou adaptací – narozené po 32. týdnu Předčasně narozené děti s těžkou adaptací – narozené před 32. týdnem Hranice pro záchranu nedonošených dětí: 1/3 těžká fyzická i mentální postižení (slepota, hluchota, mentální retardace, DMO), 1/3 poškození mozku (epilepsie, těžké poruchy soustředění, ADHD syndrom) 1/3 bez následků

Velikost embrya a plodu v prenatálním období Embryo – 4.-7. týden – méně než 1 cm, méně než 1 g Plod – 12. týden – délka cca 5-6 cm, váha 14 g Plod – 16. týden – délka cca 12 cm, váha 100 g (objevují se první pohyby, spíše u opakovaných těhotenství, u prvních až cca 20. týden) Plod – 20. týden – délka cca 20 cm, váha 300 g Plod – 24. týden – délka cca 24, váha 600g Plod – 28. týden – délka cca 38 cm, váha 1000 g Plod – 32. týden – délka cca 43 cm, váha 1700 g Plod – 36. týden – délka cca 48 cm, váha 2600 g Plod – 40. týden – délka cca 50-52cm, váha 3400 g

Etrémní váhy nedonošených dětí Světový „rekord“ – Amilia Taylor narozena ve 22. týdnu těhotenství, váha 280 g, délka 24 cm. Hraniční porodní váha pro záchranu novorozence uvádějí čeští lékaři na 350-380 g. Opačný extrém váha přes 10 kg, příčinou cukrovka matky.

Prenatální období Od 24. týdne – reakce na akustické podněty, navazuje odlišení lidské řeči od jiných zvuků, ke konci těhotenství odlišuje hlas své matky, od jiných hlasů, pravděpodobně rozpoznává emocionální odstíny. Od 22. týdne – prokázána schopnost habituace, roste s přibývajícím věkem. Schopnost habituace se zhoršuje v zátěžových situacích – nedostatek kyslíku matky, při podávání léků matce, 1,5 hodiny po vykouření cigarety matkou, při emočním stresu matky… 35. týden – rozlišuje slabiky lidské řeči V poslední třetině těhotenství – plod pije amniovou tekutinu, podle příměsí ji vypije větší či menší množství – tzn. vyvinut smysl chuti. Na negativní podněty plod aktivně reaguje

Prenatální období Plod je aktivní, ovládá svoje okolí, prostředí: změny polohy určování doby porodu, aktivní nápomoc (živé x mrtvé děti) Plod je schopen sociální interakce: neverbální dialog mezi matkou a dítětem Doporučení odborníku o kontaktech s nenarozeným dítětem. Rozpoznávání hudby. Intuitivní rodičovství. Dobrý psychický stav matky je důležitý pro základy psychiky dítěte.

Předčasně narozené děti Nedonošené děti se ve 40 týdnu jeví jako labilnější, více dráždivé, současně méně reagují na smyslové i sociální podněty. Jsou méně očekávatelné a předvídatelné pro své rodiče. Omezen spontánní kontakt s rodiči, může vést ke ztrátě spontánního rodičovství. Prostředí JIP a inkubátorů – snaha o podobnost dělohy x rozvíjení smyslového vnímání. Klokánkování, individualizace péče. Pozdější věk, zdravé nedonošené děti – poruchy soustředění pozornosti, vizuomotorické obtíže, zvýšená úzkostnost, čatější výskyt poruch řeči a SPÚ.