SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 6. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

PEČKY Václav Dřízhal ©2007 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ KOMUNIKACE,VYJEDNÁVÁNÍ.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Konflikty a způsoby jejich řešení
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Zvládnu i náročné životní situace II.
Náročné životní situace, konflikty
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Manželské problémy a sex
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Mgr. Zuzana Kročáková. podmínky pro získání zápočtu  1. DOCHÁZKA  toleruji jednu absenci z libovolných důvodů, tato absence ale musí být nahrazena 
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
Zásady efektivní komunikace
COMPARATIVES, SUPERLATIVES, TIME EXPRESSIONS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Informatika a komunikace v logistice Kapitola 8: Úkoly logistického informačního systému, Struktura informačního systému podniku, Pohyb informací v síti.
Hodnototvorný řetězec a logistické procesy Kapitola 9: Technologické a logistické funkce článků procesních řetězců , Model článku řetězce – vstupy a.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Logistika průmyslového podniku Oblasti, vazby a rozhraní
ZÁKLADNÍ DISPOZIČNÍ PRINCIPY NAVRHOVÁNÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Kloubové mechanismy Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Převody čelními ozubenými koly s přímým a šikmým ozubením
Mechanické převodovky s proměnným převodovým poměrem
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zásady navrhování dopravních – železničních staveb
ÚČETNICTVÍ 3 4. KAPITOLA: ÚČETNICTVÍ 3 4. KAPITOLA: SPECIFIKA ÚČTOVÁNÍ V JEDNOTLIVÝCH PRÁVNÍCH FORMÁCH PODNIKÁNÍ – VEŘEJNÁ OBCHODNÍ SPOLEČNOST Vysoká.
STAVBY PRO KULTURU, OSVĚTU A DUCHOVNÍ SLUŽBY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Revision of tenses, Pronouns,Numerals, Prepositions
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
10. JEDNOPLÁŠŤOVÉ A DVOUPLÁŠŤOVÉ PLOCHÉ STŘEŠNÍ KONSTRUKCE – STAVEBNĚ FYZIKÁLNÍ PROBLEMATIKA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
REGRESNÍ ANALÝZA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ÚČETNICTVÍ 1 3. KAPITOLA: ZDROJE KRYTÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
AUDIT ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Struktura podnikatelského plánu
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
KONCEPCE NAVRHOVÁNÍ NÍZKOENERGETICKÝCH A PASIVNÍCH BUDOV Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
ÚČETNICTVÍ 3 1. KAPITOLA : ÚČETNÍ ZÁVĚRKA – OBSAH A FORMA ÚČETNÍCH VÝKAZŮ V ČR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of.
Vybrané manažerské nástroje
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
TEST DOBRÉ SHODY A TEST NEZÁVISLOSTI Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
1. LEKCE (1. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Náročné životní situace
Specifické metody SP LS 16
Dělíme se o pizzu Sociabilita .
Transkript prezentace:

SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 6. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice

Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

DYSFUNKČNÍ KOMUNIKACE A PORUCHY VERBÁLNÍ KOMUNIKACE KLÍČOVÉ POJMY špatná komunikace, příčiny poruch komunikace, konflikt, druhy konfliktů, příčiny a znaky dysfunkční komunikace, charakterové poruchy komunikace, příčiny diskvalifikace v komunikaci, tangencializace, agování, řešení a zvládání konfliktů, pravidla konstruktivní hádky, interpersonální styly při zvládání konfliktů, základní práva pro hádky, přijatelný kompromis, předcházení konfliktní a nezdravé komunikaci, komunikační šumy, komunikační manévr

ŠPATNÁ KOMUNIKACE Může být v rámci: Socializace Výchovy – výsledkem převzetí chybných vzorů myšlení a chování

PŘÍČINY PORUCH KOMUNIKACE komunikační šumy v komunikačním kanále – hlučnost prostředí Neujasněnost význam slov – mnohovýznamová slova Metakomunikace – nepochopíme správně skrytý podtext Dvojná vazba

KONFLIKT Vyjadřují střetnutí dvou nebo více protichůdných snah, sil a tendencí V systému představuje destabilizující prvek Může mít i pozitivní význam Narušení stávajících poměrů a jejich změna je např. nezbytnou podmínkou vývoje Dochází k nim ve všech společenstvích, organizacích či firmách Podle toho, koho se konflikt týká ho rozlišujeme na: Intrapersonální interpersonální

DRUHY KONFLIKTŮ Intrapersonální (rozpor uvnitř jedné osoby) Interpersonální (vycházející z překážky) Skupinové meziskupinové

PŘÍČINY A ZNAKY DYSFUNKČNÍ KOMUNIKACE Znaky: -Ojedinělý oční kontakt -Podrážděný, nezúčastněný tón hlasu -Celkový nesoulad verbální a neverbální komunikace -Sdělování pouze negativních pocitů -Častá přítomnost generalizovaných výroků -Častá intruze -Časté osočování Příčiny: -Interní  obava z neúspěchu, xenofobie, neúcta, stereotypy -Externí  nezvyklé prostředí, hluk -Intrapsychické  dysfunkční myšlenky

CHARAKTEROVÉ PORUCHY KOMUNIKACE Přílišná dominance Snaha prosazovat se za všech okolností, egoismus a egocentrismus, ignorování potřeb jiných Přílišná submisivita (podřízenost) Ustupování jiným, nerespektování svých potřeb nebo neschopnost je prosadit

PŘÍČINY DISKVALIFIKACE V KOMUNIKACI Mlčení Vyhnutí se (pasivní) Nepřímá – na výzvu partnera se obrátíme na někoho jiného Zevšeobecnění – trvzení „je to tak vždy…“ Tangencializace – převedení tématu k něčemu okrajovému Mystifikace – „to, co vy říkáte, není pravda, já vím pravdu…“ Paradoxní komunikace Dvojná vazba – vysílání dvou protichůdných informací Sugerování Agování – převedení komunikace do činu

TANGENCIALIZACE Převedení tématu k něčemu okrajovému, ignorují hlavní linku hovoru, ignorují téma partnera a upoutávají pozornost k něčemu jinému nepodstatnému

AGOVÁNÍ Převedení komunikace do činu Převod dřívější situace do současnosti Přeměna fantazie v jednání

ŘEŠENÍ A ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTŮ Mít emoce pod kontrolou Každý účastník má mít zájem na vyřešení a nastolení pohody Posilování vlastní odolnost vůči problémovým situacím

PRAVIDLA KONSTRUKTIVNÍ HÁDKY Pravidlo, že konstruktivní hádka následuje co nejdřív po vzniku problému Pokud máte chuť se hádat, oznámit to předem Měla by vést k vyřešení otázek: Co vadí, nevyhovuje, jaké chcete změny? Hádáme se ne pro pokoření druhého, ale pro vyřešení společné věci Výsledek: pocit uvolnění, znovusblížení, rozpuštění negativních emocí

INTERPERSONÁLNÍ STYLY PŘI ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTŮ „želva“ – únik, pasivita „žralok“ – soupeřivý styl, prosadit svůj záměr, dosažení cílů, menší ohled na vztahy „medvídek“ – přizpůsobivý styl, lidé neprosazují své zájmy, snaha orientovat se na uspokojení druhých – zisk oblíbenost „liška“ – kompromisní styl, vlastní cíle a zároveň ohled na kvalitu vztahů „sova“ – integrativní styl, odstranění problému a tím narovnání vztahů

ZÁKLADNÍ PRÁVA PRO HÁDKY Každý má právo na svůj názor Nekřičíme, nezvyšujeme hlas, neurážíme Hojně parafrázování – lepší porozumění druhému Neznehodnocujeme to, co je pro druhého důležité Kritizujeme konkrétní činy a chování, nikoliv partnera Prohřešky z minulosti ne, aktuální problém ano Ovládáme emoce, racionální nadhled Cíl je najít společné řešení, pravdu – ne vítězství a porážka Kompromis – ocenit na partnerovi nějaké aspekty + kritika našeho chování

PŘIJATELNÝ KOMPROMIS Výsledkem vyrovnanosti vzájemných ústupků Vyjednávání: Maximální cíle  průsečík zájmů  dohoda přijatelná pro všechny Lepšími vyjednavači lidé s dobrou sebedůvěrou, klidní, vyrovnaní, sebejistí Při jednání s osobou trvajícím nekriticky na svém je lepší spolupráci ukončit a nedohodnout se

PŘEDCHÁZENÍ KONFLIKTNÍ A NEZDRAVÉ KOMUNIKACI Bezprostřední reakce – dát odpověď ihned Zájem o druhého (oční kontakt, povzbuzení) Reciprocita (podílet se na komunikaci) Humor Nezahrnovat nadmíru požadavků, kritiky Nevyjadřovat nadmíru zklamání Podporovat rozvoj otevřenosti vztahu

CÍLE KAPITOLY pochopení pojmu špatná komunikace, pochopení příčin poruch komunikace, porozumění pojmu konflikt, znalost druhů konfliktů, znalost příčin a znaků dysfunkční komunikace, porozumění charakterových poruch komunikace, znalost příčin diskvalifikace v komunikaci, pochopení způsobu řešení a zvládání konfliktů, znalost pravidel konstruktivní hádky, porozumění interpersonálních stylů při zvládání konfliktů, znalost základních práv pro hádky, znalost pojmu „přijatelný kompromis“, předcházení konfliktní a nezdravé komunikace.

DĚKUJI ZA POZORNOST