Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Zákon o sociálních službách
Skupina osob se zdravotním znevýhodněním
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Ústav pedagogických věd Masarykova univerzita. Personální obsazení Vedoucí pracoviště doc. PhDr. Milan Pol, CSc.
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Ústav pedagogických věd
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
 je systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole  s důrazem na implementaci.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Ústav pedagogických věd Masarykova univerzita. Personální obsazení Vedoucí pracoviště doc. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Dnes ty mně, zítra já tobě!
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Základy speciální pedagogiky
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
9. Tvorba individuálního plánu
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Bakalářské STUDIUM
Pedagogické disciplíny
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Pedagogika jako vědecká disciplína
DSP Speciální pedagogika Marie Vítková
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Základní pojmy speciální pedagogiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ

Speciální pedag. jako pedagogická disciplína Podle J. Skalkové (2007) je pedagogika společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Jednou z mnoha jednotlivých disciplín pedagogiky je speciální pedagogika, orientovaná na výchovu vzdělávání osob se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Tato pedagogická disciplína se ale nezaměřuje pouze na osoby s nejrůznějším zdravotním postižením a znevýhodněním, dotýká se i jedinců se sociálním znevýhodněním, a to všech věkových kategorií počínaje novorozeneckým obdobím, přes dospělost až po stáří.

Předmět a cíle Předmět spec. pedag. Cíle spec. pedag. osoby se zdravotním postižením či znevýhodněním osoby sociálně znevýhodněné pomoc a podpora v oblasti výchovy, vzdělávání, při pracovním a společenském uplatnění Cíle spec. pedag. maximální rozvoj osobnosti dosažení co nejvyššího začlenění osob do majoritní společnosti (inkluze)

Spolupráce speciální pedag. s dalšími obory obecná pedagogika psychologie sociální patologie psychiatrie sociologie etika právní vědy mnoho oborů medicíny stomatologie technické obory

Terminologie Při klasifikaci osob s postižením či znevýhodněním se dříve vycházelo z lékařské terminologie. V současnosti se v naší i světové odborné literatuře stále častěji setkáváme s označením osoby se speciálně vzdělávacími potřebami.

Klasifikace speciální pedagogiky Psychopedie - osoby s mentálním postižením Somatopedie - osoby s tělesným postižením a zdravotním oslabením Logopedie - osoby s narušenou komunikační schopností Surdopedie - osoby se sluchovým postižením Oftalmopedie - osoby se zrakovým postižených Etopedie - osoby s poruchami chování a osoby obtížně vychovatelné Speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky - osoby se specifickými poruchami učení, chování a pozornosti Speciální pedagogika osob se souběžným postižením více vadami - osoby s několika postiženími současně, které spolu ale příčině nesouvisí M. Bartoňová, M. Vítková (2005) M. Renotiérová a L. Ludíková (2003)

Důsledky zdrav. postižením či znevýhodnění Změny v učení a chování Změny v pracovních aktivitách Změny ve společenských aktivitách Změny v zaměření osobnosti a v motivaci Změny v potřebách a hodnotovém systému

Speciální pedagog Získává své vzdělání na pedagogických fakultách (bakalářské, navazující magisterské studium) Jejich působnost v současnosti překračuje rámec škol a školských zařízeních určených pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dříve speciálních škol) ve prospěch integrovaných žáků vzdělávaných na základních a středních školách běžného typu Působnost: MŠMT mateřské školy běžného typu základní školy běžného typu základní škola speciální základní škola praktická pedagogicko-psychologických poradenské služby (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče) Resort zdravotnictví Pouze na klinické bázi Resort ministerstva práce a sociálních věcí Domovy pro osoby se zdravotním postižením Stacionáře denní a týdenní Chráněné bydlení

Činnosti speciálního pedagoga

LITERATURA PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN: 978-80-7315-198-0. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 1.vyd. Praha: Grada, 2007. 368 s. ISBN:80-247-1821-9 BARTOŇOVÁ M., PIPEKOVÁ J., VÍTKOVÁ M. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodním kontextu. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2005. 201 s. ISBN 80-86633-31-2 RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Univerzity Palackého, 2003. 290 s. ISBN 80-244-0646-2 ROUBAL, P. Počítač pro učitele. 1. vyd. Brno: Computer press, 2009. ISBN 978-80-251-2226-6 ŠEĎOVÁ, K., ZOUNEK, J. Učitelé a technologie. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4 ČERNÁ, L., TUMPACHOVÁ, L. Specifické poruchy učení. Pražská pedagogicko-psychologická poradna, 2007. ISBN 8071799548